Problemen Panoramadak

De 2e generatie vanaf 2006
Master24
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Duiven
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 mei 2018, 09:15

Re: Problemen Panoramadak

23 aug 2018, 13:18

Bij de lampje bij het hemeltje zit kapje van je lampen als je die er af haald. Zit er een gat waar je inbus sleutel in kunt doen. Gaat wel zwaar aan begin maar daar mee draai ik dak open en dicht. Werkt perfect zo te zeggen. Kan nu geen foto door sturen. Ben werk ben pas zaterdag weer thuis.
Master24
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Duiven
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 mei 2018, 09:15

Re: Problemen Panoramadak

23 aug 2018, 13:27

Afbeelding
Als dit kapje er afhaal bij mijn mini cooper s 2006 kan met de in bus sleutel me dak op en dicht doen. En vergrendelen
Ben1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:07

Re: Problemen Panoramadak

23 aug 2018, 16:04

Bedankt alvast voor deze foto. Maar als ik het eerste kapje verwijdert. Dan zie ik nergens een gat zitten of zo iets. Ja ergens ver weg het kleine motortje weggestopt.
MiniClubamn 2018
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 nov 2018, 12:07

Re: Problemen Panoramadak

29 nov 2018, 20:59

Hi, ik had het probleem dat dak steeds stroever ging lopen en dus niet meer goed dichten open ging (of vanuit beveiliging zelfs weer een stukje open). uiteindelijk de interne bmw werkplaats manual online gevonden waarin expliciet staat men de unit niet dient te vervangen maar dient schoon te maken.

Bij Bmw 12 nieuwe torx boutjes besteld en op zonnige dag de 2 dakpanelen verwijderd. Vervolgens 3 uur lang met W5 doekjes, oorstokjes, compressor etc alle troep uit de rails gehaald. De bovenste rails zijn cruciaal; daar lopen de bewegende delen intern doorheen. Niet met WD40 werken maar met een echt glijmiddel. Check ook dat het voorste dak goed grijpt in het achterste dak vice versa; zie je vanzelf als je er mee bezig bent; het is een eenvoudig systeem. Als achterste dak nog stroef loopt, gaat voorste dak ook niet lekker. dit is 1 samenwerkend systeem.

Vervolgens de panelen terug plaatsen en paar keer bijstellen dat ze genoeg ruimte hebben en dus niet te strak staan; anders krijg je zelfde klacht weer terug. Vervolgens de schakelaar HEEL LICHT 20 seconden naar voren duwen (ik bleef maar te ver naar voren duwen) om hiermee het dak te resetten. Vervolgens alles weer goed. Paar keer goed na sprayen met glijmiddel.

Het is echt viezigheid wat dit veroorzaakt. Ik ben geen handige harrie maar dit kon ik prima met de buurman samen doen. Dakje loopt als nieuw.
Ben1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 182
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:07

Re: Problemen Panoramadak

04 dec 2018, 17:40

Beste kunt u uiteraard tegen bijbetaling dan ook naar mijn dak kijken.. ik durf het namelijk niet goed zelf aan...
VolvoFox
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 apr 2019, 10:18

Re: Problemen Panoramadak

25 jun 2019, 20:37

MiniClubamn 2018 schreef:
29 nov 2018, 20:59
Niet met WD40 werken maar met een echt glijmiddel. Check ook dat het voorste dak goed grijpt in het achterste dak vice versa; zie je vanzelf als je er mee bezig bent; het is een eenvoudig systeem. Als achterste dak nog stroef loopt, gaat voorste dak ook niet lekker. dit is 1 samenwerkend systeem.

Vervolgens de panelen terug plaatsen en paar keer bijstellen dat ze genoeg ruimte hebben en dus niet te strak staan; anders krijg je zelfde klacht weer terug. Vervolgens de schakelaar HEEL LICHT 20 seconden naar voren duwen (ik bleef maar te ver naar voren duwen) om hiermee het dak te resetten. Vervolgens alles weer goed. Paar keer goed na sprayen met glijmiddel.

Het is echt viezigheid wat dit veroorzaakt. Ik ben geen handige harrie maar dit kon ik prima met de buurman samen doen. Dakje loopt als nieuw.
Je zegt geen WD40 te gebruiken maar wat dan wel? Vaseline? Ik heb dus hetzelfde probleem met een haperend panoramadak :oops:
MINI Countryman Cooper SE All4 10-2019
MINI Cooper Clubman 11-2007
Coen1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 jan 2019, 17:54

Re: Problemen Panoramadak

26 jun 2019, 21:20

Pffff daar ben je niet blij mee.. gelukkig dat ik er net op tijd bij was om toen groot onderhoud te laten doen aan het dakje. Dit was bij ben van leeuwen in ter aar. Deze heeft alles toen netjes uit elkaar gehaald schoongemaakt gesmeerd en toen weer in elkaar gezet. Kosten ruim 300 piek. Maar gelukkig geen 2300 euro zoals bij mij de bmw dealer melden.
Rogerz
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 sep 2019, 22:22

Re: Problemen Panoramadak

06 sep 2019, 11:35

Hallo,

Ik heb het probleem met mijn dak is dat hij vanaf 100kmpu begint te suizen, vanaf 130 kmpu is het echt storend. Weten jullie of hier wat aan te doen is?

Alvast bedankt!
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Problemen Panoramadak

06 sep 2019, 11:55

Rogerz schreef:Hallo,

Ik heb het probleem met mijn dak is dat hij vanaf 100kmpu begint te suizen, vanaf 130 kmpu is het echt storend. Weten jullie of hier wat aan te doen is?

Alvast bedankt!
Dat is het panorama dak niet, dit heeft te maken met het voorste dakrubber, daar zit een holle ruimte achter, als je die opvult met butylband is je probleem verholpen Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Problemen Panoramadak

06 sep 2019, 11:56

Het is bij hoge snelheid echt een fluittoon.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
Rogerz
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 sep 2019, 22:22

Re: Problemen Panoramadak

09 sep 2019, 16:12

speedy schreef:
06 sep 2019, 11:55
Rogerz schreef:Hallo,

Ik heb het probleem met mijn dak is dat hij vanaf 100kmpu begint te suizen, vanaf 130 kmpu is het echt storend. Weten jullie of hier wat aan te doen is?

Alvast bedankt!
Dat is het panorama dak niet, dit heeft te maken met het voorste dakrubber, daar zit een holle ruimte achter, als je die opvult met butylband is je probleem verholpen Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bedankt voor je reactie, Speedy. Ik hoor het geluid echt van mijn dak afkomen. Het is niet perse fluitend, maar sterk windgeruis.

Zijn er nog andere suggesties? :)
Rogerz
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 03 sep 2019, 22:22

Re: Problemen Panoramadak

11 sep 2019, 10:10

viewtopic.php?t=26487

Ik heb deze gevonden, ik ga dit even proberen.
Coen1
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 198
Lid geworden op: 28 jan 2019, 17:54

Re: Problemen Panoramadak

11 sep 2019, 20:07

Afstelling van het dak dat ook geprobeerd ik zag de monteurs bij mij dak in de weer met de inbus boutjes en o ja in het midden zit ook een rubber strip die hebben ze bij mij ook vervangen want die gaf door ouderdom teveel herrie. De oude rubberen strip was namelijk te hard geworden.

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”