Mini R55 s vs R55 non s

De 2e generatie vanaf 2006
Dobbertt
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2023, 15:09

Mini R55 s vs R55 non s

23 mar 2023, 16:19

Hey allemaal!

Sinds enkele maanden ben ik actief op zoek naar een Mini Cooper R55 van het bouwjaar ~2009.
Na veel YouTube, Googlen en verschillende bronnen te hebben gelezen en bekeken kwam ik vaak tegen dat deze generatie Mini erg veel problemen kent.. Voornamelijk de Cooper S variant. Is het zo dat een Cooper S een veel duurder onderhoud heeft dan de non S modellen? Zoja hoeveel zou ik dan aan moeten denken? Ik ben namelijk een student en wil een auto om mijn dagelijkse reis naar school gemakkelijker te maken (en leuker ).

Mijn budget voor deze auto ligt rond de 8000 euro aanschaf. Ik wil er over het algemeen wat langere ritten mee maken, en natuurlijk niet een extreem hoge onderhoudskosten aan hebben(binnen de perken).
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1968
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Mini R55 s vs R55 non s

23 mar 2023, 18:08

Dobbertt schreef:Hey allemaal!

Sinds enkele maanden ben ik actief op zoek naar een Mini Cooper R55 van het bouwjaar ~2009.
Na veel YouTube, Googlen en verschillende bronnen te hebben gelezen en bekeken kwam ik vaak tegen dat deze generatie Mini erg veel problemen kent.. Voornamelijk de Cooper S variant. Is het zo dat een Cooper S een veel duurder onderhoud heeft dan de non S modellen? Zoja hoeveel zou ik dan aan moeten denken? Ik ben namelijk een student en wil een auto om mijn dagelijkse reis naar school gemakkelijker te maken (en leuker ).

Mijn budget voor deze auto ligt rond de 8000 euro aanschaf. Ik wil er over het algemeen wat langere ritten mee maken, en natuurlijk niet een extreem hoge onderhoudskosten aan hebben(binnen de perken).
Hi en welkom op t forum.

Ik denk dat je de r56 bedoeld. Dat is namelijk de hatchback versie. De R55 is de clubman (station).
Maar ik kan het mis hebben Afbeelding.

Onderhoud is vaak voor de “S” versie vaak wel duurder. Er zit ook nog verschil in de (pre-) facelift versie.

Ik denk dat je daar ook nog even naar kunt kijken. Als ik het goed heb is de pre-facelift met het n12/n14 blok. En de facelift met n18 (vanaf 2011).

Voor alle auto’s geldt dat een goede onderhoud historie erg belangrijk is. Dat scheelt je ook weer onderhoudskosten in het begin. Kilometerstand hoeft bij goed (preventief) onderhoud geen probleem te zijn.
Hou echter altijd (ook bij non mini ) een bedrag voor initieel onderhoud achter.

Prijzen van onderhoud weet ik niet (rij zelf een 1e gen / R53). Wellicht dat andere leden je daar in kunnen helpen.

Succes met de zoektocht
Afbeelding
Dobbertt
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 mar 2023, 15:09

Re: Mini R55 s vs R55 non s

23 mar 2023, 18:16

Dankjewel!

Ik bedoel wel de R55 de clubman variant :)

Wat zijn de knelpunten van een S variant? Mocht ik naar de dealer gaan en het onderhoud klopt, wat zijn dan de punten die echt zeker moet controleren/navragen?
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1968
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Mini R55 s vs R55 non s

23 mar 2023, 18:32

Bij deze blokken is de distributie ketting van belang. Als er ook maar iets ratelt…. (Zoek maar eens op mini death rattle) Laten staan. Zeker ook checken bij koud blok.

En waterpomp volgens mij.
Olie verbruik ligt bij de meeste mini’s hoger dan gemiddeld. Maar het moet wel binnen de perken blijven.
Mijn mini heeft kwa olieverbruik ook niet een goede reputatie, maar het valt bij mijn auto reuze mee. Regelmatig controleren!

Ook op t forum moet genoeg terug te vinden zijn rondom aankooptips.
Afbeelding

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”