Demonteren interieurpanelen

De 2e generatie vanaf 2006
Curvy
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 mei 2007, 23:11

Demonteren interieurpanelen

18 mei 2007, 00:15

Heeft er al iemand ervaring het demonteren van de aluminium interieurpanelen? Ik ben nl. van plan ze wit te spuiten (was fabrieksaf nl geen optie....).
Robbee
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Helmond
Berichten: 656
Lid geworden op: 25 nov 2006, 20:58

18 mei 2007, 07:08

Je bedoelt de alu panelen in het dashboard van een R56 ?
Die zitten geklikt. Ze kunnen behoorlijk vast zitten.

Grtz,
Rob
Curvy
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 mei 2007, 23:11

18 mei 2007, 10:18

Ik bedoel de panelen in het dashboard en op de deuren.

Blij te horen dat ze geklikt zitten (niet gelijmd). Dus dat wordt gewoon een kwestie van met beleid die dingen eraf wrikken. Of is daar toch nog wel een trucje voor....?

Gr.
Curvy
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bergen op Zoom
Berichten: 6360
Lid geworden op: 08 apr 2006, 10:10

18 mei 2007, 11:03

Dit is de bijrijderszijde boven het dashboardkastje:
Afbeelding
Bij de rode pijlen zit het interieurpaneel vastgeklikt. Met een haakje kan je achter het paneel komen en wanneer je dan hard genoeg trekt, trek je hem los. Wees wel voorzichtig, want ze zijn behoorlijk kwetsbaar. Het beste kan je het haakje direct achter een bevestigingspunt plaatsen en dan trekken. De kans dat je dan iets krom trekt is een stuk kleiner.

Bij de bestuurderskant dien je eerst de toerenteller los te schroeven om de interieurpanelen los te kunnen klikken.
Afbeelding
Eerst doe je het stuurhuis zo ver mogelijk naar beneden met de hendel aan de zijkant. En trek je het stuur zover mogelijk naar je toe.

Afbeelding
Dan worden (wanneer je van boven kijkt) de 2 schroeven zichtbaar. De schroeven simpelweg losdraaien en de toerenteller zit los. Het is geen probleem om hem los te koppelen van het stekkertje (zolang je in dat geval de sleutel niet in de auto hebt). De interieurpanelen kan je op dezelfde manier verwijderen als aan de bijrijderskant.


Hoe de deurpanelen precies los moeten durf ik je niet te vertellen. Daar heb ik geen ervaring mee helaas. :wink:

Succes! Maak een DIY (met foto's) van het loshalen van de deurpanelen a.u.b. Wie weet een keer handig voor in de toekomst. :mrgreen:
Afbeelding
Robbee
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Helmond
Berichten: 656
Lid geworden op: 25 nov 2006, 20:58

18 mei 2007, 12:01

Hier kun je misschien wat wijzer van worden.

Let wel op dat de ovale deurpanelen doorlopen in de achterpanelen en als je die wilt verwijderen dan trek maar een dagje uit, dat heb ik al achter de rug :p

Grtz,
Rob
Curvy
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 mei 2007, 23:11

18 mei 2007, 13:41

CooperS-Lightningblue,
Dank voor de duidelijke omschrijving voor verwijderen van dashboardpanelen.

Robby,
Dank voor de link.

Zodra ik weet hoe de ovalen alu deurpanelen loskomen, zal ik wat foto's plaatsen. :wink:

Grtz,
Curvy
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:
Locatie: Venlo
Berichten: 7911
Lid geworden op: 21 okt 2005, 16:15

18 mei 2007, 23:14

De deurpanelen verwijderen is vrij simpel.
Aan de onderkant zit een pinnetje. Deze moet je eruit halen met een schroevendraaier.
Afbeelding

Het hele kapje moet er dan af. Deze zitten met klipjes vast.
Je kan dit losmaken met een platte schroevendraaier. Zie foto hieronder.
Afbeelding

Ziet er dan ongeveer zo uit:
Afbeelding
De deurpanelen zitten met klipjes vast. Beetje kracht gebruiken komen ze wel los :)

Succes.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”