Welk type motor is dit...

De 2e generatie vanaf 2006
maberen
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 nov 2022, 12:05

Welk type motor is dit...

20 nov 2022, 11:49

Goedemorgen, ik ben nieuw hier omdat ik een Clubman wil aanschaffen.
Maar na het lezen van alle verhalen over de 1.6 motor, de N12, ben ik een beetje huiverig.
Ik heb er nu 1 gevonden die een nieuwe motor heeft gekregen bij 150k, alleen weet de dealer niet welk type dit is.
Ik heb na de proefrit een foto van de motor gemaakt.
Kan iemand mij vertellen welk type dit is?
photo_2022-11-20_11-42-31.jpg
Dan nog een vraagje, de koppeling van deze mini zat er hoog, is dit een kwestie van afstellen, of is er dan iets versleten?

Gr. Marco
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Welk type motor is dit...

20 nov 2022, 19:45

Marco,

ik heb een R56 Cooper (N12 blok) uit 2006 en een R55 Cooper (N16 blok) uit 2011.
Beide Cooper blokken zijn vergelijkbaar en de 2de generatie MINI zijn PSA (Peugeot blokken).
Deze motoren zijn niet de beste maar het is een kwestie van onderhoud, preventief onderhoud geven en eerst goed warm rijden voordat je er mee gaat "trappen". De R56 staat nu op 316.000km (toen ik hem kocht was de motor vervangen door een ander blok). De R55 staat nu op 215.000 km met nog steeds het originele blok. Beide Coopers krijgen jaarlijks een onderhoudsbeurt bij Schols Auto's ongeacht de kilometerstand dus jaarlijks preventief onderhoud. Het zijn dus best betrouwbare motoren mits je ze maar hun onderhoud geeft.

Op de foto is niet echt goed te zien of het een N12 of N16 blok is, bij een Cooper S is het verschil tussen een N14/N18 blok beter te zien.
Mijn ervaring is dat de koppeling altijd wat hoger oppakt.

Je geeft aan dat de dealer niet welke motor er ingekomen is, bedoel je dan echt een MINI dealer of de garage/handelaar die deze clubman aanbied? Lijkt me dat een dealer onderhouden MINI die een dealer aanbied moet weten welk nieuw/gereviseerd type motor erin is gekomen.

Bij twijfel laten staan, worden genoeg clubman aangeboden. Aan de andere kant als de proefrit en het gevoel goed is dan zou het mij persoonlijk niet uitmaken of het een N12 of N16 is. Belangrijker is kan de garage wel aangeven hoeveel kilometers de andere motor had toen ie in deze clubman kwam?

Succes met de zoektocht.

Mvg. Milco
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1966
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Welk type motor is dit...

20 nov 2022, 19:55

Even via Google gezocht en lijkt op een n12 blok. Mist alleen het mini logo.
Afbeelding

Koppeling ben ik niet zo in thuis… maar kan me voorstellen dat als de auto een hogere kilometerstand heeft, dat de koppeling idd er aan zou kunnen komen.
Afbeelding
maberen
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 nov 2022, 12:05

Re: Welk type motor is dit...

21 nov 2022, 14:36

Bedankt voor de antwoorden,
Hij staat inderdaad niet bij een mini dealer, maar ziet er zowel van binnen als buiten zeer strak uit.
Met een ruime uitrusting, alleen de navi ontbreekt in mijn ogen.

Ik heb erin gereden en hij reed goed, schakelde strak, maar wel de hoge koppeling.
Motor is nu 147k km oud, er is dus veel mee gereden, lijken allemaal lange afstanden.
En zit nog de eerste ketting in en wat ik hier op het forum las, zou deze bij 125k km. vervangen moeten worden.
Dus dat zijn dan al de eerste kosten om te laten doen, en dan misschien een koppeling.

Dus twijfel nog een beetje....
Gebruikersavatar
figlio del commesso
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Vught
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 aug 2022, 17:37

Welk type motor is dit...

22 nov 2022, 00:14

Je geeft eerder aan dat er bij 150k een nieuwe motor geplaatst is en dat die nu 147k km gelopen heeft. Begrijp ik goed dat de auto nu op 300k staat ? Dan moet de prijs wel heel erg scherp zijn lijkt me….

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”