Ik heb net 20 minuten gereden. Binnendoor wegen, lagzame snelheden 40-60 km per uur.
Bij thuiskomst viel het mij op dat de motorkap erg warm was.
Boven de luchtinlaat en erom heen zelfs erg heet.
Is dat normaal?
Motorkap R57 JCW COoper S 2009 erg heet
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Re: Motorkap R57 JCW COoper S 2009 erg heet
Die hitte komt hoogstwaarschijnlijk van de turbo.
Vraag bij de dealer even na of jouw MINI een extra hitteschild gekregen heeft. Dit was een modificatie.
Vraag bij de dealer even na of jouw MINI een extra hitteschild gekregen heeft. Dit was een modificatie.
- CabrioBB
- One wheel wonder
Bericht
Re: Motorkap R57 JCW COoper S 2009 erg heet
Zal ik navragen. Ik zie wel een zwart soort schild aan de binnenkant van de motorkap op de plek van de luchtinlaat.
Dus ik denk dat dat het hitteschild is.
NIemand herkent dit dat de motorkap op die plek heel heet aanvoelt?
Dus ik denk dat dat het hitteschild is.
NIemand herkent dit dat de motorkap op die plek heel heet aanvoelt?
- CabrioBB
- One wheel wonder
Bericht
Re: Motorkap R57 JCW COoper S 2009 erg heet
Ja er zit ook een hitteschild op de turbo zelf.
Het feit dat de boel inclusief midden motorkap zo heet wordt is dus normaal?
Of moet ik me zorgen maken?
Het feit dat de boel inclusief midden motorkap zo heet wordt is dus normaal?
Of moet ik me zorgen maken?
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Re: Motorkap R57 JCW COoper S 2009 erg heet
Er zijn MINI's geweest die een nieuwe scoop hebben gekregen, want de oude was vervormd door de hitte van de turbo... Dus ja, wordt vrij warm op die plek. Netjes de MINI een cooling down geven dus als je flink aan 't rijden bent geweest. Niet de hete turbo ineens stilzetten, maar een poosje lekker rustig rijden. Zodat de turbo tijd heeft om weer wat af te koelen.
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Re: Motorkap R57 JCW COoper S 2009 erg heet
Luister ook even na het uitzetten van de motor of de electrische extra koelpomp bij de turbo na blijft draaien.
Hoor je die niet dan is deze hoogstwaarschijnlijk stuk en wordt de turbo minder goed gekoeld als je de motor uitschakelt.
Hoor je die niet dan is deze hoogstwaarschijnlijk stuk en wordt de turbo minder goed gekoeld als je de motor uitschakelt.
- CabrioBB
- One wheel wonder
Bericht
Verder hoor ik dan een minuut of 5 iets elektronisch draaien/pruttelen bij de turbo in de buurt.
Is dat wat je bedoelt?
Re: Motorkap R57 JCW COoper S 2009 erg heet
Als ik de motor af zet stopt de koelvin bij de radiator en hoor ik een paar seconden een heel hard geluid 'iiiiiiiiiii' dat van de elektronica lijkt te komen bij de motor.niekcarfreak schreef: ↑07 mei 2022, 18:06Luister ook even na het uitzetten van de motor of de electrische extra koelpomp bij de turbo na blijft draaien.
Hoor je die niet dan is deze hoogstwaarschijnlijk stuk en wordt de turbo minder goed gekoeld als je de motor uitschakelt.
Verder hoor ik dan een minuut of 5 iets elektronisch draaien/pruttelen bij de turbo in de buurt.
Is dat wat je bedoelt?
- Edegroot
- Nieuw Lid
Bericht
Re: Motorkap R57 JCW COoper S 2009 erg heet
Was bij mij laatst ook, de motorkap dampte toen er regen op viel. Daardoor was het mij opgevallen. Bleek dat het reservoit van het koelsysteem helemaal leeg was. Heb het bijgevuld, maar lijkt toch weer te zakken. Nu een afspraak met de garage om daarnaar te laten kijken. Vandaag start de auto helemaal niet, dus de afspraak naar zsm verplaatst ipv volgende week.
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Re: Motorkap R57 JCW COoper S 2009 erg heet
Inderdaad, dat bedoel ik.CabrioBB schreef: ↑07 mei 2022, 22:09niekcarfreak schreef: ↑07 mei 2022, 18:06Luister ook even na het uitzetten van de motor of de electrische extra koelpomp bij de turbo na blijft draaien.
Hoor je die niet dan is deze hoogstwaarschijnlijk stuk en wordt de turbo minder goed gekoeld als je de motor uitschakelt.
Verder hoor ik dan een minuut of 5 iets elektronisch draaien/pruttelen bij de turbo in de buurt.
Is dat wat je bedoelt?
- Schroefie
- NMC Staff
- Contacteer:
- Locatie: Veghel
Bericht
Zo ja dan is je thermostaathuis kapot (is een veel voorkomende klacht bij de 2de generatie PSA motoren).
Anders even onder je auto kijken of je (meestal witte) sporen ziet van lekkage van de koelvloeistof, kan ook nog een gescheurde slang zijn of de radiator. Ik ben met mijn R56 Cooper ooit over een drempel gegaan die hoger bleek dan ik verwachte. Hierdoor kwam de dikke koelvloeistof slang die voor onder je radiator loopt los en die had ik mooi open geschuurd op de drempel, binnen no time geen koelvloeistof meer. Die tijdelijk met vulcaniserende rubber tape weer gerepareerd, koelvloeistof erin en meteen laten vervangen en het koelsysteem weer op orde laten brengen (lucht eruit laten halen).
