ratelgeluid bij koude motor
Geplaatst: 21 aug 2019, 12:14
hoi allemaal,
ik heb een probleem met mijn Mini Cooper S R56 (2007) ik heb sinds een tijde een ratelgeluid in mijn motor. Deze ratel is eigenlijk alleen te horen wanneer de motor koud is. Zodra de olietemperatuur boven de 80 graden komt verdwijnt de ratel.
ik heb zelf de kettingspanner vervangen omdat ik dacht dat het geluid van de ketting kwam wat mij ook het meest logische leek, Ook heb ik de valve cover verwijdert om even de ketting te bekijken, Ik ben geen automonteur maar naar mijn menig zag de ketting er nog prima uit (geen afgebroken plastic glijders en dergelijken).
het geluid is eigenlijk altijd te horen zowel in de versnelling als in zijn vrij en het geluid lijkt ook op mijn gas te werken, meer gas is meer geratel tot een bepaald aantal toeren daarna verdwijnt de ratel weer.
ook lijkt hij in stationair steeds bijna uit te vallen, even aan de OBD2 gehangen en zie dat hij stationair rond de 700 toeren loopt en dit afentoe zakt in de 600, is dit een normaal toerental voor een stationair draaiende motor of iets aan de lagen kant ?
Ik heb al het een en ander gelezen op dit forum over de ketting maar heb nog niet echt mijn probleem kunnen ontdekken omdat dit geluid alleen is wanneer de motor koud is.
Zijn er meer mensen die dit probleem kennen en/of hebben gehad, en weten wat hier aan de hand zou kunnen zijn.
Hoor het graag van jullie
ik heb een probleem met mijn Mini Cooper S R56 (2007) ik heb sinds een tijde een ratelgeluid in mijn motor. Deze ratel is eigenlijk alleen te horen wanneer de motor koud is. Zodra de olietemperatuur boven de 80 graden komt verdwijnt de ratel.
ik heb zelf de kettingspanner vervangen omdat ik dacht dat het geluid van de ketting kwam wat mij ook het meest logische leek, Ook heb ik de valve cover verwijdert om even de ketting te bekijken, Ik ben geen automonteur maar naar mijn menig zag de ketting er nog prima uit (geen afgebroken plastic glijders en dergelijken).
het geluid is eigenlijk altijd te horen zowel in de versnelling als in zijn vrij en het geluid lijkt ook op mijn gas te werken, meer gas is meer geratel tot een bepaald aantal toeren daarna verdwijnt de ratel weer.
ook lijkt hij in stationair steeds bijna uit te vallen, even aan de OBD2 gehangen en zie dat hij stationair rond de 700 toeren loopt en dit afentoe zakt in de 600, is dit een normaal toerental voor een stationair draaiende motor of iets aan de lagen kant ?
Ik heb al het een en ander gelezen op dit forum over de ketting maar heb nog niet echt mijn probleem kunnen ontdekken omdat dit geluid alleen is wanneer de motor koud is.
Zijn er meer mensen die dit probleem kennen en/of hebben gehad, en weten wat hier aan de hand zou kunnen zijn.
Hoor het graag van jullie