Hallo beste minirijders!!!!!!!!
Mijn naam is Glenn en ben al vanaf 2008 lid van deze club.
Nu ik weer van plan ben om een mini aan te schaffen ben ik mij maar weer eens gaan inloggen op dit forum.
Nu zit ik dus in mijn hoofd om een clubman aan te schaffen maar heb dus veel slechte verhalen gehoord over de motorblokken van dit type.
Ik ben dus opzoek naar een benzine uitvoering met een wat hogere kilometerstand omdat ik de aanschafprijs van de mini niet te hoog wil hebben.
Nu las ik ergens dat de blokken vanaf 2010 het best zijn.
Zou ik bv een 2010 model met +2ton aan kilometers nog makkelijk kunnen aanschaffen of is dit af te raden.
Oja en welke benzine uitvoeringen zijn er eigenlijk.
Zelf heb ik een aantal jaar geleden een Cooper D aangeschaft met 210k op de klok. Deze auto heb ik vrij lang gehad en heeft mij nooit in de steek gelaten zodoende wil ik weer een clubman met een wat hoger km stand aanschaffen.
Nou hoop dat ik wat kan opsteken weer van jullie op dit leuke forum.
Groetjes Glenn
Hulp gevraagd met verstandige keuze aanschaf van een R55
- Glenn-DUB
- Be Mini
- Locatie: Hoogeveen
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Re: Hulp gevraagd met verstandige keuze aanschaf van een R55
Welkom terug Glenn.
En ja, welke benzine uitvoeringen er zijn: One, Cooper, Cooper S en JCW in oplopend motorvermogen. Daarnaast heb je de uitrustingsniveaus: Salt, Pepper, Chili (,JCW) en natuurlijk ook een handvol speciale uitvoeringen, zoals bijvoorbeeld o.a. Hampton, Bond Street, Hyde Park, etc... En elk van deze uitrustingen kon je nog losse extra opties erbij nemen. De keuze was reuze! Zet voor jezelf goed op rij wat je er per se op wilt hebben, en zoek daar een mooie Clubman bij.
Qua motoren heb je vanaf de Cooper S een turbo erop zitten, en dat zijn de types met het beruchte kettingprobleem (uit de R56-series, dus ook R55, R60 en R61). Als je voor een Cooper S of JCW gaat, probeer een facelift te vinden met het N18 blok. Of bij een One of Cooper het N16-blok, ook een verbeterde variant. Maar ook deze blokken waren niet altijd foutloos, olielekkage in de draadboom bijvoorbeeld. Omdat er toch wat olie uit het blok kon kruipen, en precies op een stekkerverbinding druppelde... Een goede onderhoudshistorie kan helpen of de MINI regelmatig de juiste aandacht heeft gehad. En er zijn ook motorblokken van voor de facelift die gewoon probleemloos hebben gedraaid, niet elk blok hoeft kapot te gaan, hè...
Succes met het vinden van een mooie Clubman met de goede opties.
En ja, welke benzine uitvoeringen er zijn: One, Cooper, Cooper S en JCW in oplopend motorvermogen. Daarnaast heb je de uitrustingsniveaus: Salt, Pepper, Chili (,JCW) en natuurlijk ook een handvol speciale uitvoeringen, zoals bijvoorbeeld o.a. Hampton, Bond Street, Hyde Park, etc... En elk van deze uitrustingen kon je nog losse extra opties erbij nemen. De keuze was reuze! Zet voor jezelf goed op rij wat je er per se op wilt hebben, en zoek daar een mooie Clubman bij.
Qua motoren heb je vanaf de Cooper S een turbo erop zitten, en dat zijn de types met het beruchte kettingprobleem (uit de R56-series, dus ook R55, R60 en R61). Als je voor een Cooper S of JCW gaat, probeer een facelift te vinden met het N18 blok. Of bij een One of Cooper het N16-blok, ook een verbeterde variant. Maar ook deze blokken waren niet altijd foutloos, olielekkage in de draadboom bijvoorbeeld. Omdat er toch wat olie uit het blok kon kruipen, en precies op een stekkerverbinding druppelde... Een goede onderhoudshistorie kan helpen of de MINI regelmatig de juiste aandacht heeft gehad. En er zijn ook motorblokken van voor de facelift die gewoon probleemloos hebben gedraaid, niet elk blok hoeft kapot te gaan, hè...
Succes met het vinden van een mooie Clubman met de goede opties.
- Rallye
- Enthousiast
- Locatie: Achterhoek
Bericht
Re: Hulp gevraagd met verstandige keuze aanschaf van een R55
Het verschil tussen N14 en N18 is goed te zien. Zie viewtopic.php?t=43580
- Glenn-DUB
- Be Mini
- Locatie: Hoogeveen
Bericht
Re: Hulp gevraagd met verstandige keuze aanschaf van een R55
Ahhh kijk, top bedankt voor de info.
Dus als ik nu alleen even kijk naar de one en de Cooper met die N16 blokken zijn dat de clubman modellen vanaf 2010 ?????