Succes
Re: Motorkap R57 JCW COoper S 2009 erg heet
Ed, dan moet je eens je motorkap openen en als je dan aan de rechterkant na je versnellingsbak kijkt ligt daar koelvloeistof op?Edegroot schreef: ↑10 mei 2022, 11:36Was bij mij laatst ook, de motorkap dampte toen er regen op viel. Daardoor was het mij opgevallen. Bleek dat het reservoit van het koelsysteem helemaal leeg was. Heb het bijgevuld, maar lijkt toch weer te zakken. Nu een afspraak met de garage om daarnaar te laten kijken. Vandaag start de auto helemaal niet, dus de afspraak naar zsm verplaatst ipv volgende week.
Zo ja dan is je thermostaathuis kapot (is een veel voorkomende klacht bij de 2de generatie PSA motoren).
Anders even onder je auto kijken of je (meestal witte) sporen ziet van lekkage van de koelvloeistof, kan ook nog een gescheurde slang zijn of de radiator. Ik ben met mijn R56 Cooper ooit over een drempel gegaan die hoger bleek dan ik verwachte. Hierdoor kwam de dikke koelvloeistof slang die voor onder je radiator loopt los en die had ik mooi open geschuurd op de drempel, binnen no time geen koelvloeistof meer. Die tijdelijk met vulcaniserende rubber tape weer gerepareerd, koelvloeistof erin en meteen laten vervangen en het koelsysteem weer op orde laten brengen (lucht eruit laten halen).
Succes
- Edegroot
- Nieuw Lid
Bericht
Re: Motorkap R57 JCW COoper S 2009 erg heet
Dank voor de tips! Ik zie wel vloeistof onder de auto liggen. Moet echt even onder de auto kruipen om te zien waar het vandaan komt. Onder de motorkap zie ik nergens vloeistof buiten de doorvoor bestande ruimtes.
Gisteren heb ik ngo een stuk gereden. Duurde even voordat de auto reageerde op de sleutel. Zou het kunnen zijn dat de batterij van de sleutel na een paar weken niet rijden leeg was? Tijdnes het rijden merkte ik dat de auto na een tijdje een extra brom laat horen. Alsof er pomp of iets dergelijks harder gaat draaien. Duurt een halve minuut of zo en daarna verdwijnt het weer. Zou dit met het koelsysteem te maken kunnen hebben? Ik ga er door de professional nnaar laten kijken.
Gr, Eric
Gisteren heb ik ngo een stuk gereden. Duurde even voordat de auto reageerde op de sleutel. Zou het kunnen zijn dat de batterij van de sleutel na een paar weken niet rijden leeg was? Tijdnes het rijden merkte ik dat de auto na een tijdje een extra brom laat horen. Alsof er pomp of iets dergelijks harder gaat draaien. Duurt een halve minuut of zo en daarna verdwijnt het weer. Zou dit met het koelsysteem te maken kunnen hebben? Ik ga er door de professional nnaar laten kijken.
Gr, Eric
- niekcarfreak
- NMC Moderator
- Edegroot
- Nieuw Lid
Bericht
Re: Motorkap R57 JCW COoper S 2009 erg heet
Ja, de auto is bij de garage. Lang zoeken naar het lek. Blijken twee lekkende slangen te zijn die vlak onder de turbo zitten. Daar lekte ook wat olie. Waarschijnlijk zijn de slangen van het koelsysteem aangetast door de lekkende olie. Nieuwe O-ring en twee slangen waren zo vervangen. Het grootste probleem voor de monteur was om erbij de te komen. Hij heeft veel moeten loshalen om erbij te komen. Veel uren dus voor montage en demontage.
De monteur heeft contact gezocht met een bekende bij Ekris voor wat advies omdat hij het niet kon vinden en die heeft hij later ook nog even geinformeerd. ZIj hadden dit probleem niet eerder aan de hand gehad. Als het goed is, is eind van de dag alles weer in elkaar geschroefd en kunnen we er weer mee rijden.
De monteur heeft contact gezocht met een bekende bij Ekris voor wat advies omdat hij het niet kon vinden en die heeft hij later ook nog even geinformeerd. ZIj hadden dit probleem niet eerder aan de hand gehad. Als het goed is, is eind van de dag alles weer in elkaar geschroefd en kunnen we er weer mee rijden.
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Re: Motorkap R57 JCW COoper S 2009 erg heet
Dat is inderdaad een probleem dat je vaak slecht kunt zien waar het probleem zit en dat je veel moet demonteren om erbij te kunnen.
Hopelijk kun je vanaf vanavond weer genieten van je MINI.
Hopelijk kun je vanaf vanavond weer genieten van je MINI.
- Edegroot
- Nieuw Lid
Bericht
Re: Motorkap R57 JCW COoper S 2009 erg heet
Mini is weer terug en rijdt als een zonnetje. Heeft toch wat langer geduurd omdat er wat meer zaken vervangen zijn. De monteur heeft meerdere O-ringen en pakkingen vernieuwd omdat deze hard waren ipv soepel. Zijn les van deze reparatie: als je het niet goed kan zien, bij dit model gelijk de motor uitbouwen. Klinkt rigoreus, maar sneller dan steeds weer wat onderdelen verwijderen. Daarnaast auto van deze leeftijd (2008, 136K km) alle rubbers, O-ringen en pakkingen controleren als de motor toch open ligt. Maar goed, auto kan er weer tijd tegen en dan hebben we er weer veel plezier van.
Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors