Pagina 1 van 1

,R56 2010 accu vervangen - inleren?

Geplaatst: 18 feb 2020, 10:02
door Fraank92
Hi,

Afgelopen week moest mijn cooper op APK. Hierbij gaven ze aan dat mijn accu het voor nog maar 40% doet. Ik heb wel eens gehoord dat wanneer je de accu vervangt, je het start-stop systeem opnieuw moet inleren. Klopt dit?

Of is het toch gewoon oude eruit en nieuwe erin? Dan kan ik me er zelf eens aan wagen.

Ik hoor het wel!
 

Re: ,R56 2010 accu vervangen - inleren?

Geplaatst: 18 feb 2020, 10:09
door Manick
Als jouw Mini start/stop heeft moet ie opnieuw aangemeld worden. Heel simpel te checken door bij de schakelpook te kijken voor de 3 kleine knopjes. Als daar een start/stop knop bij zit, heb je die functie en zal de accu ook stukken duurder worden

Re: ,R56 2010 accu vervangen - inleren?

Geplaatst: 18 feb 2020, 15:43
door Peter koster
Ik zeg kwestie van uitproberen ,heb bij de r56 motorblok met start/stop gewisseld voor een ander gereviseerd blok met start/stop accu is langer tijd los geweest en start /stop werkt gewoon .ik zou bij het wisselen vd accu wel even voorop het blok het stekkertje vd start/stop loshalen voor de zekerheid .als je accu minder wordt houd vanzelf het start/stop op met functioneren ivm met mindere capaciteit .misschien dat je daar al last van hebt .of ze willen je gewoon een accu verkopen :lachuh
 

Re: ,R56 2010 accu vervangen - inleren?

Geplaatst: 20 feb 2020, 13:45
door Fraank92
Thanks voor de reacties!

Mijn start/stop systeem werkt inderdaad op dit moment niet meer. Ik was zelf in der veronderstelling dat dat kwam omdat ik redelijk korte afstanden rij en omdat het weer een stuk kouder was (onder de x graden doet ie het geloof ik ook niet meer?).

Maar nu ik dit zo lees zal het inderdaad mijn accu zijn. Iemand tips welke ik het beste kan kopen?

Re: ,R56 2010 accu vervangen - inleren?

Geplaatst: 15 nov 2020, 09:02
door Spoolder1972
Ik zou gewoon een A-merk kopen, gaan toch wat langer mee. Ik heb onlangs de BOSCH Accu / Batterij S5A (0 092 S5A 080) erin gezet en alles deed het weer (Start-stop, tijd & datum op de klok, lage accu capaciteit fout). Goedkoop met accu's is vaak duurkoop. Als je iemand in de buurt hebt met BimmerLink kan je makkelijk de accu weer in leren. Let op, orgineel hoort er ook een AGM type accu in, dit is anders dan een goedkope niet-AGM accu qua laadspanning. Die is iets hoger dan normaal.

Re: ,R56 2010 accu vervangen - inleren?

Geplaatst: 23 jan 2023, 18:07
door Hansi7
Is de accu van de clubman een zuur accu? Dit i.v.m het gebruik van de lader.

Verstuurd vanaf mijn SM-T510 met Tapatalk


Re: ,R56 2010 accu vervangen - inleren?

Geplaatst: 23 jan 2023, 18:09
door Hansi7

Hansi7 schreef:Is de accu van de clubman een zuur accu? Dit i.v.m het gebruik van de lader. Wat er in de clubman zit is een varta

Verstuurd vanaf mijn SM-T510 met Tapatalk


Verstuurd vanaf mijn SM-T510 met Tapatalk


Re: ,R56 2010 accu vervangen - inleren?

Geplaatst: 23 jan 2023, 18:11
door Hansi7

Hansi7 schreef:
Hansi7 schreef:Is de accu van de clubman een zuur accu? Dit i.v.m het gebruik van de lader. Wat er in de clubman zit is een varta AGM

Verstuurd vanaf mijn SM-T510 met Tapatalk


Verstuurd vanaf mijn SM-T510 met Tapatalk


Verstuurd vanaf mijn SM-T510 met Tapatalk


Re: ,R56 2010 accu vervangen - inleren?

Geplaatst: 23 jan 2023, 21:20
door Schroefie
Frank het meeste is al gezegd maar ik weet uit ervaring dat als je alleen korte stukjes rijdt en je accu is wat minder dat je start/stop niet meer gebruikt kan worden. Het slimme systeem achter je accu schakelt systemen uit (bij het starten) als de capaciteit van de accu laag/slecht is. Normaal bij openen van je MINI met de sleutel dan schakelt ie de stadsverlichting in maar bij lage accu capaciteit dan schakelt het systeem alle niet nodige gebruikers voor het starten van de motor om het starten mogelijk te maken uit. Het wil wel helpen om een keer een langere afstand te rijden want een accu laadt met kleine stukjes rijden weinig tot niets bij maar dat terzijde.

Je hebt met start/stop systeem dus een AGM accu nodig, merk zou ik voor een VARTA of Bosch gaan of de originele van de dealer maar die is vaak wat duurder. De accu moet in geleert worden omdat de MINI moet weten dat er een nieuwe accu geplaatst is. Doordat de inwendige weerstand van de accu gedurende de jaren veranderd gaat je laadstroom wijzigen, ik dacht hoger worden, en je moet de accu dus aanmelden om te voorkomen dat je met de hoogte van de oude laadstroom je nieuwe accu beschadigd, zo is het me ooit uitgelegd door de dealer. Je kunt het zelf doen maar bij twijfel gewoon even naar een MINi specialist gaan, de extra kosten voor het plaatsen en in leren zullen echt de kosten niet zijn.

Is het zelf te doen, zeker maar wat hier al aangegeven wordt moet je een OBD scanner hebben en dan met Bimmerlink of Carly adapter/software de accu inleren/coderen.

Het enige waar je even aan moet denken, een nieuwe accu heeft nooit de volledige capaciteit dus om hem meteen goed op te laden is een langer stuk wel aan te raden. Ik heb ooit mij eerste AGM accu door de dealer laten wisselen en ik kwam er achter dat toen ik starte en weg wilde rijden ik nog steeds dezelfde verschijnselen had (bij starten geen stadsverlichting) met de oude accu maar ik kreeg te horen dat dit de volgende dag al niet meer het geval zou zijn en dat klopte ook.

Succes.