Ombouw naar MFST, Cruise Control, OEM en LEDs vervangen

Gebruikersavatar
Rein
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Udenhout
Berichten: 762
Lid geworden op: 12 dec 2007, 21:45

Ombouw naar MFST, Cruise Control, OEM en LEDs vervangen

09 aug 2008, 12:23

Na het wisselen van mijn 2 spaaks niet-multifunctioneel stuur, voor een 3 spaaks multifunctioneel stuur, heb ik in eerste instantie gekozen om de knopjes te vervangen door 2 lege afdekplaatjes, omdat ze toch niet zouden werken.
Een tijd later was er een probleem met de sleepring achter het stuur, deze is vervangen. Op mijn vezoek hebben ze toen ivm de geringe meerprijs een multifunctionele sleepring laten plaatsen.
Het cruisecontrol gevoel begon toch te kriebelen en na wat speurwerk op internet heb ik besloten om zelf cruisecontrol in te gaan bouwen (en daarna te laten activeren bij de dealer)

Op dit moment heb ik alvast de de onderdelen besteld die ik nodig heb (mini <2004)

Kabelboom incl 40 polige Z-plug: 61 12 0136 522 E16,87 ex. BTW
Koppelingsschakelaar: is in bestelling ze hadden me de verkeerde geleverd (die van >2004) 61 31 9122 702 E24,32 ex BTW
Handleiding voor me uitgeprint: nummer handleiding: 01 29 0 398 363

Volgende week heb ik vakantie en ga ik beginnen met de inbouw. As usual zal ik foto's maken en de vorderingen posten.

Update: koppelingsschakelaar omgeruild. Blijkt gewoon een remlichtschakelaar te zijn. Het nummer is 61 31 6967 601 en kon ik kosteloos omruilen voor de verkeerde.

Een paar foto's van de vergaarde materialen:

Afbeelding
kabelboom

Afbeelding
remlichtschakelaar voor op het koppelingspedaal

Afbeelding
knopjes voor de radio telefoon en natuurlijk de cruisecontrol!

Afbeelding
de nieuwe x60004 Z connector, 40 pins. Ben er nog niet uit waarom ik volgens de handleiding deze connector moet inbouwen in plaats van de oude. Maar goed daar komen we wel achter bij het inbouwen

Afbeelding
dit is dus de originele x60004 op de computer van de mini. De posities waar ik 2 draadjes moet toevoegen zijn nog niet bezet, dus daarom vraag ik me af waarom ie vervangen moet worden.

Ik ben nog even op zoek naar de rubbber doorvoer om de 2 kabeltjes van binnenuit naar de motorruimte te krijgen. Op de tekening die ik heb is het niet zo duidelijk. Wellicht als het aan de binnenkant open ligt.

Morgenvroeg maar eens beginnen...

Zo om 8:45u begonnen met het interieur los te halen

Afbeelding
zijklepje bijrijderskant

Afbeelding
zijklepje bestuurderskant

Afbeelding
bovengedeelte van het dashboard eraf

Afbeelding
zo dat schiet lekker op

Afbeelding
toerenteller en de tomtominbouw losgehaald, zie ook de draad voor de parkeerlicht mod van het comfirtknipperlicht

Afbeelding
dashboard plankje bestuurderskant los

Afbeelding
plaats voor de remlichtschakelaar. Net onder de veer

Afbeelding
eerste deel op zijn plaats

Afbeelding
helemaal op zijn plaats

Afbeelding
net als de remlichtschakelaar op het rempedaal raakt de schakelaar in rust net het plaatje op het koppelingspedaal

Afbeelding
bijrijderskant dashboardvakje los. Getapete draadje is van carkit

Afbeelding
front delen van dashboard los

Afbeelding
zijdelen los. Zichtbaar: kaarjte van garage, retentie dopjes, roest en 4 bloedvlekjes :shock:

Afbeelding
Ah de connectors X10116 en X151

Afbeelding
1 plaatsje nog vrij op de X151

Afbeelding
X151 weer in elkaar gezet met toegevoegde draad (links)

Afbeelding
X10116 met toegevoegde draad (links)


Afbeelding
"Base module D" met connector X255

Afbeelding
X255 met draad toegevoegd

Afbeelding
Snelheidsmeter met connector X11175

Afbeelding
X11175 met extra draad (rechts)

