Montage trekhaak R50

minimel
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jul 2015, 21:51

Montage trekhaak R50

16 aug 2015, 15:14

Hieronder mijn DIY van de montage van een trekhaak onder onze R50
De trekhaak heb ik overgenomen van the bleu lobster. Mooie GP trouwensAfbeelding


Eerst demonteer je de achterbumperAfbeelding

Vervolgens zie je links en rechts acht bouten, draai deze los en zorg ervoor dat je de bumpersteun nog even vast laat zitten met links en rechts 1 bout. Verwijder de gehele steun
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Monteer de nu de trekhaak, ik heb zelf alvorens deze te monteren eerst de ondergrond schoongemaakt en ingespoten met vetAfbeelding

Zet nu de bouten weer vast, kopervet op de bout kan geen kwaad, je weet tenslotte nooit of deze er ooit nog een keer weer af moet.

Vergeet niet de 4 bouten vast te zetten onder de auto, Mini heeft dit goed voorbereid.

Zorg ervoor dat de ogen tegenover het binnen spatbord staan
Afbeelding

Teken de trekhaak af op de beschermbak van het reservewiel en zaag deze weg met een decoupeerzaag.Afbeelding

De kabels van de trekhaak kan je door de rubbers drukken na hier een kleine inkeping in te hebben gemaaktAfbeelding

Monteer de bumper weer en zie hier het resultaatAfbeelding
Afbeelding

De stekkerdoos is wegklapbaar.
Afbeelding
Afbeelding

Om de stekkerdoos aan te sluiten heb ik de stekker van het achterlicht losgehaald en de kabels gestript zonder deze door te knippen, vervolgens de kabels van de trekhaak verbonden, gesoldeerd en vervolgens met isolatietape vastgezet. Aangezien er erg dunne kabels op het achterlicht zitten, vond ik stekkertjes niet zo'n goed ideeAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Testen met een fietsendrager, en alles werkt zoals het hoort.Afbeelding

Succes.
sallandteam
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 nov 2015, 10:04

Montage trekhaak R50

08 nov 2015, 10:08

Hallo
Ik heb een vraag over het aansluiten van de verlichting. Zit er nu op de fietsendrager led verlichting op ? En kan je wel zomaar aftappen van de achterlicht ivm met de boord computer. Als je de verlichting aanzet blijft dan alles gewoon branden ?.
minimel
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 jul 2015, 21:51

Re: Montage trekhaak R50

18 jul 2016, 16:06

Verlichting van de fietsendrager is gewoon halogeen, de boordcomputer (CanBus) van deze R50 uit 2001 stoort niet met de fietsendrager
Gregory40
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2016, 14:32

Re: Montage trekhaak R50

22 jul 2016, 17:03

Handig, zo´n diy met foto´s!
Ik heb zelf momenteel een Mini R50 op het oog en zou daar (mocht ik hem daadwerkelijk gaan kopen) graag een trekhaak op willen. Ik dacht eraan om er dan eentje te bestellen via https://www.rameder.nl/trekhaak-zoeker/mini/ en hem ook zelf te monteren, want dat is toch de goedkoopste optie. Ben alleen niet bepaald ervaren met montageklussen aan de auto :() Toch ziet het er op de foto´s nog relatief eenvoudig uit. Wat zouden jullie aanraden: zelf doen of laten installeren?
blue_mini
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 sep 2015, 11:47

Re: Montage trekhaak R50

09 feb 2017, 14:13

Die moeten worden ingeleerd in de computer van je mini dus het electrische gedeelte zelf monteren kan maar dan zal je nog steeds naar de dealer moeten om dit allemaal netjes op de canbus ingeleerd te hebben.

Terug naar “MINI R50 (One/CooperR), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”