DIY: wis/was achterzijde fixen R53

Barto
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Voorburg
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 nov 2009, 17:57

DIY: wis/was achterzijde fixen R53

16 apr 2011, 15:53

Hoi allemaal,

Hier een DIY om je wis/was installatie (hoe heet dat ding :s ) te fixen. Eerder had Kwiebje al een heel goede DIY geschreven, maar daarmee was mijn probleem niet opgelost. Ik moest verder gaan. Vandaar de DIY. Trouwens, de DIY van Kwiebje staat hier: http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=15992

Ergens moest een verstopping zijn, want wanneer ik aan het stuur draaide aan de wis/was installatie hoorde ik wel de motor pompen, maar en kwam geen ruitenwisservloeistof op het raam. De ruitenwisser bewoog trouwens wel.

Deze DIY is voor een R53 (bj 2002).
Op de Rotterdam/ de Kuip meet, hoorde ik van andere clubleden dat zij ook last hadden van een niet werkende wis/was. Ik hoop dat ik anderen kan helpen met deze DIY. Ik was er ongeveer een uurtje mee bezig. Incl moeilijke foto's nemen.

Wat heb je nodig:
- 2 linker handen (check)
- WD 40 met bijbehorend rietje (+ oude doek om overtollig WD 40 weg te vegen)
- imbussleutel
- kruiskop schroevendraaier
- compressor, ik gebruikte een fietspomp :wink:
- naald


stap 1:

De achterkant, wat issie vies!
Afbeelding


stap 2:

Daar is al een tijdje geen ruitenwisservloeistof op geweest
Afbeelding

stap 3:

Dit is de ruitenwisser. Door te knijpen in het korte deel (bij het gaatje), klik je dit deel omhoog.
Afbeelding


stap 4:

Nu is het korte deel van de ruitenwisser opengeklikt. Je ziet nu een bout met een gat erin. Ik zag eerst geen gat en moest een beetje peuren (voorzichtig) met een naald. Spuit met WD 40 in dit gaatje om de rommel los te weken. Herhaal dit meerder malen. Gebruik hiervoor het rietje dat geleverd wordt bij de WD 40. Het rietje past perfect in het gaatje van de bout.
Afbeelding

stap 5:

WD-40. (nee ik werk er niet, maar het is fantastisch spul), heb ook mij panoramisch dak ermee gefixt...
Afbeelding


stap 6:

Zoals ik zei, het rietje past perfect!
Afbeelding


stap 7:

Dan, klep omhoog, bank plat---> werkruimte creeren. Nu de klep omhoog staat loopt de WD 40 verder naar binnen door het gat in de bout. Belangrijk omdat er straks nog veel meer rommel uit die buis komt.
Afbeelding


stap 8:

Met een kruiskopschroevendraaier, draai je 6 schroeven los van de binnenzijde van de achterklep. Hierna klik je dit plastic deel los van de achterklep.
Afbeelding


stap 9:

Dat ziet er na demontage dan zo uit:
Afbeelding


stap 10:

Ok, de foto is niet best :oops: maar de wis/was motor is met slangetje A (bovenste op de foto) verbonden met een koppelstukje aan slangetje B (onderste op de foto)
Afbeelding


stap 11:

Slangetje A loskoppelen van het motortje, voorzichtig aan.
Afbeelding


stap 12:

Zo dus
Afbeelding


stap 13:

Nadat slangetje A en het koppelstukje (ook losmaken) los zijn zien ze er zo uit
Afbeelding

stap 14:

Met de compressor :P en een beetje WD 40 het slangetje en het koppelstukje schoonblazen
Afbeelding


stap 15:

Slangetje B blijf aan de carrosserie hangen. Die kreeg ik niet schoon. Voor de zekerheid maar weer wat WD 40 ingespoten.
Afbeelding


stap 16:

Het koppelstukje en slangetje A weer aansluiten op slangetje B dat in de carrosserie bleef hangen. Nog niet op de achterklep aansluiten. Eerst kijken of er na al dat schoonmaakwerk wel weer ruitenwisservloeistof door de slangetjes gepompt wordt.
Afbeelding


stap 17:

