Oem witte units lampen vervangen

Gebruikersavatar
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10546
Lid geworden op: 27 mar 2006, 22:50

Oem witte units lampen vervangen

19 mei 2012, 18:08

In deze DYI gaan we een lampje van de witte OEM achterlichten van MINI vervangen.
Het gaat om deze achterlichten:

Afbeelding

Veel mensen denken dat er een complete achterunit voor benodigd is. In deze DYI laten we zien dat dit niet nodig is en dat men volstaat met een nieuwe lamp.

Allereerst dient de lamp los gemaakt te worden in de auto. Dit doet men als volgt. In de kofferbak zit aan de linker- of rechtkant een klepje. Wanneer deze men opent ziet men een stroomdraad lopen naar de lamp. Wanneer men goed kijkt zien ze ook deze moet zitten.

Afbeelding

Wanneer je deze moer los draaid kan de lamp er uit. Je zal dan nog wel even moeten voelen of de bevestingspunten aan de zijkant ook los zijn. Deze kun je anders gewoon los duwen. Dan komt de lamp los van de auto.

Afbeelding

Om het wisselen gemakkelijk te laten verlopen kun je de stekker los maken bij de lamp door deze in te duwen en voorzichtig te trekken. Dan komt de lamp los en is de lampunit leeg.

Afbeelding

Om gemakkelijk een lamp te wisselen is het handig om de lamp op zijn kop op een tafel te leggen. Zodat je goed kunt zien waar het bevestigingspunt van de achterkant van de unit zit geklemd. Deze moet je een beetje naar beneden trekken en dan kun je de unit met de lampjes naar boven schuiven. Dan komt deze los.

Afbeelding

Het bevestigingspunt van de achterkant zit onder de ingang van de stekker en die dient voorzichtig naar beneden getrokken te worden. Zodat de achterkant los komt.

Afbeelding

Dan krijg je dit beeld:

Afbeelding

De onderste lamp was bij mij kapot en daar hebben ze zolang een rode in gezet. Normaal zitten deze lampjes gesoldeerd. Wil je deze lampjes kunnen vervangen is het noodzakelijk om het punt wat gesoldeerd is weer los te maken met een soldeerbout. Dan kun je door middel van draaien met het lampje het lampje uit de behuizing krijgen.

Afbeelding

Je kunt ervoor kiezen om er een zelfde lampje weer terug in zetten. Dit heb ik gedaan. Het was een hele zoektocht om dit lampje te vinden. Gelukkig kon ik aan een zelfde lampje komen.

Afbeelding

Afbeelding

Let op: er zijn lampjes op de markt die hetzelfde er uit zien maar die geen rode gloed in de lamp hebben zitten. Deze schijnen dan wit licht naar achter en deze zijn NIET geschikt voor de witte units.

Je kunt er eventueel voor kiezen om het lampje weer vast te solderen op de achterunit van de lamp.

Afbeelding

Wanneer het lampje er in zit kan de unit weer terug op de lamp geduwd worden. Je merkt vanzelf wanneer deze goed zit omdat je dan duidelijk een soort klik voelt.

Als deze stappen doorlopen zijn kan de lamp weer terug. Even de stekker weer in de lamp. Nu kun je eventueek controleren of het allemaal werkt. Indien het werkt kan de lamp terug gezet worden. Je steekt dan de schroefdraaid terug door het oog in de opening van de auto. De moer er terug op en de lamp zit vast. Dit wijst zichzelf allemaal de weg. Als dit klaar is kan er weer licht schijnen. En is zit het werk er op.
JR mini
Enthousiast
Enthousiast
Berichten: 82
Lid geworden op: 09 jul 2011, 20:02

19 mei 2012, 22:09

Dit is een zeer duidelijke DIY. Mocht er bij mij een lamp kapot gaan dan zoek ik dit topic zeker weer op. Raar eigenlijk dat deze OEM lampen zich zo moeilijk laten vervangen. Is Osram het enige merk dit type in het assortiment heeft?

