Wiellager linksvoor vervangen Mini R50

Gebruikersavatar
Black-Mini
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 243
Lid geworden op: 23 jan 2011, 18:48

Wiellager linksvoor vervangen Mini R50

29 feb 2012, 23:51

Hierbij zoals mensen hebben gevraagd een beknopte DIY.

Dit geldt tevens ook voor het Wiellager Rechtsvoor.


1. We beginnen met het opkrikken van de auto, gebruik hiervoor een auto krik of de krik die bij de auto zelf zit.
Afbeelding

2. We demonteren het wiel dmv de 4 bouten lost te maken. Dit dmv een momentsleutel of luchtol.
Afbeelding

3.Nu het wiel er af is komen we bij de remschijf, nu we alles vrij hebben spuiten we vast de torx moer in met WD40. Zodat hij straks makkelijk los kan zonder veel problemen. Doe dit eventueel ook gelijk bij de bouten waarmee de remklauw vast zit.
Afbeelding


4.We gaan nu de naafmoer los halen, hiervoor heb je een bijtel of een stevige schroevendraaier nodig. Omdat hij is ingeslagen zul je dit moeten ontdoen door hem open te slaan. Vervolgens gaat er iemand op de rem staan de ander schroeft de naafmoer los met een Dop 32mm en een moment sleutel.
Afbeelding
Afbeelding

5.Nu halen we de remklauw los, hiervan heb ik geen foto hoe het moet, maar je zult 2 inbus bouten los moeten draaien met inbus sleutel 7 (letop deze zit niet altijd standaard in je inbus set) deze heb ik zelf gekocht. Daarnaast zul je 2 bouten met dop 16mm los moeten draaien.
Voor de makkelijkheid kun je de remklauw met een stuk draad aan je veerpoot hangen zodat hij vrij hangt van je werk.
Afbeelding

6. Nu gaan we de torx bout los halen die we eerst hebben ingespoten. LETOP het gaat hier om een Torx T50 dit is een ongebruikelijke maat, deze zul je ook niet standaard vinden in je torx set. Deze gaat meestal maar tot T40. Tevens kan de bout heel erg vast zitten, ik heb een slagmoer sleutel gebruikt en een hamer. Hier mee geef je een tik en tegelijk een draai zodat hij los komt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

7. Los halen van de remschijf, deze kan vast zitten. Dit kun je oplossen door met een kunstof hamer tegen de achterkant of zijkant van de schijf te slaan.
Hierdoor zal de schijf los komen
Afbeelding
Afbeelding

8. Nu kom je bij de Wiellager Hub uit, nu gaan we deze los halen. Het wiellager zit vast met 4 bouten vanaf de achterkant, er zit een moeilijke foto bij maar je ziet 1 bout zitten.
Veel mensen praten over het feit dat je draagarm los moet en mogelijk de aandrijfas te verwijderen enz. Dit is allemaal niet nodig, het maakt het misschien wel makkelijker maar het hoeft dus niet. Mij is het gelukt zonder de rest los te halen. De bouten van het wiellager haal je los met een dop 13mm (6kant) Het is goed om de bouten eerst in de spuiten met WD40
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

8.1. Het wiellager zal nu los kunnen, echter is het mogelijk dat je hem los moet tikken met een kunstof hamer.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

9. Nu gaan we het nieuwe wiellager terug plaatsen, de eerste foto zie je nieuw en out naast elkaar.
Je gaat nu alle stappen weer herhalen alleen dan achterstevoren. Zet de wiellager bouten (4 stuks dop 13mm) vast met een moment sleutel op 100nm.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

10. Nu plaatsen we de remschijf en remklauw weer terug. Vergeet niet de naafmoer goed vast te draaien en met een bijtel/schroevendraaier dicht te slaan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hierna monteer je het wiel weer en draai je alles goed aan.
Ik hoop dat jullie hiermee uit de voeten kunnen.
Ik heb me best gedaan er wat van te maken.
Groeten, Bas
Laatst gewijzigd door Black-Mini op 22 mar 2018, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor problemen, upgrades of vragen kun je me altijd berichten of kijken op https://www.facebook.com/MDMMontage
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bree
Berichten: 1550
Lid geworden op: 10 okt 2011, 21:24

01 mar 2012, 18:16

Inderdaad zo makkelijk is het! Enkel je hebt 1 foutje gemaakt, de remklauw zit niet vast met twee inbus bouten maar met twee gewone 6-kant bouten maatje 17 ;)
cooperke s
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Provincie Antwerpen(Belgie)
Berichten: 905
Lid geworden op: 16 sep 2007, 15:19

01 mar 2012, 18:32

Ik zie nergens een steun onder de auto staan,best dat je deze wel gebruikt!!

Alleen met krik werken is levensgevaarlijk!

Safety before everything.

Verder mooie DIY.
Evomini
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 110
Lid geworden op: 16 jan 2012, 15:29

01 mar 2012, 21:35

Mooie DIY, geweldig om te zien.

