Bouten kleppendeksel verrot

Timmy Fane
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 aug 2021, 09:03

Bouten kleppendeksel verrot

17 aug 2021, 08:34

Hoi iedereen,

Mijn kleppendeksel zweet wat olie, dus ik wil de pakking vervangen. Nu zijn een aantal van de voorste bouten compleet verrot door zout, water... zeg het maar. De rest is nog niet compleet verroest maar die kunnen ook geen jaren meer mee. Ik wil alle bouten vervangen om er zeker van te zijn dat alles weer een aantal jaar mee kan.

Ik ben daarom op zoek naar een setje kleppendeksel bouten (kort en lang). Ik heb even bij Ekris gekeken en die vragen voor 1 boutje €12,32 (kort) en €5,43 (lang). Dat is naar mijn mening, zelfs voor BMW onderdelen, aan de prijs... Ik dacht dat dit de prijs was voor een setje; misschien is dat mijn denkfout. Maar €170,- voor een compleet setje boutjes (niet eens RVS) is achterlijk.

Is er iemand die toevallig een alternatief kent voor dit onderdeel? Ik wil er best een aardige som voor betalen; als het RVS is. Maar voor dit pisbak-staal is €170,- echt teveel...

Onderdeelnummers:
Kort: 11121487179
Lang: 11121487178

Sorry voor de "rant" .
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Bouten kleppendeksel verrot

17 aug 2021, 09:45

Weet je zeker dat de prijzen per stuk zijn?
Korte boutje zou dan duurder zijn dan een lange?!
Sommige boutjes en klemmetjes kun je per stuk bestellen bij Ekris, andere bv. per 4 of 10.

Dat sommige boutjes snel lelijk worden heb je gelijk in.
Die klepdekselboutjes laat ik zitten, totdat er echt olie lekt.
Sommige andere boutjes/moeren heb ik wel vervangen, bij mijn R58 die van bevestiging veerpoot en die waarmee het u-profiel vastzit bij de veerpoot.
Heb originele gekocht bij Ekris.
De boutjes die ik vervangen heb kun je goed bij. Ik houd ze in de gaten en poets ze op indien nodig maar tot nu toe blijven ze netjes.
Timmy Fane
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 aug 2021, 09:03

Re: Bouten kleppendeksel verrot

17 aug 2021, 11:56

"Weet je zeker dat de prijzen per stuk zijn?
Korte boutje zou dan duurder zijn dan een lange?!
Sommige boutjes en klemmetjes kun je per stuk bestellen bij Ekris, andere bv. per 4 of 10."
Boutjes.jpg
Bijlage 1: 6= kort 7= lang
Ja, ik heb ze besteld en kwam erachter dat het om een enkel boutje ging.
De korte is langer dan de lange... gek genoeg (zie bijlage).
Het setje boutjes kost op Ebay tussen €165,- en €175,- (ik kon geen set bij Ekris vinden).
Rotte boutjes.jpg
Je ziet het zweten, boutje zelf is ingespoten met multispray in de hoop dat ik het boren kan overslaan.
Probleem is dat de voorste rij bouten zo goed als weg zijn gerot (zo erg dat ik vermoed dat ik ze moet uitboren).
Het is nu nog een zweet probleem, maar je kunt erop wachten dat het echt begint te lekken.

De boutjes mogen van mij een karbonkel zijn, dat boeit me niet. Als ik ze maar los en vast kan krijgen zonder een boormachine :)
Timmy Fane
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 aug 2021, 09:03

Re: Bouten kleppendeksel verrot

19 aug 2021, 09:47

Ik heb een mogelijke oplossing gevonden. Het is goedkoper om een hele kleppendeksel van de sloop te halen met de boutjes erbij (zie voorbeeld). Ze zijn niet nieuw, maar ze zien er 100x beter uit dan de mijne. Kleppendeksel kost 39,95 ex. verzending.

Wellicht heeft iemand er iets aan voor de toekomst.
Kleppendeksel.jpg
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Bouten kleppendeksel verrot

19 aug 2021, 11:23

Is ook een manier, hopelijk zitten alle boutjes erbij en zien ze er inderdaad goed uit.
Nieuw zijn de originele boutjes inderdaad duur.

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”