DIY: instapverlichting onder in het portier

Ollie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Borne
Berichten: 277
Lid geworden op: 30 nov 2010, 19:37

DIY: instapverlichting onder in het portier

13 okt 2012, 17:31

Instapverlichting onder in de deur geeft een chique uitstraling aan je auto, maar hoe monteer je deze hele handel?
In deze DIY is instapverlichting ingebouwd in een Mini 2003 met voetruimteverlichting vóór, maar zonder voorbereiding voor instapverlichting in het portier.
Ik neem geen enkele verantwoording voor eventuele schade aan je auto tijdens of na het doorlopen van deze DIY.

In dit geval is gekozen voor LED Mini projectoren die het Mini logo op de grond projecteren.
Ze branden tegelijk met de interieurverlichting, ze gaan dus aan als je de auto opent of de sleutel uit het contact haalt.

Hier dan het pakketje van Pilot met twee projectoren:

Afbeelding

Stap 1: het deurpaneel losschroeven.
Het rode reflectortje (blauwe pijl) eruit wippen en het torx-schroefje erachter verwijderen (torx 30).
Verwijder ook de overige 3 torx-schroeven, aangegeven met de oranje pijlen.

Afbeelding

Stap 2: deurpaneel verwijderen.
Met een wigje tussen het paneel en de deur, zodat je de onderzijde van het deurpaneel los kunt trekken.
Vervolgens is de onderzijde los, en kun je ook de bovenzijde naar je toe trekken, in horizontale richting dus.
Tip: niet bang zijn, gewoon trekken. Het afdekkapje van de tweeter en deurhendel kun je van tevoren ook verwijderen door hem naar je toe te trekken, maar bij mij valt hij er vanzelf af als je het paneel eraf trekt.

Afbeelding

Stap 3: kabeldoorvoer losschroeven.
Hier zie je de deur zonder deurpaneel, de oranje pijl geeft het zeskant boutje aan dat je los moet schroeven (8mm).

Afbeelding

Stap 4: close-up zeskant boutje.
Als je dit boutje los hebt gedraaid, moet je de kabeldoorvoer in de richting van de oranje pijl van de carrosserie af bewegen.
Aan de achterzijde zit hij gehaakt, dus vervolgens dit deel van de kabeldoorvoer naar je toe trekken, hieronder zit de deurstekker (zie stap 7).

Afbeelding

Stap 5: kabel maken en door de deur geleiden.
Hier is de gemonteerde kabel te zien. Het zijn een + (rood) en - (wit) draad met stoftape eromheen.
Aan het uiteinde heb ik een stekkerverbinding gemaakt, zodat ik het deurpaneel ook nog eens aan de kant kan leggen, indien nodig.
Ik heb de kabel door de rubber doorvoertule gedrukt (oranje pijl). Vervolgens heb ik een ijzerdraad aan het uiteinde gemaakt, dit deel moet door de kabeldoorvoer van de deur.

Afbeelding

Stap 6: weergave kabel vanuit deur richting carrosserie (foto gemaakt binnen ín de deur).
De oranje pijl is het vervolg van de kabel uit stap 5 (ook oranje pijl). Hier zie je dat de kabel in de kabeldoorvoer is geleid (groene pijl), deze kabel heb ik met behulp van een ijzerdraad door de kabeldoorvoer gedrukt, vanuit de deur richting de deurstekker.

Afbeelding

Stap 7: losgekoppelde deurstekker.
De deurstekker uit stap 4 is hier opengewerkt. Ik heb de deurstekker uit de carrosserie getrokken, zo kun je er beter bij. Open of sluit de deur een beetje voor meer bewegingsruimte. Je ziet bij mij twee ingetapete draden. Eén was al aanwezig voor de spiegelverwarming, de andere is de kabel ten behoeve van de deurverlichting.