Afbeelding
zekeringkast bestuurderskant

Afbeelding
connector X10200 met extra draad

Afbeelding
sleepring tegen draaien beschermd door tape. Stuur inmiddels verwijderd

Afbeelding
X10195 achterop sleepring met een 5 draden uitgebreid

Afbeelding
stekkers op de hoofdcomputer

Afbeelding
X60004 in originele toestand


Afbeelding
X60004 los

Afbeelding
1 voor 1 overpinnen op de nieuwe X60004 :shock:
Ik ben er nu uit waarom dit moet. De gaatjes zijn net niet groot genoeg gemaakt op de originele connector, dus simpelweg erbij pluggen gaat niet. Je moet ze ompinnen. Nog een zere rug van het gebogen staan :D

Afbeelding
bijna alles omgezet. ook 2 draden toegevoegd

Afbeelding
Joepie de lampjes branden al. Radio functies werken ook.

Afbeelding
Bij de GAMMA stuk pijp gehaald om ratel te verlengen. Stuur zat erg vast. Met momentsleutel weer vastgedraaid


Zo, na een dag hard klussen is de boel aangesloten. Zoals gezegd werken de radio controls al. Verder geen storingen te zien met lampjes. Motor even laten lopen. Geen airbaglampje aan :D . Morgen maar eens langs de dealer voor het spannende moment... :oops:

Update 19-08-2008: Afspraak bij de dealer staat voor komende zaterdag...9:00u.... :roll:

Update 23-08-2008:

Zo, bij de dealer geweest voor het activeren. Het activeren ging prima. Mooi dan heb ik de draden goed aangesloten. Fieeewwww
Maar...ondanks het functioneren van het lampje van de cruisecontrol, moest ik toch echt zelf m'n voet op het gas houden.
Na lang zoeken en proberen, kwamen we (monteur en ik) erachter dat alle functies het netjes deden, maar dat er een probleem was met de koppelingsschakelaar.
Het enige dat deze hoeft te doen is de positie van het koppelingspedaal weer te geven. Ofwel "opgekomen toestand" of "ingetrapt". Nu bleef deze ingetrapt aangeven.
Denken, denken... de schakelaar (wrsch een reedsensor) registreert het plaatje dat aan het pedaal zit. Monteur nog eens kijken, wat blijkt, het koppelingspedaal is niet van metaal aan de buitenkant net als het rempedaal. Er zit plastic omheen...
Tja en met plastic valt er weinig te doen met een reedsensor. Toen herinnerde de ik me ineens dat er in de handleiding iets stond van een sensor plaat, die alleen nodig was als deze nog niet aanwezig was op het pedaal. Omdat ik er vanuit ging dat het pedaal en dus ook het plaatje van metaal was heb ik dat plaatje nooit besteld.
****zooi, 2 uur lopen zoeken naar het probleem, gaat het om een sensorplaatje van, jawel 17 eurocent! Het is besteld, dinsdag binnen en dan kan ik het erop klikken en dan zou het moeten werken volgens de monteur. Nou daar hopen we dan maar op.

Heb al wel weer een nieuw probleem/project op het oog naar aanleiding van de cruisecontrol; omdat ik de dubbele teller heb boven mijn stuur ivm zelf ingebouwde tomtom, klopt het lampje van de cruisecontrol niet meer met het aangaan van de cruisecontrol...

korte uitleg, het aansturen van de controlelampjes gaat redelijk lomp. Als bij mijn originele teller, het 2e lampje van links de cruisecontrollamp was en op de dubbele teller het 2e lampje van links het EML lampje, dan zal bij het aanzetten van de cruisecontrol ofwel bij de enkele teller het cruisecontrol lampje gaan branden, maar als de dubbele teller erin zit, zal ook het 2e lampje van links gaan branden ->EML

Ofwel de oplossing wordt het afplakken van het gele eml lampje en er een draadje aansolderen dat naar een groen ledje gaat onder het icoontje van de cruisecontrol. Hoe en wat weet ik nog niet precies, misschien kan ik de wijzerplaat van de enkele teller qua diameter zo maken dat ie in het dubbele tellerhuis past. Dan hoeft er maar 1 ledje te worden gesoldeerd.
Of ik laat de kleurtjes gewoon zo. Een geel cruise lampje is vast ook mooi :P
Maar goed, eerst maar even afwachten hoe het dinsdag gaat..

