OBD2 diagnose apparatuur

Alles over de MINI Countryman (voorheen Crossover) en de nieuwe MINI Paceman (Countryman Coupé).
Gebruikersavatar
caddy_67
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Dordrecht
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2022, 15:38
Nederland

OBD2 diagnose apparatuur

09 aug 2022, 12:38

Zoals ik al in mijn voorsteltopic heb aangegeven heb ik ongeveer 0.1% verstand van OBD2 diagnoses en bijbehorend apparatuur.

Omdat ik een uitgebreide werkplaats tot mijn beschikking heb, ben ik gewend om onderhoud aan mijn oldtimers zelf uit te voeren en zal ik me met de komst van de R60 ook moeten verdiepen in de technische kant van een moderne auto. Mijn vraag is dan ook ook welk diagnoseapparaat kan ik het beste aanschaffen. Er zijn apparaten die je rechtstreeks met een kabel aansluit en stekkers die een bluetooth verbinding met je telefoon maken. Maakt het nog uit welke ik kies, zijn er merk gebonden zaken waar ik bij aanschaf rekening mee moet houden of doen ze eigenlijk allemaal hetzelfde?
Ik kan me voorstellen dat een duur apparaat meer kan dan een goedkoop stekkertje, maar de prijzen variëren van €25,- tot €1200,-

Hopelijk wil iemand me helpen hiermee.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: OBD2 diagnose apparatuur

09 aug 2022, 15:58

Qua OBD-apparatuur heb ik het heel beperkt gehouden. Een OBDLink MX+, da's een OBD-dongle die je via bluetooth koppelt aan telefoon of tablet met de nodige apps erop. Onder andere de app van ODBLink (codes lezen/resetten) zelf, maar bijvoorbeeld ook Torque Lite (leuk voor de meters enzo) en Bimmercode (om 'verborgen' instellingen te fine-tunen naar eigen smaak).
En ik heb nog een OBD-reader Creator C310, meer als een soort backup of als ik effe snel iets wil bekijken aan storingsmeldingen.

Maar als je een goed uitgeruste werkplaats hebt, dan is bovenstaande een soort 'speelgoed' voor je, en wil je vast en zeker betere apparatuur hebben. Misschien zelfs wel heel specifiek voor MINI of BMW. Maar dan kom je echt wel in de buurt van de dealer-/garageapparatuur, zoals bijvoorbeeld Autel MaxiSYS en dergelijke. De keuze is reuze in dit geval, maar daar was je al achter. Ik zou eerst goed voor ogen hebben wat je er mee wilt gaan doen. Gewoon voor de hobby, of moet je er je brood mee verdienen?!
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: OBD2 diagnose apparatuur

09 aug 2022, 20:19

Ik heb ook de OBDLink MX+ in combinatie met de OBDLink app heel handig om alle merken auto's uit te lezen en eventueel te resetten.

Ik heb ook een vrij eenvoudig uitleesapparaat van Autel maar in de praktijk gebruik ik meestal de OBDLink stekker.

Wil je net zoveel kunnen dan een dealer dan kom je bij dure apparaten.

Met de OBDLink kom je al een heel eind met de OBDLink app en die kun je ook gebruiken met andere apps zoals hierboven al genoemd.

Via internet kun je de Bimmercode app opzoeken en met de demo mode heb je een idee wat daarmee mogelijk is.
Wil je gaan coderen met Bimmercode dan kost dat eenmalig 35euro.
Er is oa ook een Carly app voor BMW/MINI.
Gebruikersavatar
caddy_67
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Dordrecht
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2022, 15:38
Nederland

Re: OBD2 diagnose apparatuur

10 aug 2022, 18:11

Robert schreef:
09 aug 2022, 15:58
Qua OBD-apparatuur heb ik het heel beperkt gehouden. Een OBDLink MX+, da's een OBD-dongle die je via bluetooth koppelt aan telefoon of tablet met de nodige apps erop. Onder andere de app van ODBLink (codes lezen/resetten) zelf, maar bijvoorbeeld ook Torque Lite (leuk voor de meters enzo) en Bimmercode (om 'verborgen' instellingen te fine-tunen naar eigen smaak).
En ik heb nog een OBD-reader Creator C310, meer als een soort backup of als ik effe snel iets wil bekijken aan storingsmeldingen.

