Vraagje aanschaf MINI!

De 2e generatie vanaf 2006
Gebruikersavatar
RickerdNL
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2022, 08:26

Re: Vraagje aanschaf MINI!

28 apr 2022, 16:06

BMX schreef:
28 apr 2022, 08:29
RickerdNL schreef:
28 apr 2022, 07:32
Ik heb sinds gisteren de Mini, maar sinds gisteravond merkte ik 2 lampjes op die brandde.
Eentje alleen bij het starten, het lampje dat aangeeft dat er iets met de buitenverlichting is. Maar dat lampje gaat naar een paar seconden weer weg, en als ik controleer is er niets met de buitenverlichting.
Waarschijnlijk heb je LED lampjes. Vaak kentekenverlichting. De auto is te oud om met LED om te kunnen gaan, dus krijg je soms een melding.
Het tweede is het motorlampje dat geel blijft branden. Kwam uit het niets.
Wat kan dit zijn? In het boekje stond dat bij het motorlampje als dit blijft branden het waarschijnlijk te veel uitlaatgas-waarden meet ofzo?
Geen idee, kan je alleen achter komen door de auto uit te laten lezen.
Als die na ongeveer 150km is gekomen, dan heeft de vorige eigenaar m hoogstwaarschijnlijk gewist voor verkoop. Ik zou nog eens informeren...
Ik heb navraag gedaan.
Van de lampjes klopt het idd. Er zitten ledjes bij de kentekenverlichting.
Bij het motorlampje is het hoogstwaarschijnlijk van de lambda sonde. Volgens de garagist is er niets aan de hand zolang het niet gaat knipperen en ik niets merk tijdens het rijden. Mocht het lampje na een paar weken nog niet uit zijn, dan kan hij 'm 'resetten' zoals hij dat zei.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Vraagje aanschaf MINI!

28 apr 2022, 19:43

Over dat emissie lampje ben ik het niet eens.
Dat mag niet branden, is trouwens apk afkeur.
De oorzaak dat dat lampje brandt moet achterhaald worden.
Resetten is simpel maar het zal na een tijd of misschien zelfs snel weer branden zolang de oorzaak niet gevonden is.
Een ondicht uitlaatsysteem kan al een brandend lampje opleveren maar kan zoveel andere oorzaken hebben.
Gebruikersavatar
RickerdNL
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2022, 08:26

Re: Vraagje aanschaf MINI!

28 apr 2022, 23:01

niekcarfreak schreef:
28 apr 2022, 19:43
Over dat emissie lampje ben ik het niet eens.
Dat mag niet branden, is trouwens apk afkeur.
De oorzaak dat dat lampje brandt moet achterhaald worden.
Resetten is simpel maar het zal na een tijd of misschien zelfs snel weer branden zolang de oorzaak niet gevonden is.
Een ondicht uitlaatsysteem kan al een brandend lampje opleveren maar kan zoveel andere oorzaken hebben.
Ik was sowieso al van plan om er in ieder geval mee langs te gaan komende week. Ik wil dat idd ook op z'n minst uitgelezen hebben.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Vraagje aanschaf MINI!

29 apr 2022, 08:39

RickerdNL schreef:
28 apr 2022, 16:06
Ik heb navraag gedaan.
Van de lampjes klopt het idd. Er zitten ledjes bij de kentekenverlichting.
Bij het motorlampje is het hoogstwaarschijnlijk van de lambda sonde. Volgens de garagist is er niets aan de hand zolang het niet gaat knipperen en ik niets merk tijdens het rijden. Mocht het lampje na een paar weken nog niet uit zijn, dan kan hij 'm 'resetten' zoals hij dat zei.
niekcarfreak schreef:
28 apr 2022, 19:43
Over dat emissie lampje ben ik het niet eens.
Wat Niek zegt!
No way dat je dit moet accepteren.
Dat lampje moet uit zijn en blijven. Resetten heeft geen zin. 150km later is die er weer. Dan blijf je bezig.
En zo'n lampje gaat in de regel niet vanzelf uit. Dat is echt-echt heel zeldzaam..

Auto moet uitgelezen worden, fout opsporen en oplossen.


Dat mag niet branden, is trouwens apk afkeur.
Niet direct. Het mag geen emissie gerelateerde storing zijn, maar dan mag je aanvullend de uitlaatgassen testen. Zolang de uitlaatgassentest gehaald word, dan is de auto goed.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Gebruikersavatar
RickerdNL
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2022, 08:26

Re: Vraagje aanschaf MINI!

30 apr 2022, 09:57

BMX schreef:
29 apr 2022, 08:39
RickerdNL schreef:
28 apr 2022, 16:06
Ik heb navraag gedaan.
Van de lampjes klopt het idd. Er zitten ledjes bij de kentekenverlichting.
Bij het motorlampje is het hoogstwaarschijnlijk van de lambda sonde. Volgens de garagist is er niets aan de hand zolang het niet gaat knipperen en ik niets merk tijdens het rijden. Mocht het lampje na een paar weken nog niet uit zijn, dan kan hij 'm 'resetten' zoals hij dat zei.
niekcarfreak schreef:
28 apr 2022, 19:43
Over dat emissie lampje ben ik het niet eens.
Wat Niek zegt!
No way dat je dit moet accepteren.
Dat lampje moet uit zijn en blijven. Resetten heeft geen zin. 150km later is die er weer. Dan blijf je bezig.
En zo'n lampje gaat in de regel niet vanzelf uit. Dat is echt-echt heel zeldzaam..

Auto moet uitgelezen worden, fout opsporen en oplossen.


Dat mag niet branden, is trouwens apk afkeur.
Niet direct. Het mag geen emissie gerelateerde storing zijn, maar dan mag je aanvullend de uitlaatgassen testen. Zolang de uitlaatgassentest gehaald word, dan is de auto goed.

De garage waar ik nu naartoe gebeld heb zegt eigenlijk hetzelfde als de andere. Hij zegt dat het zeker nagekeken en uitgelezen moet worden (laat ik dus na t weekend doen), maar als het de lambda sonde zou zijn kan hij die wel vervangen, maar de kans is gewoon groot dat het lampje na een paar weken gewoon weer terug komt.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Vraagje aanschaf MINI!

30 apr 2022, 10:29

Als 1 van de lambda sondes de oorzaak is en de kapotte wordt vervangen dan zou normaal gezien het lampje niet meer aan mogen gaan.
Is er misschien een andere downpipe oid gemonteerd?

Ik heb een R53 gehad en het oranje motorlampje brandde ook wel eens. Na resetten bleef het soms inderdaad tijden uit maar uiteindelijk bleek dat 1 van de achterdempers een lekkage vertoonde ter hoogte van de lasnaad van de ophangbeugel.

Ik wil je pret van je "nieuwe" MINI niet drukken maar ik hoop dat de garage echt van goede wil is en je niet wil misleiden.
Gebruikersavatar
RickerdNL
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 mar 2022, 08:26

Re: Vraagje aanschaf MINI!

02 mei 2022, 00:06

Heb 'm laten uitlezen. Het is de lambda sonde 1 inderdaad.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Vraagje aanschaf MINI!

02 mei 2022, 20:19

Dan moet die lambdasonde vervangen worden.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”