DIY: Stuurbekrachtigingspomp vervangen

ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

DIY: Stuurbekrachtigingspomp vervangen

28 feb 2009, 21:46

Aanleiding voor deze DIY

Ben zelf begonnen met het vervangen vd stuurbekrachtigingspomp van mijn MCS en maak er maar meteen een DIY van omdat de nieuwe pomp nog niet binnen is. Omdat het vrij snel ging zal ik het verhaal completeren als alles af is.

Storing bij mij : pomp blijft lopen na uitschakelen vd Mini
Diagnose: heb ik niet bij de dealer laten stellen, vgl diverse internetfora en verkopers zit de storing vrijwel zeker in het elektronisch deel vd stuurbekrachtigingspomp die vgl het Canbus systeem aangestuurd wordt.
Ik kort de pomp hier voortaan af met EHPS (Electro Hydraulic Power Steeringpump)
Zie ook eind vh topic waar aanvullende info staat mbt een aanpassing door BMW

2 tekeningen van realoem om een indruk vh systeem te krijgen

Afbeelding

Afbeelding


De pomp zit helemaal onderin het motorcompartiment hetgeen betekent dat je een enorme troep krijgt door de dunne olie die er aan de onderzijde uitkomt wanneer je daar de slang vd pomp losmaakt.

Plaats de Mini op een hefbrug of oprijbokjes. Hoe hoger de hele Mini kan des te makkelijker is het sleutelen.

Leg een zeil onder het motordeel vanwege de troep die de weglopende olie veroorzaakt. Je kunt de olie namelijk bijna niet opvangen en hij stroomt door alle onderdelen die daar zitten alle kanten uit.

Zorg ervoor dat het onderste deel vh motorcompartiment zo schoon mogelijk is opdat je straks vervuiling in het systeem voorkomt.

Maak om te beginnen de accupolen los en zorg ervoor dat je achterklep niet in het slot valt want als je geen handmatige trekontgrendeling hebt dan kost het weer extra tijd om die klep open te krijgen wanneer je de accu weer aan wilt sluiten.
Tipje als je geen trekkoord hebt. Een ijzerdraadje of touwtje aan het witte plasticdeel in het slotmechanisme doet hetzelfde.
Daarvoor verwijder je eerst het plastic deel (bekleding) aan de binnenzijde achterbak en vervolgens kun je een draadje vastmaken.

Bekleding achterbak. Het middendeel met de roostertjes is te verwijderen door aan de onderzijde de 3 zwarte plugjes eruit te halen waarna je het deel voorzichtig los kunt trekken.

Afbeelding

Nu zie je het slot. Met een klein schroevendraaiertje kun je in het slot een wit plastic deel naar buiten duwen waardoor je een haakje krijgt te zien om het draadje aan te bevestigen. (niet te geloven dat het slot al zo aangeslagen is door roest)

Afbeelding

Plaats het bekledingsdeel weer terug, maak een lus in het ijzerdraadje en zorg ervoor dat het uitsteekt wanneer je het achterdeel weer teruggeplaatst hebt.

Afbeelding

Vloerbekleding weer terugplaatssen en je ziet er niets meer van. Wanneer je op de originele plek een wisselaar hebt zitten zoals ik ook ooit had laat je het draadje ergens anders naar buiten komen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ginoceros op 05 apr 2009, 07:29, 6 keer totaal gewijzigd.
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

28 feb 2009, 21:47

Ik heb voor 3 euro een siphonpompje gekocht waarmee ik al veel olie uit het tankje bovenin het motorcompartiment heb kunnen halen.

Afbeelding

Op de bodem van het tankje zit een schijf waardoor je niet met het slangetje vd zuigpomp in de toevoerslang naar de EHPS kunt komen. Deze schijf kan losgemaakt worden maar dat vond ik teveel werk. De toevoerslang naar de EHPS zit dus nog vol olie wanneer deze bij EHPS wordt losgemaakt.