Bedankt dat je er een duidelijke foto DIY van hebt gemaakt!
Gebruikersavatar
Black-Mini
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 243
Lid geworden op: 23 jan 2011, 18:48

02 mar 2012, 12:35

MiniOneD schreef:Inderdaad zo makkelijk is het! Enkel je hebt 1 foutje gemaakt, de remklauw zit niet vast met twee inbus bouten maar met twee gewone 6-kant bouten maatje 17 ;)
Klopt de remklauw opzich heeft 2 delen die ook los moet om hem van je schijf los te halen.
Dit zit met 2 inbus bouten sleutel 7 vast.
De andere 2 heb ik los gekregen met een Meervoudige dop 16mm inplaats van 17, deze glee er overheen.
Voor problemen, upgrades of vragen kun je me altijd berichten of kijken op https://www.facebook.com/MDMMontage
Gebruikersavatar
Black-Mini
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 243
Lid geworden op: 23 jan 2011, 18:48

02 mar 2012, 12:38

cooperke s schreef:Ik zie nergens een steun onder de auto staan,best dat je deze wel gebruikt!!

Alleen met krik werken is levensgevaarlijk!

Safety before everything.

Verder mooie DIY.
Wat je zegt klopt heb geen steun gebruikt (dit keer) gezien ik die even niet bij me had.
Echter vind ik het werken met een krik niet levens gevaarlijk als je er niet onder zit met je lichaam.
Dit werk was prima te doen vanaf de zijkant.

Normaal gesproken gebruik ik altijd 2 steunen voor dit soort werk alleen tja nu niks bij me ..

Maar iedergeval bedankt, heb getracht het zo duidelijk mogelijk te maken :D
Voor problemen, upgrades of vragen kun je me altijd berichten of kijken op https://www.facebook.com/MDMMontage
Gebruikersavatar
Black-Mini
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 243
Lid geworden op: 23 jan 2011, 18:48

02 mar 2012, 12:39

Evomini schreef:Mooie DIY, geweldig om te zien.

Bedankt dat je er een duidelijke foto DIY van hebt gemaakt!
Graag gedaan :) hopelijk is het een beetje duidelijk genoeg :D
Voor problemen, upgrades of vragen kun je me altijd berichten of kijken op https://www.facebook.com/MDMMontage
Dick en Natascha
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Vianen
Berichten: 85
Lid geworden op: 26 aug 2011, 17:55

02 mar 2012, 18:25

Super Diy van gemaakt!
Zeer duidelijk en mooi stapsgewijs hier kunnen een hoop
Mini sleutelaars hun voordeel mee doen!
Groet dick
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

02 mar 2012, 18:48

cooperke s schreef:Ik zie nergens een steun onder de auto staan,best dat je deze wel gebruikt!!

Alleen met krik werken is levensgevaarlijk!

Safety before everything.

Verder mooie DIY.
^^ dat

En ik zou geen momentsleutel gebruiken om vastzittende bouten los te draaien, maar een wielmoersleutel (of andere lange hefboom).
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bree
Berichten: 1550
Lid geworden op: 10 okt 2011, 21:24

02 mar 2012, 20:08

Black-Mini schreef:
MiniOneD schreef:Inderdaad zo makkelijk is het! Enkel je hebt 1 foutje gemaakt, de remklauw zit niet vast met twee inbus bouten maar met twee gewone 6-kant bouten maatje 17 ;)
Klopt de remklauw opzich heeft 2 delen die ook los moet om hem van je schijf los te halen.
Dit zit met 2 inbus bouten sleutel 7 vast.
De andere 2 heb ik los gekregen met een Meervoudige dop 16mm inplaats van 17, deze glee er overheen.
Je kan ook voorzichtig tussen remblokje en klauw een platte schroevendraaier zetten en de klauw wat opduwen. Het is maar wat je het handigst vindt!
Gebruikersavatar
Black-Mini
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 243
Lid geworden op: 23 jan 2011, 18:48

02 mar 2012, 23:01

MartijnGizmo schreef:
cooperke s schreef:Ik zie nergens een steun onder de auto staan,best dat je deze wel gebruikt!!

Alleen met krik werken is levensgevaarlijk!

Safety before everything.

Verder mooie DIY.
^^ dat

En ik zou geen momentsleutel gebruiken om vastzittende bouten los te draaien, maar een wielmoersleutel (of andere lange hefboom).
De moment sleutel kunje ook op 0 zetten en dan dient die alleen als hefboom ;)
Voor problemen, upgrades of vragen kun je me altijd berichten of kijken op https://www.facebook.com/MDMMontage
Dirkxke
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Dilsen-Stokkem
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2011, 16:14

03 mar 2012, 11:58

Handige diy, heb binnenkort hetzelfde jobje te doen rechtsvoor
Gebruikersavatar
Black-Mini
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Nieuwegein
Berichten: 243
Lid geworden op: 23 jan 2011, 18:48

03 mar 2012, 18:00

Dirkxke schreef:Handige diy, heb binnenkort hetzelfde jobje te doen rechtsvoor
Rechts voor moet het zelfde gaan als voor links :)
Dus aan deze DIY heb je aardig wat dacht ik zo :)

Suc6 er mee ;)
Voor problemen, upgrades of vragen kun je me altijd berichten of kijken op https://www.facebook.com/MDMMontage
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

03 mar 2012, 18:13

Anders voor de zekerheid even alle foto's spiegelen... :mrgreen:
JennyStyle
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Nieuw Vennep
Berichten: 133
Lid geworden op: 13 sep 2008, 16:07

19 mar 2012, 10:25

moet je ook een nieuwe naafmoer hebben of mag je de ouder hergebruiken?
wie het kleine niet eert.....
........is een verwend nest!!

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”