Afbeelding

Stap 8: lostrekken paneel onder stuurkolom.
Je kunt beter bij de bekabeling als je dit paneel verwijderd. Bruut trekken in de linker en rechterbovenhoek, gaat vrij zwaar maar ik heb hem nog nooit kapot gekregen. Dit paneel zit aan de onderzijde vast met een soort scharnierconstructie, maar als je eraan trekt kun je het hele paneel verwijderen.

Afbeelding

Stap 9: draad vanuit kabeldoorvoer richting interieur auto.
Ik heb de kabel (oranje pijl) door deze rubberen afdichting gedrukt met behulp van een ijzerdraadje, van buiten (deurstekker) naar binnen. Beetje gepruts, maar het is gelukt.

Afbeelding

Stap 10: draad solderen aan voetruimteverlichting.
De draad uit stap 9 is hier weer met een oranje pijl aangegeven. De + en - draad heb ik gesoldeerd ter hoogte van de groene pijl aan de bedrading van de voetruimteverlichting, aangegeven met de gele pijl. Let op dat je de + draad aan de + draad soldeert, want LEDs kun je maar op één manier aansluiten, zoals je vast al wel wist. Ik heb de boel weer ingetaped met stoftape.

Afbeelding

Als dit klaar is kun je de deurstekker weer terugdrukken in de carrosserie, tezamen met de nieuw aangebrachte bekabeling. Haak de kabeldoorvoer weer achter de carrosserie en schroef het zeskantboutje weer vast.
Tot zover de bekabeling, nu over naar het deurpaneel. Heb je allang verlichting in de deur en ligt de bekabeling er al in? Dan had je stap 1-10 over kunnen slaan :lol:

Stap 11: de boor.
In het pakket is een boor meegeleverd (diameter 26mm), gebruik deze om het gat onderin de deur te boren.

Afbeelding

Stap 12: gat boren.
Hier is al een deel gemonteerd, maar als eerste boor je natuurlijk een gat. Ik heb met maten aangegeven waar ik het gat heb geboord. Dit leek mij de beste positie. Ook heb ik iets weggedremeld (vijlen/schuren kan ook) van het kunststof schotje (oranje pijl). Vergeet de schroefring (gele pijl) niet om de draad te schuiven, anders moet je de hele handel weer loshalen.

Afbeelding

Stap 13: overzicht van projector in deurpaneel.
Hier zie je goed waar de projector zich bevind, de schroefring uit stap 12 kun je vastdraaien met een klein imbusje, zodat hij nooit los rammelt. Ik heb de stekkers zo vastgezet, dat ze maar op één manier aan de kabel (die we al hebben vastgezet in de deur) passen. Zo zal het lampje altijd op de goede manier aangesloten zijn.

Afbeelding

Stap 14: klein gaatje boren in deurpaneel.
Ik heb ervoor gekozen om een klein gaatje te boren (groene pijl) in een schotje, zodat ik de overtollige bedrading vast kan zetten in de deur. Je kunt de bedrading van de projectoren natuurlijk ook inkorten, maar daar voel ik persoonlijk niks voor.

Afbeelding

Stap 15: vastzetten bedrading.
Hier heb ik de bedrading vastgezet in het deurpaneel.

Afbeelding

Stap 16: bedrading koppelen.
Hier een foto van bovenaf, waarbij de bedrading aan elkaar is gekoppeld. Je kunt nu testen of het werkt, en of het logo in de goede richting schijnt. Voordat je het paneel vastzet kun je de projector naar wens nog een beetje draaien. Vervolgens het deurpaneel weer vastzetten (let op dat de draad niet bekneld raakt), eerst aan de bovenzijde vastklikken, vervolgens de onderzijde aandrukken (ook weer een beetje kracht gebruiken). Torxjes aandraaien en reflectortje terugplaatsen, dit kan ook maar op één manier. Ben je vergeten waar de lange en korte torxen zich bevonden? De lange torx-schroeven in de twee voorste gaten, de korte in de twee achterste.

