Sludge

De 2e generatie vanaf 2006
Erwin
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mar 2023, 12:54

Sludge

10 apr 2023, 17:16

Goedemiddag,

Na vervangen van het thermostaathuis heb ik ineens last van SLUDGE. Bij het oude thermostaathuis had ik dit dus niet.
Ik heb het thermostaathuis vervangen omdat er een scheurtje in zat waardoor de bovenkant van de versnellingsbak continue een badje met koelvloeistof had en ik regelmatig bij moest vullen.

Naar mijn idee komt de motor op temperatuur, bij een korte rit van +/- 20km en een buitentemp van +5 graden zo rond de 98 graden.
Niet voldoende om de thermostaat open te gooien, de radiateur blijft koud. Maar de temperatuur blijft zo wel lekker in het blok.
Voldoende om de vrij gekomen waterdampen die langs de zuigers lekt te verdampen lijkt me.
Mijn koelvloeistof blijft keurig op peil en helder, hier is het dus niet van en ook niet van een lekke koppakking lijkt me dan de conclusie.
Het oude thermostraathuis was een imitatie en de nieuwe ook. Bij het oude thermostaathuis had ik geen last van sludge en werden er ook alleen maar korte ritten mee gemaakt van +/- 20km.
Bij het oude thermostaathuis heb ik de temperatuur nooit gemeten dus kan ik dit niet vergelijken met de huidige situatie.
Ik weet wel dat bij mijn andere auto's (MB) de thermostaat bij +/- 85 graden open gaat en ook daar nooit sludge ook niet bij korte ritten.
Kan iemand mij vertellen of de 98 graden op deze afstand ok is of moet deze dan al hoger zijn?
Of heeft dit een andere oorzaak waardoor ik hier tegenaan loop.
Gebruikersavatar
robertok
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Apeldoorn
Berichten: 693
Lid geworden op: 31 jan 2017, 08:03

Re: Sludge

13 apr 2023, 21:48

Klinkt allemaal alsof het gewoonweg ( met de korte ritjes zeker!) werkt zoals hoort. En de oude thermostaat ‘teveel’ doorliet.

Heb je na lange ritten een normale olie?

Onze A4 V6 3.0 heeft ook ‘last’ (hoort zo) van sludge met korte ritjes. En helemaal in de winter. Ook met snelweg kilometers wordt hij niet snel warm.

Oplossing was/is: lange stukken rijden zodat hij warm wordt. En de olie is niet warm bij 95 graden KVS. Maar daarna nogmaals dezelfde afstand ongeveer.
En soms even wat ‘fanatieker’ optrekken.

En als het gewoon dikke mosterd blijft.. zit er ergens een gaatje dat er KVS bijkomt…?

^Robbert
Mijn R53 JCW -SYR
Afbeelding
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3236
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Sludge

18 apr 2023, 19:39

Ik sluit me aan bij de woorden van Robert. In de winterdagen is mijn motor na ongeveer 18km rijden pas op temperatuur.
Mijn vrouw moest voor haar vorige baan korte stukjes rijden en dan had ik er ook last van die sludge wat je goed kon zien aan de binnenzijde van de oliedop. Mijn oplossing was, we hebben een R55 en R56 Cooper, dat we om de week wisselen van MINI. Tegenwoordig moet zij vergelijkbare kilometers rijden dus ik loop niet meer tegen het probleem aan. Ik dacht de eerste keer ook van shit, koelvloeistof in de olie maar bleek het niet te zijn. Martijn van Schols Autos gaf aan, ga er maar eens een langer stuk mee rijden zodat de motor goed op temperatuur komt dan zie je dat je er vanaf bent en ja dat was dus de oplossing, teveel kleine stukjes rijden.

Maw makkelijk te controleren, ga een lang stuk rijden dan moet je er vanaf zijn.

