Xenon links doet niet meer

De 2e generatie vanaf 2006
NormanS
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jan 2020, 09:27

Xenon links doet niet meer

07 mar 2022, 09:03

Het lijkt wel of nu alles tegelijk komt...
Vanmorgen deed mijn koplamp linksvoor het niet meer.

Als ik de auto dicht tegen een reflecterend iets zet en de lamp aan zet, kan je zien dat ie wel wil, maar het toch niet doet.

Is dat zelf te vervangen, of moet je daarvoor ook naar de garage.

Gr. Norman
Cooper S Blauw 2007
NormanS
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jan 2020, 09:27

Re: Xenon links doet niet meer

07 mar 2022, 09:36

Excuses, filmpje gevonden hoe het moet, is heel simpel....
Wou de topic verwijderen, maar kan ik niet
Cooper S Blauw 2007
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1966
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Xenon links doet niet meer

07 mar 2022, 10:28

Hi Norman. Goed te lezen dat het toch is opgelost. Wellicht kan je de link van de video hier plaatsen? Dat helpt wellicht een ander ook weer.

Groet
Daniël
Afbeelding
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Xenon links doet niet meer

07 mar 2022, 10:34

Of de xenonlamp, of de ballast. Wel uitkijken met verwisselen, want daar staat hoge spanning (voltage) op. Als je de lamp gaat verwisselen, doe dan beide kanten. Als je maar 1 kant doet, is de kans op kleurverschil tussen beide lampen erg groot. (En waarschijnlijk is de andere lamp ook bijna door zijn branduren heen en gaat ie binnenkort ook kapot...)
NormanS
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jan 2020, 09:27

Re: Xenon links doet niet meer

07 mar 2022, 12:14

Daniel_S schreef:
07 mar 2022, 10:28
Hi Norman. Goed te lezen dat het toch is opgelost. Wellicht kan je de link van de video hier plaatsen? Dat helpt wellicht een ander ook weer.

Groet
Daniël
Hoi Daniel,

Hier heb ik de video gevonden.
Cooper S Blauw 2007
NormanS
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 93
Lid geworden op: 19 jan 2020, 09:27

Re: Xenon links doet niet meer

07 mar 2022, 12:18

Robert schreef:
07 mar 2022, 10:34
Of de xenonlamp, of de ballast. Wel uitkijken met verwisselen, want daar staat hoge spanning (voltage) op. Als je de lamp gaat verwisselen, doe dan beide kanten. Als je maar 1 kant doet, is de kans op kleurverschil tussen beide lampen erg groot. (En waarschijnlijk is de andere lamp ook bijna door zijn branduren heen en gaat ie binnenkort ook kapot...)
Hoi Robert,

Er is mij zojuist door Van Silfhout doorgegeven dat de starter (ballast ) vast aan de lamp zit....

Gr. Norman
Cooper S Blauw 2007
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Xenon links doet niet meer

07 mar 2022, 21:43

Ach, ik zat met m'n gedachten bij een R50-series.... Sorry... R56 heeft een D1 xenon lamp, en ja daar zit zo'n blokje aan als ballast.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Xenon links doet niet meer

08 mar 2022, 22:46

Norman,

de 2de generatie heeft D1S Xenon lampen en wat ik persoonlijk zou doen is de linkerlamp in de rechter lamp zetten en andersom.
Gaat de klacht dan mee naar rechtsvoor dus met andere woorden dat dan rechtsvoor niet brand en linksvoor dan wel dan weet je dat 1 Xenon lamp kapot is. Dan wat Robert aangeeft beide lampen wisselen en degene die nog wel werkt bewaren als eventuele spare mocht er bij een volgende keer weer 1 kapot gaan, dan kun je deze tijdelijk vervangen met die oude zodat ze wel beide branden.

Gaat na het wisselen van de lampen de klacht niet mee naar rechtsvoor en blijft ie links niet branden dan is het je ballast, deze zit aan de onderkant van je lamp unit, zie link naar Ekris webshop. Als deze kapot is ga je niet blij zijn, 469€ per stuk nieuw, zie item 2:

https://minishop.ekris.nl/58566-mini-co ... id=63_0968

Bij het pre-facelift model is deze ballast vierkant, bij het facelift model zijn die balasten ovaal. Mocht je balast kapot zijn dan zou ik proberen via MINIparts24 een 2de hands exemplaar te bestellen, scheelt je enorm in de kosten.

Mocht het probleem in een Xenon lamp zitten dan is even de vraag wat je wil vwb kleur, origineel 4300-4700K, wil je heel wit licht kun je naar een hogere K waarde gaan maar 4500K vindt ik prima maar dat is een kwestie van smaak.

Ik heb destijds mijn lampen bij Well Done Xenon besteld, bij dealer 180€ per stuk (zie in link naar Ekris item 1). Ik zou persoonlijk voor Philips of OSRAM gaan en dan variëren de prijzen van 60-90€ per stuk:

https://www.well-done-xenon.nl/product- ... d1s-xenon/

Dit is zelf goed te doen alleen voorzichtig zijn met het plaatsen van de lamp in de lamp unit met het buisje van de lamp, kwetsbaar. Mocht de lamp gebrand hebben dan even laten afkoelen, kunnen goed warm worden plus niet met vingers aan de contacten komen.

Succes

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”