Afbeelding


Herhaal deze stappen voor de rechterzijde. Het werkt handiger als je de kabel van de voetruimteverlichting rechts eruit trekt, dan kun je de nieuwe draad er gemakkelijker aan vast solderen. En als je dan alles klaar hebt, krijg je dit fantastische resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Succes! Bij vragen en onduidelijkheden graag een reactie.
Laatst gewijzigd door Ollie op 10 nov 2012, 18:13, 2 keer totaal gewijzigd.
MCS
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Te ver van het water!
Berichten: 245
Lid geworden op: 03 nov 2010, 19:20

13 okt 2012, 20:02

Een fantastische beschrijving, mijn complimenten heirvoor!!

Groet MCS :mrgreen:
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

13 okt 2012, 20:38

valt best mee ! zeker een goede DIY :wink:
BurnoutBram
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Bree
Berichten: 1550
Lid geworden op: 10 okt 2011, 21:24

14 okt 2012, 10:10

Fantastisch duidelijk DIY! En een mooi resultaat.
JorisD
Be Mini
Be Mini
Locatie: Den Haag
Berichten: 608
Lid geworden op: 27 mei 2009, 00:58

14 okt 2012, 20:49

Wat een goede DIY!
Afbeelding
maus105
Bonkey
Locatie: brabant
Berichten: 11220
Lid geworden op: 08 mei 2007, 16:31

05 jan 2013, 18:35

Hele goeie DIY. Jammer dat ik de groupbuy heb gemist :( .
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

05 jan 2013, 18:46

maus105 schreef:Hele goeie DIY. Jammer dat ik de groupbuy heb gemist :( .
Bij de Brezan kan je ze goedkoper krijgen dan wij in de Groupbuy zag ik gister :P
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Ollie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Borne
Berichten: 277
Lid geworden op: 30 nov 2010, 19:37

05 jan 2013, 19:17

Prijzen zou kunnen, deze zijn van Pilot (veel andere merken op de markt) en dat zijn zeer scherpe prijzen voor die set. Bovendien zijn de Pilots voorzien van 2 jaar garantie. Maar iedereen is vrij in zijn of haar keuze natuurlijk!
Er is een nieuwe groupbuy gestart voor de liefhebbers.
Maar mocht je een mooi setje ingebouwd hebben, zou het leuk zijn als je die hier bij post!
JennyStyle
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Nieuw Vennep
Berichten: 133
Lid geworden op: 13 sep 2008, 16:07

23 jan 2013, 14:04

bij mij zit er al instap verlichting is er ook iets te verkrijgen die dit kan vervangen?? zijn nl rechthoekig!!
wie het kleine niet eert.....
........is een verwend nest!!
Ollie
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Borne
Berichten: 277
Lid geworden op: 30 nov 2010, 19:37

27 jan 2013, 11:41

Nee, je zult er een gat naast moeten boren.
Ronsworld
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Contacteer:
Locatie: Oldeberkoop
Berichten: 921
Lid geworden op: 03 nov 2012, 23:47

27 jan 2013, 12:08

Misschien een idee is dat je een plaatje RVS iets groter als je bestaande uitsparing maakt
met daarin het gat voor de nieuwe instapverlichting en deze over het bestaande gat monteert.

Als je het plaatje mooi polijst en nette schroefjes (verzonken) gebruikt lijkt het misschien alsof het zo hoort.
Wel eerst even kijken of er voldoende ruimte onder de deur is voor zo'n plaatje.
(ik heb het zelf niet getest, en het is dus maar een idee :D )

Ron.
Chrisdebteh
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 feb 2015, 19:12

Re: DIY: instapverlichting onder in het portier

28 feb 2015, 08:38

Bedankt voor de uitleg mooie speaker ook trouwens
Pi
Piedro

Re: DIY: instapverlichting onder in het portier

04 apr 2017, 20:24

Gaaf.. dat ga ik ook nog op mijn mini maken nu idd gezien heb hoe simpel het gaat

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”