Jouw Mini komt toch zo niet door de APK door gebrek aan een reflector aan de achterzijde?
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6581
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

20 mei 2012, 00:35

Wordt er ff opgeplakt (met dubbelzijdig tape oid) voor de APK. >)
Gebruikersavatar
Ragnar
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 7191
Lid geworden op: 28 apr 2008, 19:19

20 mei 2012, 01:53

peter schreef:Wordt er ff opgeplakt (met dubbelzijdig tape oid) voor de APK. >)
x2 peter! niks zo handig als dubbelzijdig tape..
:s RARA JONGENS DIE DESIGNERS :s
Gebruikersavatar
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10546
Lid geworden op: 27 mar 2006, 22:50

20 mei 2012, 10:51

@ JR mini, Osram heeft de rainbow gloed met een doorzichtige lamp met rood er op. Er zijn merken die ook wel een rainbow gloed hebben of een zilver coating. Deze kunnen wit of rood schijnen. Dus dat moet je van te voren even zeker weten voordat je lampjes koopt. Er zijn wel andere lampen die je kunt nemen. Maar dan moet je ook de andere kant een lamp vervangen. En ik wilde graag hetzelfde lampje er voor terug. Aangezien de lamp die er te vervanging in zat veel te rood was en direct op viel in de unit. En ik dit niet mooi vond.

De mini komt door de keuring met inderdaad reflectors op de achterkant. Heb er nog nooit geen problemen mee gehad. Ook niet toen ik langs de kant ben gezet door de politie.
Maichel
Be Mini
Be Mini
Locatie: Dordrecht
Berichten: 615
Lid geworden op: 16 okt 2011, 15:06

20 mei 2012, 12:46

Handige how to

Maar waarom heel de lichtunit eruit.
Je kan ook alleen de lamphouder los halen en deze mee naar binnen nemen.

Ik heb dezelfde units rood gespoten en heb dus ook rode reflectie
Alleen mn knipperlicht bolletje moet ik vervangen voor een gele met leds.
Of de huidige bol geel verven.
Gebruikersavatar
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10546
Lid geworden op: 27 mar 2006, 22:50

21 mei 2012, 21:36

@Maichel, dat kan ook maar dan moet je kleine handjes hebben. Tevens wilde ik het duidelijk op de foto kunnen zetten. Zodat duidelijk was hoe de module open ging. Als dat duidelijk kun je inderdaad de lampunit laten zitten. Is priegelen maar het kan ook :D
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

21 mei 2012, 21:43

hoi Bas, als het zo'n zoektocht was om het juiste lampje te vinden, zet er dan even bij waar je dat uiteindelijk gevonden hebt.
en kan je die lampjes wel met blote handen aanpakken of moet je ze vetvrij houden en met doekje beethouden?
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Gebruikersavatar
kwiebje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10546
Lid geworden op: 27 mar 2006, 22:50

21 mei 2012, 21:54

De lampjes heb ik uiteindelijk via Ebay gevonden. Alleen werden ze daar ook niet veel op aangeboden. Had namelijk 2 hits er op. Vandaar dat ik alleen foto van de verpakking heb gemaakt zodat mensen op lamptype op internet kunnen zoeken.

Ik heb ze gewoon met mijn vingers gepakt maar je zou ervoor kunnen kiezen om er een doekje beet te pakken.
truzement
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2011, 06:52

28 dec 2012, 16:28

Ik heb dus ook van deze witte achterlichten en natuurlijk ging er ook bij mij een lampje stuk. Deze rode verzilverde lampjes lijken nergens te vinden. Dankzij dit forum en dit topic het (enige?) lampje wat in deze uitvoering gemaakt wordt via internet gezocht. Kosten van het lampje 34,99 euro plus verzendkosten!! Best een hoop geld voor 1 gloeilampje. Verder gezocht, niets gevonden. Led geprobeerd maar ook zonder succes. Leek wel knipperende kerstverlichting. Auto moest ondertussen gekeurd worden en dus met werkend remlicht. Gelukkig kon mijn garage iets improviseren en had een gewoon remlicht rood gespoten. je zag dus door het witte achterlicht een rood bolletje zitten. (Niet mooi)

Uiteraard ging toen mijn andere remlicht ook kapot. Ik had toen enkel nog mijn derde remlicht over. Omdat ik geen zin had om een slordige 80 euro voor 2 gloeilampjes en verzendkosten te betalen, was ik voornemens om rode lampen te steken. Amerikaanse wagens gebruiken deze schijnbaar als gecombineerd knipperlicht. (Mijn originele achterlichten met rode lenzen was ook een optie. Ik koest kiezen uit twee kwaden.