Dus als ik nu alleen even kijk naar de one en de Cooper met die N16 blokken zijn dat de clubman modellen vanaf 2010 ?????
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Re: Hulp gevraagd met verstandige keuze aanschaf van een R55
De facelift van de MINI Clubman R55 kwam in september 2010. Houd nog wel wat rekening met een overgangsperiode, kan zijn dat er nog wat pre-facelifts bij de verkopers stonden, en wat later op kenteken zijn gekomen.
- Glenn-DUB
- Be Mini
- Locatie: Hoogeveen
Bericht
Re: Hulp gevraagd met verstandige keuze aanschaf van een R55
Oké thnx.
Heb net een mooie Cooper s gezien op marktplaats. Deze heeft met 110 op de klok een andere motorblok gekregen omdat die vast kapot gelopen nu heb ik dus contact gehad met die meneer en die rijdt dus nu met een nieuwe motorblok erin, al 60000 kilometer.
Ik heb hem gevraagd naar een foto van het blok en nu blijkt dus dat er een N14 in ligt. Maar de Cooper clubman is wel een faceliftmodel 🥲🥲
Mijn gevoel zegt dat ik deze wel heel graag wil hebben maar mijn verstand zegt nee met alle verhalen die ik nu aan het belezen ben
Heb net een mooie Cooper s gezien op marktplaats. Deze heeft met 110 op de klok een andere motorblok gekregen omdat die vast kapot gelopen nu heb ik dus contact gehad met die meneer en die rijdt dus nu met een nieuwe motorblok erin, al 60000 kilometer.
Ik heb hem gevraagd naar een foto van het blok en nu blijkt dus dat er een N14 in ligt. Maar de Cooper clubman is wel een faceliftmodel 🥲🥲
Mijn gevoel zegt dat ik deze wel heel graag wil hebben maar mijn verstand zegt nee met alle verhalen die ik nu aan het belezen ben
- Glenn-DUB
- Be Mini
- Locatie: Hoogeveen
Bericht
Nog even terug komen. De beste meneer stuurt deze foto van het blok uit de auto waar ik wel geïnformeerd ben.
Is dit nu die N14 of de goeie N18
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Hulp gevraagd met verstandige keuze aanschaf van een R55
Glenn-DUB schreef:Oké thnx.
Heb net een mooie Cooper s gezien op marktplaats. Deze heeft met 110 op de klok een andere motorblok gekregen omdat die vast kapot gelopen nu heb ik dus contact gehad met die meneer en die rijdt dus nu met een nieuwe motorblok erin, al 60000 kilometer.
Ik heb hem gevraagd naar een foto van het blok en nu blijkt dus dat er een N14 in ligt. Maar de Cooper clubman is wel een faceliftmodel 🥲🥲
Mijn gevoel zegt dat ik deze wel heel graag wil hebben maar mijn verstand zegt nee met alle verhalen die ik nu aan het belezen ben
Nog even terug komen. De beste meneer stuurt deze foto van het blok uit de auto waar ik wel geïnformeerd ben.
Is dit nu die N14 of de goeie N18
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Robert
- NMC Moderator
Bericht
Re: Hulp gevraagd met verstandige keuze aanschaf van een R55
Dit is een N18-blok, met missend kapje die normaal over de bobines zit. Het MINI-logo is er ook vanaf.
Er zit 1 andere/nieuwere bobine in, en heeft een missend accudeksel.
Onderhoud is gedaan door de Kwikfit.
Er zit 1 andere/nieuwere bobine in, en heeft een missend accudeksel.
Onderhoud is gedaan door de Kwikfit.
- niekcarfreak
- NMC Moderator
Bericht
Re: Hulp gevraagd met verstandige keuze aanschaf van een R55
Ziet er inderdaad niet zo netjes uit met ontbrekende delen en roestige bouten ondanks dat het een N18 is.
Ik heb zelf een R58(Coupe) met N14 motor en veel staat of valt met goed onderhoud. Dit geldt ook voor een N18.
Ik heb wel het thermostaathuis en de waterpomp vervangen ivm koelvloeistof lekkages.
De waterpomp is een verbeterde versie van metaal ipv plastic. Maar ook dat kan bij een N18 gebeuren.
Ik heb zelf een R58(Coupe) met N14 motor en veel staat of valt met goed onderhoud. Dit geldt ook voor een N18.
Ik heb wel het thermostaathuis en de waterpomp vervangen ivm koelvloeistof lekkages.
De waterpomp is een verbeterde versie van metaal ipv plastic. Maar ook dat kan bij een N18 gebeuren.
- Glenn-DUB
- Be Mini
- Locatie: Hoogeveen
Bericht
Re: Hulp gevraagd met verstandige keuze aanschaf van een R55
Oké het is dus wel goed nieuws dat het om een N18 blok gaat. De huidige eigenaar heeft ook gezegd dat net draait zonder tik of iets. Zelfs met een koude start heeft die het niet.
Misschien toch wel de moeite waard om een kijkje te nemen bij deze clubman????
Misschien toch wel de moeite waard om een kijkje te nemen bij deze clubman????
Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”
Onze sponsors