Vreemd lawaai dak

De 2e generatie vanaf 2006
Nikita
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 jan 2021, 16:40

Vreemd lawaai dak

01 feb 2021, 18:07

Hallo allemaal

Ik ben sinds vorige week de trotse eigenaar van een R57 (cabrio) van 2011. Een geweldige auto om mee te rijden en in prachtige staat.

Maar wat ik nu gewaar wordt is dat wanneer ik op kasseien of slechts 30km/u rij op een weg, dat de kap ontzettend veel rammelt of geluid maakt terwijl hij dicht is. Of ik denk toch dat het van daar komt.

Ik ben al tot bij mijn garagist geweest en die heeft de onderkant bekeken, de wielen, kofferbak en legplank. Daar ligt het dus niet aan.

Het geluid komt echt van achteraan ... of ies dit eigen aan deze wagen? Dan is het zo en zet ik de muziek wat luider ;)

Kan iemand mij helpen?

Bedankt,
Nikita
Gebruikersavatar
Vod
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 80
Lid geworden op: 22 jul 2020, 14:24

Re: Vreemd lawaai dak

01 feb 2021, 19:46

In de kapconstructie zitten veel metalen/kunststof (scharnier)delen welke kunnen gaan rammelen doordat er in de loop der jaren wat speling op komt. De kap kan ook niet voldoende op spanning staan als hij gesloten is waardoor er meer speling ontstaat. Ik heb al veel cabrio's gereden maar ik weet nog goed dat ik met mijn BMW 1-serie cabrio ook een rammel had die de dealer tot wanhoop dreef maar ze hebben het uiteindelijk wel gevonden. Ook met de Z4 heb ik wel eens een rammel gehad maar dat was omdat 1 motortje de draaipin in het frame niet voldoende aantrok om de kap stevig te vergrendelen. Omdat het rammelen altijd tijdens het rijden te horen is moeten ze al met 2 monteurs op pad om het goed gelocaliseerd te krijgen. Dit maakt het ook vaak kostbaar. Gelukkig was het bij mij altijd onder garantie. Het is en blijft moeilijk om rammels in een softtop te vinden. Ook onze Mini F57 is niet vrij van gekraak. Mede door het koudere weer kraakt het raam op het rubber frame van de kapconstructie. Beetje smeren doet wonderen.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”