MINI Dakar 2012 x-Raid Team Kopman Stephane Peterhansel!

Alles over de MINI Countryman (voorheen Crossover) en de nieuwe MINI Paceman (Countryman Coupé).
MMJWORKS
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 feb 2009, 22:12

11 jan 2012, 15:20

Ja Peterhansel leidt de wedstrijd omdat ie altijd afweegt tactisch te rijden én op de limiet te rijden. Die combinatie is succesvol gezien zijn overwinningen maar brengt ook extra risico op lek rijden mee. Maar zijn prijzenkast zegt denk ik meer dan zijn lekke banden... hoort er gewoon bij.... :D
Vond wel jammer dat Peterhansel die motorrijder moest raken gister. :s We zijn toch geen Kamaz piloten. Ja je leest het goed ik kan ook kritisch zijn op Stephane :lol:

Overigens Nasser was wel erg snel met het antwoord op de vraag of hij volgend jaar weer deelneemt met Hummer: NEE!
Heeft natuurlijk alles te maken met de kwaliteit van de HUMMER, dus als Gordon nog een keer wil winnen dan MOET het dit jaar. Maar ik hoop op een MINI. Geruchten gaan dat Al-Attiyah via Citroën iets met Sebastian Loeb wil organiseren volgend jaar. Lijkt me goede insteek, ook leuk voor de competitie.

paar pics uit stage 9:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ward
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede / Zutphen
Berichten: 2314
Lid geworden op: 21 nov 2011, 20:05

11 jan 2012, 16:30

Peterhansel is zonder meer een goede coureur. Hij heeft inderdaad al meerdere dakar's gewonnen dus hij weet echt wel hoe het moet. Ik blijf het alleen opmerkelijk vinden dat hij meer lekke banden heeft dan zijn teamgenoten die in dezelfde auto's rijden.

Haha ja ik vond het ook dat Al-Attiyah snel zijn conclusie trok. Maar ik denk dat ik hetzelfde gedaan zou hebben als je auto zo vaak kapot gaat en je daarom eigenlijk bij voorbaat al niet meer kan winnen. Dat hij volgend jaar met een Citroën team terugkomt lijkt me sterk eerlijk gezegd. Citroën rijdt ook al WK rally's en dat kost al een hoop geld. Ik acht de kans klein dat ze dan ook nog aan dakar mee gaan doen. Ze hebben immers geen auto, dus zullen ze hem helemaal zelf moeten gaan ontwikkelen. Dat neemt echter niet weg dat het erg leuk zou zijn als er nog een extra fabrieksteam bijkwam! :D

We zullen zien volgend jaar!
jordi8
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Den Haag
Berichten: 1012
Lid geworden op: 22 jul 2011, 18:50

11 jan 2012, 16:32

voorlopig is dakar 2012 nog niet klaar he ;)
I was a proud and crazy owner of the world's first MINI Blooper S.
Afbeelding

Now I got myself a Opel Corsa GSI Turbo.
minimaatje
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Leiden
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 jan 2012, 09:53

11 jan 2012, 16:36

Dit jaar is het laatste jaar van Citroen in het WRC
En omdat Al-Attiyah dit jaar het WRC in de 3e auto van Citroen rijdt is dit niet vreemd
En de Dakar MINI werdt ook vorig jaar ook in een snel tempo klaar gestoomd
En de prestaties waren toen ook niet slecht
Ward
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede / Zutphen
Berichten: 2314
Lid geworden op: 21 nov 2011, 20:05

11 jan 2012, 17:26

minimaatje schreef:Dit jaar is het laatste jaar van Citroen in het WRC
En omdat Al-Attiyah dit jaar het WRC in de 3e auto van Citroen rijdt is dit niet vreemd
En de Dakar MINI werdt ook vorig jaar ook in een snel tempo klaar gestoomd
En de prestaties waren toen ook niet slecht
Dat dit het laatste jaar voor Citroën in de WRC is zou kunnen, maar dat MINI in 1 jaar is opgericht is niet helemaal waar. Vorig jaar reed er namelijk ook al een MINI mee en aangezien deze auto is gebasseerd op de X3 die al een aantal jaren in de Dakar meereed hadden ze al veel kennis. Citroën heeft dit niet en zal dus alleszelf moeten ontwikkelen.
minimaatje
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Leiden
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 jan 2012, 09:53

