Cabrio dak gaat niet open

Gebruikersavatar
Zeeuws meisje
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Hulst
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 jan 2011, 12:12

Cabrio dak gaat niet open

22 jul 2015, 13:56

Hallo allemaal, een probleem. Het dak van mijn R52 juli 2004 gaat niet meer open. Net nu het zomer is. Ik heb al wat rond gelezen en dat is blijkbaar een dure reparatie. :( :( Ik ben naar de garage geweest en deze zeggen dat er al 3 uur nodig is om te kijken wat er precies stuk is. Ja de kabels waarschijnlijk. Kosten 500 euro per kant??? Is er iemand in de buurt (Zeeland, Hulst Zeeuws-Vlaanderen) die er verstand van heeft? Ik hoor het graag. Bedankt alvast, Daniëlla.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Cabrio dak gaat niet open.

22 jul 2015, 18:50

D'r was ook altijd een issue met de hoedenplank....als die niet perfect ligt, en dus niet alle sensors bedient dan gaat het dak niet meer los. (maar ja, ik heb hier geen cabrio, dus erg veel meer kan ik je er ook niet over vertellen....)
Maar ja, kan inderdaad ook zijn dat je kabels kaduuk zijn. Wat zijn de symptomen, behalve dan dat het dak niet open gaat?? Hoor je wel een motortje, ontgrendelt ie wel, gaat ie nog in zonnedak stand, etc, etc... Of gewoon helemaal niks? Zekeringen nagekeken?
Gebruikersavatar
Zeeuws meisje
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Hulst
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 jan 2011, 12:12

Re: Cabrio dak gaat niet open.

22 jul 2015, 19:17

De rechter kant ging open maar de linker bleef in het haakje. Vlug terug dicht gedaan en bij opnieuw proberen ging ook de rechter kant niet meer open. Het motortje hoor je wel draaien. Ik heb er zelf geen verstand van. Hoedenplank ligt goed.
John1950
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jul 2015, 19:13

Re: Cabrio dak gaat niet open.

24 jul 2015, 10:03

Kabel links gebroken, er is daar wel lijm voor weet niet of dat een oplossing voor lang is.

Gr
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6581
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

Re: Cabrio dak gaat niet open.

24 jul 2015, 13:39

kost ongeveer 350 euro aan onderdelen en 2-3 uur werk.

Op youtube is een DIY te vinden. :icon_top:
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

Re: Cabrio dak gaat niet open.

24 jul 2015, 15:23

Afhankelijk van wat er kapot is kun je soms lijmen of met ijzerdraad repareren maar de krachten op de kabels zijn groot. Als je de cabrio langer wilt houden en zonder zorgen wilt rijden is een nieuwe kabelset aan te raden. De nieuwe kabelset heeft een aantal verbeteringen o.a. de coulissen om de krachter bij openen beter te verdelen.

Hier kun je nr.12 bestaande uit 3 onderdelen bij sponsor Mini Ekris bestellen en je kan daar als NewMINIclub met 10% korting bestellen via een account en code, even contact opnemen met Ekris.
Helaas is het samen meer dan 500 Euro. Even goed kijken of je nieuwe coulissen nodig hebt en anders afspraak maken over retourneren al het niet nodig is.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Zeeuws meisje
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Hulst
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 jan 2011, 12:12

Re: Cabrio dak gaat niet open.

24 jul 2015, 17:35

Dank je wel. Op 3 aug gaat ze naar de garage. Dan zien ze wat er stuk is.
John1950
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 19 jul 2015, 19:13

Re: Cabrio dak gaat niet open.

24 jul 2015, 19:26

Lijk me meer belangrijk waarom de kabel kapot is.
Deze gaat vaak om een rede stuk.
Eerst controleren en daarna vervanging kopen.

Gr
Gebruikersavatar
Zeeuws meisje
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Hulst
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 jan 2011, 12:12

Re: Cabrio dak gaat niet open.