Afbeelding

Toevoerslang naar EHPS

Afbeelding

Het werk aan de onderzijde kan nu beginnen
Laatst gewijzigd door ginoceros op 01 mar 2009, 21:53, 3 keer totaal gewijzigd.
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

28 feb 2009, 21:49

Demonteer het ventilatortje dat zorgt voor koeling vd EHPS door de 2 moertjes los te draaien en de stekker te ontkoppelen.

gemonteerde ventilator

Afbeelding

gedemonteerde ventilator

Afbeelding

Je moet nu eigenlijk de 2 elektrische stekkers op de EHPS en hydraulische slang die van het reservoir komt loshalen maar daar kun je bijna niet bij dus heb ik eerst de EHPS bevestiging losgemaakt. De EHPS zit in een frame gemonteerd met 4 gevulcaniseerde rubbers die de trillingen opvangen. Het losmaken van dit frame volstaat om de EHPS eronderuit te krijgen.
Dit frame zit aan de achterzijde gemonteerd dmv 2 horizontale boutjes en aan de onderzijde dmv 1 moertje.

Als je aan de achterzijde boven het subframe kijkt zie je de 2 horizontale boutjes zitten

Afbeelding

Aan de onderzijde zit de bracket met 1 moertje in het midden vast (gele kadertje). De andere 2 stukken schroeven op de foto zijn vd bevestiging vd ventilator. Dit moertje moet dus losgedraaid worden

Afbeelding


Foto horizontale bevestiging wanneer EHSP er al uit is.

Afbeelding

Nu de EHPS wat losser beweegt maar nog niet te demonteren is kun je het beste de dikke hydraulische slang die van het reservoir komt gaan losmaken. Ik heb de slangklem kapot geknipt vanwege gebrek aan juiste materiaal en daarna met de vingers en een dikke schroevendraaier de slang vd EHPS afgeduwd waarna dus de olie die nog in de slang zat eruit stroomt en overal naartoe loopt..... :?

slang op ehps

Afbeelding

Slang die van reservoir afkomt losgemaakt van EHPS

Afbeelding


Vervolgens heb ik de drukleiding losgemaakt door het boutje los te draaien en de leiding voorzichtig uit de EHPS te trekken.

Nog gemonteerde drukleiding met zichtbaar boutje

Afbeelding

Boutje eruit gedraaid en leiding voorzichtig uit EHPS getrokken

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ginoceros op 06 mar 2009, 12:51, 10 keer totaal gewijzigd.
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

28 feb 2009, 21:58

Nu alle leidingen los zijn is het een peuleschil om de 2 stekkers vd pomp los te maken.

stekkers op ehps

Afbeelding

stekkers los van ehps

Afbeelding


De EHPS kan nu eronderuit gehaald worden door hem aan de bovenkant wat naar voren te kantelen en vervolgens omhoog te duwen waardoor de schroefdraad (waarop het onderste boutje zat) uit het gat van het subframe vd Mini komt.
Nu is de pomp vrij en kun je hem weghalen.
Laatst gewijzigd door ginoceros op 06 mar 2009, 12:54, 3 keer totaal gewijzigd.
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

01 mar 2009, 12:54

Gedemonteerde EHPS in bracket, onderzijde

Afbeelding

Gedemonteerde EHPS in bracket, bovenzijde

Afbeelding

4 moertjes losmaken en EHPS uit de trillingsdempertjes halen

Afbeelding

beugel op EHPS die ook gedemonteerd moet worden omdat hij weer op de nieuwe pomp gemonteerd moet worden.

Afbeelding

gedemonteerde beugel

Afbeelding
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

05 mar 2009, 21:48

Je kunt nu de nieuwe EHPS met beugel weer in de bracket monteren en vervolgens de pomp weer onder de Mini gaan zetten.

Wanneer je alle slangen en kabels weer gemonteerd hebt vul je het reservoirtje aan de bovenzijde met olie.
Ik heb de olie bij de dealer gekocht zodat ik zeker de goede had. Het is olie van Fuchs met BMW artikelnummer 81229407758

Fuchs Titan ZH4300B Synthetische hydraulische olie

Wanneer je dit gedaan hebt moet je het systeem ontluchten.

Haal Mini van bokjes en plaats hem horizontaal
Vul olie bij tot MAX op peilstokje is bereikt
Sluit de accu weer aan
Start de motor
Stuurwiel 2x links-en rechtsom van aanslag tot aanslag draaien
Motor uitzetten en hydraulische vloeistof tot aan MAX bijvullen
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

06 mar 2009, 12:57

Vandaag het karwei eindelijk af kunnen maken en guess what ??? Hij doet ut !!!
Ben blij dat ik eindelijk weer met mijn go-kart kan rijden !!!!!
Kees en Annet
Racende reporter
Locatie: Maarssen
Berichten: 5539
Lid geworden op: 27 mei 2007, 20:45

06 mar 2009, 12:59

Che,
Je mag jezelf best eens op de schouder kloppen. :zwaai

Alleen jammer dat het af is.
Wat moet je nu weer gaan doen.

