Afstandsbediening werkt sporadisch niet

De 2e generatie vanaf 2006
Gebruikersavatar
Glubu
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jul 2022, 12:14

Afstandsbediening werkt sporadisch niet

18 jul 2022, 17:09

Hallo allemaal,

Ik heb nu ongeveer 4 maanden een Mini cooper S coupé uit 2013, waar ik zeer tevreden mee ben, maar ik heb sinds +/- een maand een gek probleem met de afstandsbediening.

Af en toe, ik denk nu zo'n 4-5 keer in de afgelopen maand werkt de afstandsbediening niet. De auto reageert er totaal niet op, ook niet op de reserve sleutel. Vervolgens kan ik hem gewoon van het slot af doen met de sleutel, waarna uiteraard het alarm aan gaat. Mijn eerste reactie was "ohjee, tijd voor een andere batterij in de sleutel", maar toen pakte ik de reserve sleutel dus en daar reageert hij ook niet op. Nu heb ik het een paar keer getest, en tot nu toe doet het probleem zich alleen maar voor als hij 2+ dagen geparkeerd heeft gestaan. Ik rij bijna elke doordeweekse dag naar mijn werk (40+km enkeltje).

Wanneer hij niet reageert op de afstandsbediening, ontgrendel ik met de sleutel, stap snel in en snel de sleutel in het contact om het alarm uit te krijgen. Dan kan ik normaal de auto starten zonder problemen. Wat wel op valt is dat dan vervolgens de instelling voor 'automatisch vergrendelen bij wegrijden' weer op "aan" staat ipv uit, zoals ik het had ingesteld (overigens, zonder aan te passen, is deze setting vervolgens wel automatisch wel weer zoals ik had ingesteld... :O ). Als ik vervolgens, zonder te rijden, gelijk de sleutel er weer uithaal, reageert hij alsnog niet op de afstandsbediening (op beide niet). Maar zelfs na een korte rit van +/- 3 minuten, reageert hij op beide sleutels. Dus ook op de sleutel die niet in het contact is geweest tijdens rijden. Hierbij ga ik er dus vanuit dat het niet ligt aan de batterij van de sleutel...

Hebben jullie enig idee? Het probleem doet zich voor nadat ik de voorruit heb laten vervangen bij Carglass, maar ik denk dat dit een stomme toevalligheid is? Ik heb geprobeerd de sleutel te resetten (of hoe je het ook wilt noemen), echter krijg ik het niet voor elkaar met mijn sleutel. Ik vind het een beetje typisch dat het zo sporadisch voorkomt, en alleen maar als hij wat langer stil gestaan heeft...
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2220
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Afstandsbediening werkt sporadisch niet

18 jul 2022, 20:11

Misschien is de accu van je MINI niet meer in optimale conditie. Laat deze eens testen.
Een versleten accu kan vreemde storingen opleveren.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2220
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Afstandsbediening werkt sporadisch niet

18 jul 2022, 20:13

We stellen het op prijs als nieuwe leden zichzelf en hun MINI even voorstellen. :wink:

viewforum.php?f=107
Coen1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 jan 2019, 17:54

Re: Afstandsbediening werkt sporadisch niet

18 jul 2022, 20:24

Hallo, die accu kan het ook zijn maar wat het ook kan zijn hele sterke straling bijvoorbeeld denk aan gsm masten of bekabeling in de grond hiervan reageerde mijn afstandsbediening ook niet altijd goed op.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2220
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Afstandsbediening werkt sporadisch niet

18 jul 2022, 20:33

Dat is ook een goede tip Coen. :icon_top:
Zoiets heb ik ook al vaker over gehoord.
Gebruikersavatar
Glubu
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jul 2022, 12:14

Re: Afstandsbediening werkt sporadisch niet

18 jul 2022, 20:59

Hmm dat van die straling is nog wel een goede. Tot nu toe gebeurde het alleen maar bij mij thuis en er zit een zendmast in de straat. Toch blijft het raar dat het maar heel af en toe voorkomt.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2220
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Afstandsbediening werkt sporadisch niet

18 jul 2022, 21:44

Zou de zendmast kunnen zijn maar dan ook toevallig als de auto langer heeft stilgestaan...
Gebruikersavatar
Glubu
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jul 2022, 12:14

Re: Afstandsbediening werkt sporadisch niet

18 jul 2022, 21:53

Zeker. Ik ga sowieso de accu laten checken.
Zou je de accu zelf kunnen vervangen?
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2220
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Afstandsbediening werkt sporadisch niet

18 jul 2022, 22:08

Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Afstandsbediening werkt sporadisch niet

18 jul 2022, 22:10

Glubu schreef:
18 jul 2022, 21:53
Zou je de accu zelf kunnen vervangen?
Ja, dat kan, maar je moet de accu wel opnieuw inleren, cq kenbaar maken dat er een nieuwe accu inzit. Dit omdat het oplaadpatroon dan gereset wordt.
Gebruikersavatar
Glubu
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jul 2022, 12:14

Re: Afstandsbediening werkt sporadisch niet

19 jul 2022, 17:01

Vandaag gebeurde het jammer genoeg ook op mijn werk. Vanochtend bij vertrek van huis geen probleem met de afstandsbediening, 42 kilometer naar mijn werk gereden en bij vertrek van mijn werk deed de afstandsbediening het niet... Daarbij ook weer dat de 'gebruikersinstellingen' ook gereset waren. Zoals bijvoorbeeld dat het knipperlicht 3x afgaat ipv 1x en deuren vergrendelen bij wegrijden. Na opnieuw motor aan en uit waren de instellingen er wel weer. Tevens thuis reageerde hij gewoon weer prima op de afstandsbediening.

Dus nu jammer genoeg ook zonder dat hij een lange tijd stil staat... Maar dan wel weer gek dat het vanochtend niet gebeurde. Ben benieuwd morgen,.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2220
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Afstandsbediening werkt sporadisch niet

19 jul 2022, 17:30

Raar en vervelend probleem.
Gebruikersavatar
Glubu
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jul 2022, 12:14

Re: Afstandsbediening werkt sporadisch niet

19 jul 2022, 18:57

Ik dacht laat ik het even testen, maar mijn afstandsbediening werkt alweer niet, terwijl de auto nog maar net 2 uurtjes geparkeerd staat. Het lijkt er dus progressief erger te worden.

Toch twijfel ik of het de accu wel is, aangezien hij, terwijl deze problemen speelde, 15 dagen stil heeft gestaan en daarna wel werkte en verder ook prima wou starten. Zaterdag a.s. laat ik iemand even kijken naar accu.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2220
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Afstandsbediening werkt sporadisch niet

19 jul 2022, 21:04

Koude is niet goed voor een accu maar hitte ook niet.
Ik hoop echt dat het de accu is, dan is het goedkoop opgelost maar het kan net zo goed een andere oorzaak hebben.
Irritant zulke storingen.
Gebruikersavatar
Glubu
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jul 2022, 12:14

Re: Afstandsbediening werkt sporadisch niet

24 jul 2022, 12:05

Gisteren bij een vriend geweest om de accu uit te laten lezen, hier was niks mis mee. Zijn we even verder wezen zoeken en even de afwerkkap eraf gehaald achter de achteruitkijkspiegel en de connector daar stak behoorlijk uit. Die heb ik een drukker gegeven en toen hoorde ik een duidelijke klik.
Dusver reageert hij prima op de afstandsbediening, dus ik heb goede hoop dat dit het probleem was. Ik denk toch dat Carglass met het vervangen van de voorruit perongeluk de connector deels los heeft gehaald. Hopen dat dit het was!

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”