Update 26-08-2008: laatste onderdeel opgehaald: 35 31 6765 622 E0,17

Afbeelding

Zoals de monteur al zei, erop klikken en dan moet het werken. En waarachtig het werkt!
Als ik het plaatje meteen had gehad, waren we dus snel klaar geweest. Nouja goeie tip voor de volgende die dit projectje wil doen.

Ik ga cruisen :lol:



Ik kon het niet laten, moest toch die tellerplaat verkleinen en de ledjes omsolderen..


Afbeelding
Op de plaats van de groene cruisecontrol zit dus het eml lampje. Als de cruise control aan staat brandt dus dit lampje

Afbeelding
bij het aanzetten van het contact, gaan de ASC+T en Cruise control ledjes branden. Dit komt omdat bij de enkele teller hier het lampje voor de gordelspanner zit. Het ASC+T lampje is dus het enige lampje dat op de zelfde plaats zit in de beide tellers.

Zoals bedacht wil ik het groene ledje voor de cruisecontrol en het rode ledje van de gordelspanner uit de enkele teller solderen en deze op de goede plaats solderen van de dubbele teller zodat de ledjes op de goede plaats zitten en de goede kleur hebben. Als de tellerplaat dan ook nog passend gemaakt is, dan klopt alles weer.

Afbeelding
de tellerplaten van de enkele en dubbele teller zijn zoals bekend niet even groot

Afbeelding
platen op elkaar gelegd en afgetekend wat eraf moet

Afbeelding
stukje er al af

Afbeelding
even groot

Afbeelding
het past.
Zo dat is het ene deel, de icoontjes zijn in ieder geval in orde. Nu de ledjes nog...

Afbeelding
de smd ledjes zijn groter dan ik dacht, dat maakt het solderen in ieder geval niet moeilijker :mrgreen:

Afbeelding
2 smd ledjes vervangen door de 2 van de enkele teller.

Zo nu de boel getest en weer in elkaar gebouwd. het werkt!
Hier de eindfoto's

Afbeelding
ASC+T ledje en gordel lampje, op de goede plaats en goede kleur

Afbeelding
en het cruisecontrol ledje, op de goede plaats en de goede kleur
Laatst gewijzigd door Rein op 04 dec 2008, 20:18, 14 keer totaal gewijzigd.
BMW 118d / Audi S3 8V / Cooper S Roadster
Gone: Peugeot 106 / R53 Pure Silver / R52 S Chili Red / Range Rover Evoque SD4 Dynamic
ndenotter
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Amsterdam
Berichten: 350
Lid geworden op: 08 sep 2007, 10:31

09 aug 2008, 12:40

Interesting. Zit er ook over te denken. Als je hulp oid. nodig hebt, let me know!
Gebruikersavatar
Rein
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Udenhout
Berichten: 762
Lid geworden op: 12 dec 2007, 21:45

17 aug 2008, 16:01

Ik ga morgen eens beginnen denk ik. Jij ook serieuze plannen?
BMW 118d / Audi S3 8V / Cooper S Roadster
Gone: Peugeot 106 / R53 Pure Silver / R52 S Chili Red / Range Rover Evoque SD4 Dynamic
Jurgen
Pralinekes-Boy & km-vreter
Locatie: Erps-Kwerps
Berichten: 4941
Lid geworden op: 11 mar 2007, 00:48

17 aug 2008, 20:16

Ik ga dit topic op de voet volgen, cruise control zou bangelijk zijn!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dat sleepdingen achter je stuur wat koste dat?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rein
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Udenhout
Berichten: 762
Lid geworden op: 12 dec 2007, 21:45

17 aug 2008, 21:05

Sleepring multifuntioneel 61 31 6800 997, E 113,54 ex btw.

gr
Rein
BMW 118d / Audi S3 8V / Cooper S Roadster
Gone: Peugeot 106 / R53 Pure Silver / R52 S Chili Red / Range Rover Evoque SD4 Dynamic
Gebruikersavatar
Rein
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Udenhout
Berichten: 762
Lid geworden op: 12 dec 2007, 21:45

24 aug 2008, 19:41

Zo met behulp van het metalen plaatje van 17ct werkt het!