11 jan 2012, 17:48

Je vergeet dat Citroen al een paar maal Dakar heeft gewonnen
En wie zegt dat men al niet bezig is met project Dakar 2013
Ward
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede / Zutphen
Berichten: 2314
Lid geworden op: 21 nov 2011, 20:05

11 jan 2012, 17:57

Ik weet dat Citroën al een aantal keren dat Dakar heeft gewonnen. Maar dat is inmiddels al een tijdje geleden en er is een hoop veranderd! Dat Citroën al bezig is met Dakar 2013 lijkt me sterk. Ik denk dat ze zich eerst focussen op het laatste jaar WRC en dat ze daarna aan Dakar gaan beginnen. Nogmaals ik zou het alleen maar leuk vinden als ze mee gaan doen, maar ik denk niet dat ze volgend jaar al met een competatieve auto komen! :wink:
minimaatje
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Leiden
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 jan 2012, 09:53

11 jan 2012, 18:01

MINI Heeft ook niet zelf zijn Dakar MINI ontwikkeld
En in Frankrijk heeft men nog de Andros Ice race serie
Daar rijden aangepaste autos met 4 wiel aandrijving en
4 wiel bestuuring
Dus men heeft de kennis om een Dakar auto te ontwikkelen
Ward
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede / Zutphen
Berichten: 2314
Lid geworden op: 21 nov 2011, 20:05

11 jan 2012, 18:12

minimaatje schreef:MINI Heeft ook niet zelf zijn Dakar MINI ontwikkeld
En in Frankrijk heeft men nog de Andros Ice race serie
Daar rijden aangepaste autos met 4 wiel aandrijving en
4 wiel bestuuring
Dus men heeft de kennis om een Dakar auto te ontwikkelen
Nee dat zij ik net ook al, dat MINI niet alleen zijn Dakar auto heeft ontwikkeld...
In de Dakar rijden auto's niet met vierwielbesturing en komt ook geen ijs in voor dus die link zie ik niet zo snel :s

Maar je hebt je punt gemaakt, alleen ik ben het gewoon niet met je eens :mrgreen: Dus laten we er verder niet veel aandacht meer aan besteden en gewoon weer verder gaan met de MINI in Dakar 2012 want daar gaat het topic over.
minimaatje
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Leiden
Berichten: 58
Lid geworden op: 06 jan 2012, 09:53

11 jan 2012, 18:58

Voorlopige uitslag 10e etappe
1e Roma
2e Peterhansel op 21 Seconden
3e De Viller op 7 Minuten en 44 Seconden
4e Gordon op 14 Minuten en 14 Seconden

Voorlopige stand
1e Peterhansel
2e Roma op 19 minuten en 5 Seconden
3e Gordon op 19 Minuten en 51 Seconden
Gebruikersavatar
Ivo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Utrecht
Berichten: 8165
Lid geworden op: 07 nov 2016, 23:22

11 jan 2012, 19:35

Ik zat net naar de uitslag te kijken. Goede dag weer voor Peterhansel en Roma, zeker omdat ze aardig wat tijd hebben gepakt op Gordon. :icon_top: Toch is er ook een tegenvallertje voor MINI vandaag: Holowczyc heeft blijkbaar veel problemen gehad en valt helemaal weg uit de top van het klassement. Hij is nog niet binnen en bij waypoint 6 had hij een achterstand van bijna 2 uur. De kans op een volledig MINI-podium is hiermee wel erg klein geworden. Trouwens vandaag een vijfde plaats voor Ten Brinke, erg netjes! :icon_top:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
MMJWORKS
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 feb 2009, 22:12

11 jan 2012, 20:08

Goede discussie.... ik zie zelfs hier en daar een beetje vuur. Leuk alleen na een opmerking over Nasser en Citroën.
Ik heb geen echt beeld erbij. Maar vergis je niet in Nasser en Citroen. Het klopt dat er veel ervaring zit, en ze zullen bij start niet direct voor de overwinning gaan maar voor de opbouw naar iets toe. Daar hebben ze vaak 3 jaars plannen voor. Daar is Nasser dus heel interessant met de bergen geld die hij uit Quatar voor de ontwikkeling mee kan brengen....... daarom plaatste ik deze opmerking, maar weten doen we het niet inderdaad. Het zou wel leuk kunnen zijn voor de competitie. Laten we daar aan vasthouden!