Ook deze rode lampen bleken moeilijker te vinden dan gedacht. Ik liep bij de lokale brezan naar binnen en vroeg om deze rode lampen. Hadden ze niet. Eenmaal wat aan de praat geraakt vertelde ik waar het voor was. Ineens werd een tuning catalogus tevoorschijn getoverd. Daar waren de rode combi lampen. Sterker nog, ze hadden ook rode remlichten die zilveren coating hadden!!

Met stomheid geslagen val ik stil. Wat kosten ze dan, is mijn volgende vraag. 11,95 euro voor 2 stuks plus 2,50 voor de verzendkosten. Wederom geloof ik niet dat de juiste lampen zijn voor mijn achterlichten. Alles twee keer gecontroleerd en het lijkt allemaal te kloppen. Heb gelijk twee sets besteld. Totale kosten 26 euro nog iets. Heb ze net geplaatst en werk perfect!



Kenmerken lampen
Auto-style
Carbulbs
Productnr:EU-25DCR
Forshowuseonly:-)
www.autostyle.nl
Geleverd via Brezan

http://www.autostyle.nl/eu-25dcr.html


Dacht dat dit wel nuttig kon zijn om te delen met dit forum.
Mini-Cooper
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kerkrade
Berichten: 264
Lid geworden op: 04 jul 2011, 18:59

28 dec 2012, 16:55

Je zou ook deze rode ledlampen kunnen gebruiken.

Kosten 12,70 dollar, ong. 9 euro per 2 stuks bij dealextreme.(verzendkostenvrij)

Afbeelding



http://dx.com/p/bay15d-4w-126-lumen-63- ... pair-48242
Maichel
Be Mini
Be Mini
Locatie: Dordrecht
Berichten: 615
Lid geworden op: 16 okt 2011, 15:06

28 dec 2012, 20:07

Autostyle heeft ook led lichten die je als rem of achterlicht kan gebruiken.
Ook de dubbelwerkende led lampen hebben ze gewoon.
Er is alleen idd ook een "kermis" versie die ronddraait bij remmen.
Justin2015
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Kaatsheuvel
Berichten: 113
Lid geworden op: 24 nov 2015, 09:15

Re: Oem witte units lampen vervangen

02 jun 2016, 23:47

Mijn remlicht is defect geraakt van mijn witte Valeo achterlichten, dus ben op zoek naar de bovenstaande lampjes in dit topic (chrome bulb met rood licht).

Chrome bulb met wit licht is makkelijk te vinden, maar kan de versies die rood licht verspreiden (circa 4 jaar later) niet meer vinden helaas...iemand suggesties of heeft er nog 1 liggen?
Trotse bezitter van een Mini F56 Diesel :D
TheDutchman
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 okt 2015, 22:04

Re: Oem witte units lampen vervangen

03 jun 2016, 15:03

Autostyle heeft deze


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Justin2015
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Kaatsheuvel
Berichten: 113
Lid geworden op: 24 nov 2015, 09:15

Re: Oem witte units lampen vervangen

12 jun 2016, 20:08

Kan deze bij autostyle niet vinden, enkel de reguliere roodkleurige bay15d lampjes (staat niet mooi in de volledig witte behuizing) en niet de chrome variant met rood licht (zoals besproken in dit topic).

Iemand anders nog suggesties? Moeten toch nog ergens verkrijgbaar zijn neem ik aan...of het wordt een nieuw setje achterlichten :(
Trotse bezitter van een Mini F56 Diesel :D

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”