Milco
Erwin
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mar 2023, 12:54

Re: Sludge

19 apr 2023, 07:55

Bedankt voor de reacties.
Het klinkt logisch ik kan alleen slecht aan het idee wennen omdat ik het nooit met geen enkele auto gehad heb tenzij er iets mis was.
Er is nog een ding waar ik over nadenk, heb ik het goed dat de aandrijving van de waterpomp elektronisch gestuurd is en wordt deze pas aangeschakeld bij een bepaalde temperatuur?
Wat als deze bij mij altijd aanstaat? Ik heb het idee dat dat zo is. Stel dat deze stuk is staat hij dan altijd aan of juist uit?
En waar komt de aansturing vandaan? is dat de temp sensor in het thermostaathuis of?
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3236
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Sludge

20 apr 2023, 23:11

Erwin,

je waterpomp wordt aangedreven via de multiriem/tussenwiel en draait dus zodra de motor loopt. Die aandrijving/riem/tussenwiel zit aan de rechterzijde van je motorblok. Je thermostaathuis icm de thermostaat (electronisch geregeld) zorgen voor de koeling, meer-minder open en afhankelijk temperatuur of je blower erbij aangaat.

Ik had pas geleden het thermostaathuis stuk, geen lekkage met het electronische gedeelte waardoor mijn motor niet op temperatuur kwam. Hiernaast geen door die storing (standaard) de fan continue draaien dus max koeling. De koelwater temp kwam niet boven de 70 graden (thermostaat max open). Na vervangen thermostaathuis werkte alles weer.
Erwin
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 mar 2023, 12:54

Re: Sludge

26 apr 2023, 18:10

Hallo Schroefie, dat ben ik niet helemaal met je eens.
De waterpomp is niet altijd aangedreven. Deze wordt inderdaad aangedreven door het tussenwiel maar is niet altijd aan.
Wanneer de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is is hij elektronisch uitgeschakeld en zal de waterpomp niet aangedreven worden. Wanneer de motor op bedrijfstemperatuur komt of zelfs de kritische temperatuur zal het tussenwiel elektronisch ingeschakeld worden en in elkaar trekken en zo connectie maken tussen waterpomp en krukaspoelie waardoor de waterpomp mee gaat draaien en in werking treedt.
Zie bijgevoegd een link naar het You Tube filmpje wat ik hierover met moeite gevonden heb.
(
Ik denk dat daar de oplossing ligt voor het sludge verhaal, zoals aangegeven vermoed ik dat de waterpomp vanaf start al wordt aangedreven en hierdoor komt de motor veel te laat op temperatuur en ontstaat de sludge bij korte ritten.
Ik ga dit onderzoeken, wordt vervolgd.
Overigens heb ik afgelopen zondag een rit van bijna 500 km gemaakt met de Mini en inderdaad net zo schoon en sludge vrij.
En weet misschien iemand welke ECU het tussenwiel aanstuurt?
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3236
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Sludge

29 apr 2023, 23:37

Erwin,

ik heb een notitie gemaakt en ik zal morgen mijn Bentley Publisher MINI service manual eens raadplegen om te kijken of daar iets over geschreven wordt cq op NewTIS.info raadplegen.

Mocht ik iets vinden over het electronisch afschakelen en welke ECU daar dan verantwoordelijk voor is. Ik was er vanuit gegaan dat het alleen mechanisch via het tussenwiel werd aangedreven en dat de thermostaat(huis) de regeling doet of het koelwater het kleine circuit doet en dat de thermostaat electronisch gestuurd wordt en afhankelijk koeling vraag meer open cq dicht gezet wordt. Ik heb recent echt een probleem daar mee gehad waardoor mijn motor niet op temperatuur kwam door dat de thermostaat vol open ging en de motor zo goed koelde dat ie nooit op temperatuur kwam.

Je hoort van mij.

Gr. Milco
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Sludge

30 apr 2023, 20:28

Een paar jaar geleden heb ik de waterpomp en het tussenwiel bij mijn r58 vervangen.
Voorzover ik mij herinner zat er geen elektronische aansturing op het tussenwiel. Er zit wel een ontspanner op om het tussenwiel los te koppelen van het wiel wat op de waterpomp zit, zodat (de)monteren mogelijk is.
Vervang ook gelijk het wiel op de waterpomp, want het loopvlak daarvan slijt ook.
De nieuwere waterpomp is van metaal ipv plastic, zodat deze niet zo snel gaat lekken waar hij op het motorblok aansluit.

Het thermostaathuis met thermostaat is wel elektronisch aangestuurd en die aansturing is in de loop der jaren gemodificeerd. Bij oudere modellen van de 2e generatie heb je dan ook een andere aansluitkabel nodig.
Behalve een defect in de sensor, gaat het thermostaathuis na verloop van tijd lekken. Het huis is van plastic en bestaat uit 2 delen met een soort "plastic?" pakking ertussen wat niet zo'n degelijke constructie is.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”