koeling ventilator blijft na draaien mini cooper D 2011

De 2e generatie vanaf 2006
FRANCOIS51
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 feb 2022, 15:05

koeling ventilator blijft na draaien mini cooper D 2011

06 feb 2022, 13:08

Hallo mini rijders,

Na het verlaten van de garage auto 5 , en na een rit van een 25 km en buiten temp.10-12°c bleef bij aankomst thuis en stilleggen motor, verwijderen contact sleutel ; de ventilator ( koeling ) een 10 min . na draaien ...is dit normaal ? op het moment de ventilator stilviel, controleerde ik het niveau van de koelvloeistof en dat was normaal,

ik draaide de stop los en hoorde wel een pfff en heb dan in het koelvloeistof bakje de temp. gemeten , deze was 60°c .motor voelde wel warm aan ,olie pijl was O.K..GEEN foutmeldingen op het dashboard .

het is de mini van de dochter en zij had dat nog NOOIT gehoord ,maar ja ....ze brengt de kleinzoon naar school en komt terug naar haar huis en dan heeft ze 4km gereden .

wat ik nog wel wil vermelden , ik reed éérst naar het auto5 center ( afstand 25 km ) voor 2 nieuwe banden vooraan en ook om het rechter standlichtje te vervangen ( in deze behuizing zit het mistlicht en het standlicht ) als ik daar nu terug aan nadenk , hoorde ik geen koel ventilator draaien , na een uurtje in de garage ,keerde ik terug naar huis ,,dus terug een 25 km en hoorde ik de ventilator na draaien ,ook bij verwijderen van de contact sleutel .

Ik wilde onder de motorkap gaan zien , maar kreeg ze niet direct open ...vond het hendeltje onder de kap niet en moest de handleiding raadplegen ,net voor ik wist hoe te doen en waar het zat ,stopte het draaien van de ventilator.

Zou het kunnen dat ze met het vervangen van het lampje ,een andere bedrading hebben geraakt ?misschien loopt er wel bedrading door de holte/ruimte in de omgeving van het licht ??
grt,

françois
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: koeling ventilator blijft na draaien mini cooper D 2011

06 feb 2022, 19:17

De koelventilator kan nog even nadraaien wanneer je na een rit de auto uit zet.
In jullie geval gaat ie na een tijdje vanzelf uit, dus ik vermoed dat het zo hoort.
Iedere dag enkel heen en weer met in totaal maar 4km is niet zo goed voor een auto want die motor komt nauwelijks op bedrijfstemperatuur.
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1968
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: koeling ventilator blijft na draaien mini cooper D 2011

06 feb 2022, 21:50

Ik heb een vergelijkbaar issue gehad met m’n r53. Was toen m’n thermostaat die niet goed meer was.

Als ik het goed heb sinds thermostaat van de 2e gen gevoelig(er) dan die van de 1e generatie. Wellicht een punt om te laten checken.
Afbeelding

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”