Als ik het plaatje meteen had gehad waren we dus in een half uurtje klaar geweest met het activeren, maar goed eind goed al goed.

1e post aangepast met alle info
Laatst gewijzigd door Rein op 26 aug 2008, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW 118d / Audi S3 8V / Cooper S Roadster
Gone: Peugeot 106 / R53 Pure Silver / R52 S Chili Red / Range Rover Evoque SD4 Dynamic
poeptus
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Yerseke
Berichten: 67
Lid geworden op: 25 mar 2008, 10:24

26 aug 2008, 18:54

Ha die Rein.
Super dat het allemaal gelukt is.
Ben een poosje geleden bij de dealer wezen vragen wat cruise control me ging kosten en die zei €700,- als ik me oude stuur hield, en €900,- als ik zo'n 3 spaaks sportstuur nam.
Nu was mijn vraag eigenlijk zit de rand van je stuur niet precies voor je tomtom omdat dat stuur net iets kleiner is.
Nu kijk ik precies door mijn stuur op mijn tomtom maar dat lijkt me moeilijk worden als je zo'n ander stuur neemt.
Vin het wel een gaaf stuur btw.
Maar denk wel dat ik het gewoon bij de dealer laat doen dit ga toch een beetje boven mijn pet allemaal.

Succes mee de lampjes.


Groeten Kevin
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

26 aug 2008, 19:31

Nondejuu Rein, ziet er goed uit, petje af ! Mooie, nuttige DIY !
Gebruikersavatar
Rein
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Udenhout
Berichten: 762
Lid geworden op: 12 dec 2007, 21:45

26 aug 2008, 20:17

poeptus schreef:Maar denk wel dat ik het gewoon bij de dealer laat doen dit ga toch een beetje boven mijn pet allemaal.
Hoi kevin, bedankt voor de complimenten,

als ik jou was, zou ik wel een prijsafspraak maken. Het inbouwen duurt langer dan gepland , ook bij de dealer denk ik.
De meerprijs voor het 3 spaaks stuur is 200,- ? Koop bij

nnp.be een stuur voor 72,60 euro en geef die aan de dealer :D

hou me op de hoogte
BMW 118d / Audi S3 8V / Cooper S Roadster
Gone: Peugeot 106 / R53 Pure Silver / R52 S Chili Red / Range Rover Evoque SD4 Dynamic
Menno
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Erp
Berichten: 2712
Lid geworden op: 29 okt 2006, 16:26

26 aug 2008, 20:32

Wat een klus.. petje af!! 8)

Heb mijn 2 spaakstuur ook al vervangen voor een 3 spaaksstuur. Deze is zonder MF. Zou het graag willen maar als ik dit project zie denk ik niet dat het gaat gebeuren :mrgreen:
Jurgen
Pralinekes-Boy & km-vreter
Locatie: Erps-Kwerps
Berichten: 4941
Lid geworden op: 11 mar 2007, 00:48

26 aug 2008, 21:55

jawadde en ik die dacht dat het gewoon een kabeltje trekken was :D Mss toch maar eens prijsje vragen bij de dealer :D
Afbeelding
ndenotter
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Amsterdam
Berichten: 350
Lid geworden op: 08 sep 2007, 10:31

26 aug 2008, 22:28

Respect Rein :-)) respect!
Gebruikersavatar
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10546
Lid geworden op: 27 mar 2006, 22:50

26 aug 2008, 22:34

heel knap dat je deze uitdaging aan gegaan bent zeg!! :shock:
veel plezier van je kroes kontrol en je lampjes 8)
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

27 aug 2008, 00:47

Van pioneers worden we allemaal wijzer.

Knap dat je dit hebt aangepakt en doorgaat tot het werkt 8)
Shadow_Breaker
GPc-0001
Locatie: Lint
Berichten: 1359
Lid geworden op: 04 jul 2008, 16:33

27 aug 2008, 10:07

knap gedaan. en bedankt voor de uitleg, (ik had spijtig genoeg al standaard "kroes kontrol" ;) dus ik ben er niet veel mee maar ik denk dat er wel iemand iets mee is.)

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”