24 jul 2015, 20:03

Ja. Ik hoorde eigenlijk al maanden een raar geluid links achter, als ik de kap sloot. Net of er iets over elkaar ging. Dit zal ik zeker doorgeven aan de monteur.
Gebruikersavatar
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Zuiden
Berichten: 13430
Lid geworden op: 23 sep 2005, 18:04

Re: Cabrio dak gaat niet open.

25 jul 2015, 12:12

Dit zal er ongeveer stuk zijn. De kabel zal uit zijn houder getrokken zijn of het stukje wat de kabel vasthoud is doormidden gebroken.

Afbeelding

Mijn dealer wou een hele nieuwe zonnedakcassete a 1500 Euro plaatsen of een heel nieuw dak a 5000 Euro. Een garage onbekend met dit probleem zal dat misschien ook willen doen. Elke R52 ergens in zijn leven krijgt hier last van, het is gewoon een zwak punt in de constructie, er hoeft geen aanwijsbare oorzaak te zijn. Ik heb het al twee keer gehad want ik heb het dak heel veel open.

Ik wil je niet bang maken maar als je hebt doorgedrukt aan een kant tijdens openen van je dak kan je kapconstructie scheef getrokken zijn. Hier kom je meestal pas achter als je dak weer functioneert en bij sluiten je dakpinnetjes vooraan scheef op je voorste raamstijl komen.

Succes want een R52 is het zeker waard om te repareren :)
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

Re: Cabrio dak gaat niet open.

30 jul 2015, 13:53

Zeeuws meisje schreef:Ja. Ik hoorde eigenlijk al maanden een raar geluid links achter, als ik de kap sloot. Net of er iets over elkaar ging. Dit zal ik zeker doorgeven aan de monteur.
Bij mij is de kapmotor een keer losgekomen uit de bevestiging (die motor zit links bij het achterlicht). Problemen problemen, maar oh wat is een R52 gewoon een gaaf ding. Zeker waard om te repareren.
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Gebruikersavatar
Zeeuws meisje
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Hulst
Berichten: 108
Lid geworden op: 16 jan 2011, 12:12

Re: Cabrio dak gaat niet open.

30 jul 2015, 14:25

Dank je wel Marcel voor je berichtje. Deze neem ik zeker mee naar de garage. Maar ik ga toch twijfelen of ik haar niet inruil. (Ik ben toch al naar een andere Mini aan het kijken.) Maar de mijne is eigenlijk echt nog in super staat. Nieuw moederbord in gegaan, nieuwe versnellingsbak en is motorisch en de lak helemaal oké, ik werk in een garage dus ze wordt heel goed verzorgd. Voor die 3.000 km per jaar dat ik maar rij. En waar vind ik mijn zin?? Ik wil er een vanaf 2008 een echte witte met open dak of panorama dak, zwarte velgen, niet meer dan 85.000 km en voor een leuke prijs. Want dat wit moet ik dan wel laten wrappen. Conclusie: afwachten tot maandag wat de diagnose is. En misschien toch alleen de linker kant!!
Vervelend die spanning tot maandag.
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6581
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

Re: Cabrio dak gaat niet open.

30 jul 2015, 15:36

Kabels wel meteen links en rechts vervangen. Als je de motor boven je hoofd in het dak losmaakt dan kan je de kabels zien. Als de kabel van links heen en weer te bewegen is dan is de kabel gebroken. Ik verwacht dat de kabel het probleem is. Zoals Berthil zegt; dit komt bij iedere cabbie wel een keer voor.
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

Re: Cabrio dak gaat niet open.

30 jul 2015, 16:04

ik klop snel af met bijna 200.000 kilometers . .... de kabels zijn nog nooit gebroken. ... de rest wel :'( :'(
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6581
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

Re: Cabrio dak gaat niet open.

30 jul 2015, 16:28

Komt omdat die van jouw nooit dicht gaat... :wink: :mrgreen:

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”