Annet
Afbeelding
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

06 mar 2009, 13:02

BMW X3 schreef:Che,
Je mag jezelf best eens op de schouder kloppen. :zwaai

Alleen jammer dat het af is.
Wat moet je nu weer gaan doen.

Annet

Hahaha........Annet, heb storing aan de abs sensoren achterzijde dus kan nog wel even vooruit...snap niet waarom ik ooit een Mini heb gekocht !! :s :wink:
Laatst gewijzigd door ginoceros op 06 mar 2009, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10546
Lid geworden op: 27 mar 2006, 22:50

06 mar 2009, 13:03

Che, ik vind het echt knap dat je zulks aan je auto doet! Zelf zou ik dit echt niet aandurven :D
Ook leuk dat je een duidelijk DYI gemaakt hebt voor de toekomst!

En nu weer lekker sturen met die MINI van je :D:D
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

06 mar 2009, 17:10

kwiebje schreef:Che, ik vind het echt knap dat je zulks aan je auto doet! Zelf zou ik dit echt niet aandurven :D
Ook leuk dat je een duidelijk DYI gemaakt hebt voor de toekomst!

En nu weer lekker sturen met die MINI van je :D:D
Thanks Bas, is vaak gewoon een kwestie van het aandurven en beginnen icm 2 paar rechterhanden :mrgreen: :mrgreen: :wink:

Heb nu alleen nog een probleem met mijn abs sensoren dus kan weer een nieuw topicje gaan openen.
Vanmiddag natuurlijk wel eerst even flink gescheurd......lijkt nu net een modderkart !!
Laatst gewijzigd door ginoceros op 06 mar 2009, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
BlueCooperS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Winsum
Berichten: 3067
Lid geworden op: 12 feb 2009, 10:13

06 mar 2009, 17:54

Mooie duidelijke werkinstructie!!
Gr. Johnny

.......... _\_____
.......... /__|___\__
......... (O)____(O)_\
MiniBeardie
Be Mini
Be Mini
Locatie: Voorhout
Berichten: 449
Lid geworden op: 29 jan 2008, 10:18

06 mar 2009, 18:02

Che schreef: is vaak gewoon een kwestie van het aandurven en beginnen icm 2 paar rechterhanden :mrgreen: :mrgreen: :wink:
Nou, Erna heeft een rechterhand en ik ook :wink:
Maar hier beginnen we niet aan.

Knap dat je het weer allemaal zelf hebt gedaan. Nu weer lekker rijden.

Groetjes, Ron
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

07 mar 2009, 19:45

en zo ziet de ehps eruit als ie een stukkie uit elkaar is gehaald...

Afbeelding



... enne Berthil.... bedankt he ! :wink: :wink:
ginoceros
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 3390
Lid geworden op: 28 okt 2016, 17:21

13 mar 2009, 07:59

Vandaag aanvullende info op de TIS DVD gevonden die van belang is en waarmee ik ook nog aan de slag ga om toekomstige uitval vd pomp te voorkomen bij hoge temperaturen.

Onderstaande info is dus bij BMW bekend en is een aanpassing op de R50 en R53 tot productieperiode december 2002.

Vooral bij lange ritten en hoge buitentemperaturen kan de stuurbekrachtiging sporadisch uitvallen tijdens normale werking door onvoldoende koeling. De extra ventilator (dat kleintje onderin) wordt onder deze omstandigheden niet aangestuurd en de oververhittingsbeveiliging schakelt de stuurbekrachtigingspomp uit.

Wanneer dit gebeurt verandert BMW de aansturing vd extra ventilator zodat ook tijdens normale werking de koeling is gewaarborgd.
Ik kan jammer genoeg geen plaatjes uit TIS kopieren. Wel uit realoem maar daar zie je niet waar het spul gemonteerd wordt.

Onderdeelnummer vd reparatieset : 61116945303

Afbeelding
Laatst gewijzigd door ginoceros op 05 apr 2009, 07:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”