Aantal Vragen R56

De 2e generatie vanaf 2006
Ton Works
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 feb 2020, 20:40

Aantal Vragen R56

03 feb 2020, 21:11

Beste Allemaal,

Zoals ook aangekondigd in het voorstel topic ben ik sinds korte tijd in het bezit van een Mini R56 John Cooper Works. Er zijn een aantal zaken welke ik graag zou willen verbeteren met jullie hulp:

De koppeling.
Het pedaal knoept een beetje bij het indrukken, ik ben er vrij zeker van dat dit in het mechanisme achter het pedaal zit. Als ik mijn voet namelijk anders op het pedaal zet (niet recht naar beneden, maar wat meer naar de zijkant) is het weg. Is dit misschien een bekend euvel? Wat zou ik hier aan kunnen doen? Het is vrij irritant. Ik heb het mechanisme inmiddels gesmeerd, maar dit mocht niet baten.

Panoramadak.
Mijn mini is uitgerust met een panoramadak. Wanneer ik het dak in de 'kiepstand' zet, dan gaat alleen het voorste dak mee. Het achterste dak blijft dicht. Ik heb ook mini's bekeken in mijn zoektocht waarbij beide daken een stukje ophoog kwamen. De verkoper vertelde, dat men het achterste dak vaak los koppelt, omdat er met beide daken open rijden een vervelende wind in de auto zou zijn.. Geen idee of hier iets van waar is? Mocht dit waar zijn, hoe kan ik er voor zorgen dat beide daken weer werken?

Uitlaat.
Desondanks er al aardig wat kabaal komt uit de originele uitlaat, mag het van mij nog wel iets luider. Ik wil graag de Resonator (=middendemper?) laten verwijderen. Ook heb ik gezien dat er een 2de katalysator onder de auto zit. Is de 2de katalysator nodig voor de APK? Zoja, dan mag deze blijven zitten :P

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. :-))
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Aantal Vragen R56

03 feb 2020, 22:57

Ton,
  • Voior wat betreft het panoramadak. Het zijn niet de beste daken en je moet regelmatig onderhoud hier op uitvoeren. Ik heb er ook 1 in mijn R56 Cooper en maar 1 jaar plezier van gehad, 1 van de kabels die het dak omhoog trekt is gebroken. Niet los te vervangen cq te repareren, enige oplossing compleet nieuw dak. Als je op zoek bent naar een schema even www.NewTIS.info raadplegen, even je MINI uitvoering/type selecteren en dan kun je veel schema's, onderhoud etc vinden. Of het zo te coderen is is mij niet duidelijk, zou zo maar eens kunnen dat dit een mogelijkheid is
  • Volgens mij heeft een R56 maar 1 katalysator die bij een S/JCW volgens mij na je spruitstuk zit. Wat soms wel gedaan wordt, is een 200 cell sportkatalysator plaatsen. Voor wat betreft de uitlaat heb ik vaker gehoord dat mensen een Factory JCW (FJCW) uitlaatdemper op hun MINI Cooper S plaatsen maar als het gied is zou jij die al op je JCW moeten hebben. Schijnbaar klinkt die beter maar ik denk dat je even contact moet zoeken met Klaas van Vuure van www.MINIspeed.eu, die kan je goed adviseren vwb uitlaat(geluid). Tevens kunnen zij door middel van programmeren ook extra pops en bangs toevoegen voor meer "herrie": https://minispeed.eu/product/pops-bangs ... i-uitlaat/

Succes,

Milco
Ton Works
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 feb 2020, 20:40

Re: Aantal Vragen R56

04 feb 2020, 15:51

Bedankt voor je Reactie! Ik ga het eens rustig uitzoeken. Als er nog mensen zijn met meer informatie over het dakje, dan hoor ik het graag! Lijkt me zo niet iets waar ik zelf aan ga beginnen...
Coen1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 jan 2019, 17:54

Re: Aantal Vragen R56

04 feb 2020, 18:33

Ik ben destijds toen mijn dakje problemen ging geven dus dan bedoel ik bij het sluiten sprong net voor het dicht doen weer het dakje open. Dus ik naar de dealer die kwamen niet verder als ja dan moet je een nieuw dakje (kosten 1800 euro excl montage) daarna eens hier verder gekeken en toen bij Ben van leeuwen in ter aar uitgekomen. Die heeft het dakje uit elkaar gehaald alles gesmeerd en een nieuw vliegenvanger gemonteerd kosten 400 euro. En die heeft de klapstand van het achterste dakje ook uitgezet. De reden is dat het voor heet dakje heel veel kracht kost de beide klapstanden en daardoor is de kans volgens hun te groot dat na een periode weer de boel echt kapot gaat. Dus hun doen bij onderhoud of reparatie van het dakje bewust de achterste uit. O ja ik zie overigens bij de f56 ook die stand niet meer van het achterste gedeelte opengaan. En webasto waar het dakje vandaan adviseert ook niet meer van die stand van het dakje.
Ton Works
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 feb 2020, 20:40

Re: Aantal Vragen R56

04 feb 2020, 22:44

Toevallig heb ik mijn mini in Ter Aar gekocht. Niet bij Ben van Leeuwen, maar bij een handelaar in de straat. Ik weet dat mijn Mini ook wel eens bij Ben in de werkplaats is geweest, het kan dus zomaar zijn dat mijn dakje ook opzettelijk is aangepast. Ik denk dat ik het dakje dan maar laat voor wat het is. Dank jullie wel!

Ook nog even naar de koppeling gekeken, het lijkt erop dat mijn pedaal de achterliggende cilinder raakt. Ik ga morgen eens kijken of het werkelijk nodig is om onderdelen te vervangen, alles werkt tenslotte nog prima (het is alleen irritant). Misschien kan ik wat aanpassen waardoor de onderdelen elkaar niet meer raken.
Koppeling.jpg
Ton Works
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 feb 2020, 20:40

Re: Aantal Vragen R56

05 feb 2020, 22:40

Mini uitlaat 2.jpg
Bovenstaand een foto die ik heb gevonden van de 'Resonator'.

Onderstaand een foto van mijn uitlaat, zoals je kunt zien zit hier nogal een verschil in. Ook zie ik bij mij de 2de catalysator niet?
 
Mini uitlaat.jpg
Ik wil dit stuk laten vervangen door een 'open pijp'. Hebben meer mensen dat gedaan? 


 
 
 
 

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”