Jawel, tot zover ging het goed!
Afbeelding

maar helaas, nadat ik de slangetjes weer had aangesloten op de motor in de achterklep had ik nog steeds een probleem. Nog steeds geen ruitenwisservloeistof op de achterruit.

stap 18:
Pak een imbussleutel, maatje klein
Afbeelding

stap 19:

Met de imbussleutel draai je de 5 schroeven van het kapje af, dat bevestigd is aan de klep. Op de foto zie je dat het slangetje op deze klep is aangesloten. dit kapje moet er dus af. Op deze manier kom je bij het motortje/ binnenwerk van de wis/was installatie. Verwijder nu de kap van de motor. Nee, er komen geen veertjes, of andere losse onderdelen uitvallen. Gewoon 5 schoeven eruit en het kapje verwijderen.
Afbeelding


stap 20:

Nee ik vind het niet gek dat mijn wis/ was installatie het nog niet deed. Iemand heeft het binnenwerk volgesmeerd met kogellagervet oid. Het kapje ligt hier onderste boven.
Afbeelding


stap 21:

Nu kun je goed het binnenwerk zien. De pijl op deze foto toont een gat. De andere kant van het gat is dus het gat in de bout aan de voorzijde van de achterklep (lekkere zin), zie de foto bij stap 4.
Afbeelding


stap 22

In het gat van stap 21, steek je het rietje van WD 40, en spuit je wat WD40 in dit gat.
Afbeelding

Wat hier niet op de foto staat, was voor mij juist essentieel. Het buisje ( van het wisserblad tot het binnenwerk) zat helemaal verstopt. Eerder (stap 4) hebben we hier al WD 40 in gespoten vanaf de buitenkant. In stap 22 hebben we wat WD 40 vanaf de binnenkant ingespoten. Pak nu een pijpragger. Dat is een ijzerdraad met haren eraan. Een soort langwerpige borstel. De moutainbikers onder ons gebruiken zo' n pijperagger ook wel om de ketting te ontdoen van overbodige "natuur" na het fietsen. Als je iets anders kunt gebruiken om flink te boenen door dit samlle buisje is het natuurlijk ook goed. "Anything goes" . Als de binnenkant schoon is, sluit je het slangetje weer aan.
Test weer of er ruitenwisservloeistof bij je ruitenwisserblad/ achterruit komt. Bij mij was alles ok!
Snel de binnnenplaat weer vastschroeven.


stap 23

Met een naald voorzichtig weer het spuitmondje van de wis/ was installatie richten.
Afbeelding

stap 24

Bij mij ging dat niet voorzichtig genoeg, en toen zat het spuitmondje aan de naald vast. Dat kwam mooi uit want ik zag toen dat onder dit spuitmondje ook nog veel vuiligheid zat. meteen even met de naad verder schoongemaakt.
Afbeelding


stap 25

Na het schoonmaken weer voorzichtig het spuitmondje vastklikken en weer (uiterst) voorzichtig richten. En dan werkt alles weer! Tijd voor: Bier na al dat harde werken. :bier
Afbeelding

En zo hoort het


Ik hoop jullie hiermee geholpen te hebben. Het is makkelijker dan je denkt en.. je hebt weer vrij uitzicht naar achteren (voorzover dat belangrijk is).

Succes ermee Barto.
Yannick_
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Gorinchem
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 sep 2010, 11:06

16 apr 2011, 22:55

Wat een zeer uitgebreide en leerzame DIY!