Vandaag een goede dag inderdaad voor MINI. We staan nu op 19 minuten van Gordon af.... gaat goed. Dus.
Vandaag plaats 1 en 2, 6 en 7 voor MINI. Ik zeg: mooie dag voor ons! :D

De stand volgt hieronder.
MMJWORKS
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 feb 2009, 22:12

11 jan 2012, 20:13

DE STAND NA STAGE 10:

1 302 PETERHANSEL (FRA) COTTRET (FRA) MINI 04:41:12 - -
2 305 ROMA (ESP) PÉRIN (FRA) MINI 05:00:17 00:19:05 -
3 303 GORDON (USA) CAMPBELL (USA) HUMMER 05:01:03 00:19:51 -
4 301 DE VILLIERS (ZAF) VON ZITZEWITZ (DEU) TOYOTA 05:42:45 01:01:33 -
5 312 NOVITSKIY (RUS) SCHULZ (DEU) MINI 06:42:07 02:00:55 -
6 307 SOUSA (PRT) GARCIN (FRA) GREAT WALL 07:09:05 02:27:53 -
7 319 ALVAREZ (ARG) GRAUE (ARG) TOYOTA 08:06:10 03:24:58 -
8 314 TEN BRINKE (NLD) BAUMEL (FRA) MITSUBISHI 08:39:34 03:58:22 -
9 315 VAN LOON (NLD) SCHOLTALBERS (NLD) MITSUBISHI 08:40:43 03:59:31 -
10 313 VOS (ZAF) HOWIE (ZAF) TOYOTA 08:43:06 04:01:54 -
11 309 LEAL DOS SANTOS (PRT) FIUZA (PRT) MINI 09:10:27 04:29:15 -

Jammer dat Holowiczyc eruit valt zeg. :? Maar we hebben Dos Santos nog :D die rijdt in dienst van de nummers 1,2 en 6 en nu op de 11e plek staat. En inderdaad Ten Brinke en Van Loon, erg leuk.
MMJWORKS
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 178
Lid geworden op: 05 feb 2009, 22:12

11 jan 2012, 20:58

NIEUWS! Ja. Goed?. Nou eigenlijk niet als je van competitie houdt. Robby Gordon wordt mogelijk gediskwalificeerd.

Er gaan geluiden de ronde dat Robby Gordon gediskwalificeerd gaat worden. Ik lees het maar zie er nergens een echte bevestiging van. De mogelijke diskwalificatie zou te maken kunnen hebben met een luchtrestrictor (what ever it may be?) die niet volgens de regelementen op de auto gemonteerd was. (zou ie daarom zo snel zijn geweest? 195km p/u door de duinen, wel een prachtig beeld).

Het schijnt dat ie in beroep gaat tegen de mogelijke diskwalificatie wat wel betekent dat ie door kan in de rally, maar mocht hij hem winnen dan kan de titel hem wel afgenomen wroden.....vreemd vreemd vreemd dus.....

Dat beroep verhaal schijnt namelijk drie weken te duren... ? Onlogisch... euh lijkt het wel.. Raar toch weer he?
GeoBem007
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Mortsel, Antwerpen
Berichten: 5849
Lid geworden op: 30 aug 2008, 11:23

11 jan 2012, 21:05

restrictors zitten altijd op racewagens.

Motoren zijn ontwikkeld om maximaal vermogen te halen, maar alle klasses hebben hun beperkingen. Hier komen de restrictors dus van pas.

In dit geval wordt er maar xx% van de inkomende lucht effectief de motor ingestuurd om te dienen voor de verbranding en dus komt er maar xx% van het vermogen vrij, zodat ie netjes in de klasse past.

Terug naar “MINI-talk”