Maar als je een goed uitgeruste werkplaats hebt, dan is bovenstaande een soort 'speelgoed' voor je, en wil je vast en zeker betere apparatuur hebben. Misschien zelfs wel heel specifiek voor MINI of BMW. Maar dan kom je echt wel in de buurt van de dealer-/garageapparatuur, zoals bijvoorbeeld Autel MaxiSYS en dergelijke. De keuze is reuze in dit geval, maar daar was je al achter. Ik zou eerst goed voor ogen hebben wat je er mee wilt gaan doen. Gewoon voor de hobby, of moet je er je brood mee verdienen?!
Met mijn huidige auto's (Chevrolet El Camino 1969 en Ford Thunderbird 1964) zal ik geen uitgebreide OBD apparatuur nodig hebben en sleutelen doe ik enkel voor hobby, dus de 'speelgoed' optie lijkt me een goede. Een zoekopdracht op internet levert op: https://www.obd-partner.nl/obdlink-mxpl ... interface
Is dit de goede?
Gebruikersavatar
caddy_67
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Dordrecht
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2022, 15:38
Nederland

Re: OBD2 diagnose apparatuur

10 aug 2022, 18:13

niekcarfreak schreef:
09 aug 2022, 20:19
Ik heb ook de OBDLink MX+ in combinatie met de OBDLink app heel handig om alle merken auto's uit te lezen en eventueel te resetten.

Ik heb ook een vrij eenvoudig uitleesapparaat van Autel maar in de praktijk gebruik ik meestal de OBDLink stekker.

Wil je net zoveel kunnen dan een dealer dan kom je bij dure apparaten.

Met de OBDLink kom je al een heel eind met de OBDLink app en die kun je ook gebruiken met andere apps zoals hierboven al genoemd.

Via internet kun je de Bimmercode app opzoeken en met de demo mode heb je een idee wat daarmee mogelijk is.
Wil je gaan coderen met Bimmercode dan kost dat eenmalig 35euro.
Er is oa ook een Carly app voor BMW/MINI.
Bedankt voor je reactie, weet jij toevallig of ik hiermee ook een nieuwe accu, die geen OEM is kan registreren/aanmelden?
Gebruikersavatar
caddy_67
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Dordrecht
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 aug 2022, 15:38
Nederland

Re: OBD2 diagnose apparatuur

11 aug 2022, 21:22

Bedankt voor jullie input, zojuist OBDLink MX+ aangeschaft en bijbehorende app en Bimmercode vast gedownload, ik denk dat er een hele wereld voor me open gaat :)
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: OBD2 diagnose apparatuur

11 aug 2022, 21:42

Daarmee kom je al een eind.
Op YouTube staan filmpjes hoe je moet coderen.
Het is niet moeilijk, zolang je niet in de expert modus gaat coderen.
Als je gaat coderen vanaf je gsm zet deze dan op vliegtuigmodus, want anders kan een inkomende app of belverkeer de ecu van je auto in de war sturen en dan wordt het een dure grap om dit te laten verhelpen.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2219
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: OBD2 diagnose apparatuur

11 aug 2022, 21:45

O ja, van die accu weet ik niet precies.
In Bimmercode kun je wel verscillende AH selecteren maar ik weet niet of dat voldoende is om een nieuwe accu te plaatsen.
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: OBD2 diagnose apparatuur

12 aug 2022, 12:01

Je kunt een ander type accu coderen met Bimmercode, maar je hebt bijvoorbeeld Bimmerlink nodig om de vervanging van de accu te registreren.
Als je op https://bimmercode.app kijkt zie je de mogelijkheden voor elk type. Onder Battery vind je de uitleg: "After coding, the battery replacement has to be registered using “BimmerLink” additionally."

Terug naar “MINI-talk”