Hulde :))
WimS
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Vlaardingen
Berichten: 2115
Lid geworden op: 10 feb 2008, 22:57

17 apr 2011, 11:16

Mooie DIY man je heb er nogal werk van gemaakt 8)

De mijne zit ook dicht , binnenkort ook fixen :lol:

Thnx
MCS 2004
Chill-es
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 1172
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:56

17 apr 2011, 14:40

WimS schreef:Mooie DIY man je heb er nogal werk van gemaakt 8)

De mijne zit ook dicht , binnenkort ook fixen :lol:

Thnx
X2!
Onnof
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 aug 2009, 14:47

20 apr 2011, 18:00

Mooie DIY :), zeer handig, jammer dat mijne een R50 is, en daar zit het net ff wat anders volgens mij.
Ongeacht, zeer goed en duidelijk beschreven :).
willem
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Oirschot
Berichten: 287
Lid geworden op: 26 mei 2008, 21:08

20 apr 2011, 18:14

chill-es schreef:
WimS schreef:Mooie DIY man je heb er nogal werk van gemaakt 8)

De mijne zit ook dicht , binnenkort ook fixen :lol:

Thnx
X2!
x3 :roll:
Gebruikersavatar
Ragnar
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 7191
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:19

21 apr 2011, 08:50

Mooi om te zien dat er toch weer DIY bij komen.!! :icon_top:
:s RARA JONGENS DIE DESIGNERS :s
Barto
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Voorburg
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 nov 2009, 17:57

21 apr 2011, 17:12

Onnof schreef:Mooie DIY :), zeer handig, jammer dat mijne een R50 is, en daar zit het net ff wat anders volgens mij.
Ongeacht, zeer goed en duidelijk beschreven :).

Hoi Onno.... maak ff pica :Foto van jouw wis/was ... misschien komen we er wel uit?
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

21 apr 2011, 23:27

Goed beschreven :icon_top:

enne : WD-40 lost altijd alle problemen op ! :wink: it's amaaazing !
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
St.pierre
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Haarlem
Berichten: 371
Lid geworden op: 14 nov 2010, 12:57

22 apr 2011, 10:24

handy, alleen ik ga m er af halen. heb de achterruitenwisser nog NOOIT gebruikt!!! bij geen enkele auto trouwens, het ziet er zo smerig uit al die zooi dat het maakt op de achterkant van een auto! liever egaal vies!
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

15 nov 2011, 18:10

Thanks voor deze tutorial, mijn ruitensproeier doet het ook weer na een middagje knutselen! :mrgreen:

Mijn kapje zag er alleen ook zo uit:
Afbeelding

Er zat dus geen spuitmondje in. Een nieuw kapje mét spuitmondje kostte me €4,34 bij de BMW-dealer... 8)
Ollie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Borne
Berichten: 277
Lid geworden op: 30 nov 2010, 19:37

15 nov 2011, 19:12

Als je een compressor hebt met luchtpistool kun je ook het slangetje in de motorruimte (bevindt zich aan de passagierskant) los halen, en aan de achterzijde het kapje open zetten. Lucht door het slangetje blazen vanaf de motorruimte en het vuil vliegt eruit.
Barto
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Voorburg
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 nov 2009, 17:57

15 nov 2011, 21:56

Mooi dat iedereen zo positief is (en mij thanked). Zeker met het komende boud-weer is de ruit snel vies en zie je niet dat die vervelende oom (met lampen op het dak) achter je rijd :mad:


Afbeelding
Sjees
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Goes
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 apr 2011, 12:09

18 dec 2011, 21:03

Afgelopen week heb ik dit hele verhaal geprint en vanavond er mee aan de slag gegaan, maar bij mij heeft het helaas niet geholpen.. Er komt nog steeds geen vloeistof uit het zwarte buisje. Ondanks de hoeveelheid WD40 erin.. Wat nu? :s
Barto
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Voorburg
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 nov 2009, 17:57

19 dec 2011, 06:26

Balen Sjees!

- Als je draait aan de knop (bij het stuur 8) ), hoor je dan wel een motortje pompen?
- Bij deze DIY maak je alles schoon wat in de achterklep zit, misschien zit de verstopping in de leiding die in de auto doorloopt?
- Voldoende vloeistof? :oops:
- Het spuitmondje in de ruitenwisser?
- Iemand anders?/ Kwiebje?

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”