Bediening ramen en spiegels uitgevallen

Alles over de MINI Countryman (voorheen Crossover) en de nieuwe MINI Paceman (Countryman Coupé).
ejv_79
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Utrecht
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019, 21:04

Bediening ramen en spiegels uitgevallen

28 dec 2022, 10:01

Hallo allemaal,
Vanmorgen helaas de Mini van mijn vrouw moeten laten staan, omdat de spiegels niet meer wilde uitklappen, maar ook de ruitbediening werkt niet meer vanuit het centrale paneel in de bestuurdersdeur.

Ik ben al even aan het rondzoeken naar mogelijke oplossingen, maar dit lijkt niet zo eenvoudig.
Wanneer ik weer thuis ben, zal ik eerst de zekeringen controleren, maar mijn vermoeden zegt dat het iets anders is dan een zekering of een combinatie van zekeringen.

Wellicht dat mensen hier tips hebben?
Alvast dank voor het meedenken.
ejv_79
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Utrecht
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019, 21:04

Re: Bediening ramen en spiegels uitgevallen

28 dec 2022, 20:30

Zojuist van alles gecontroleerd, maar alle ramen gaan open en dicht met de eigen schakelaars, stoelverwarming werkt ook nog evenals alle dashboard verlichting.
Echter alles van de schakelunit in de deur is uitgevallen. Daarom ga ik morgen een vervangende unit ophalen, hopen dat het daarmee is opgelost.
ejv_79
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Utrecht
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019, 21:04

Re: Bediening ramen en spiegels uitgevallen

29 dec 2022, 08:56

"nieuwe" schakelaar unit is het helaas niet.. dus toch opzoek naar een kapotte zekering ben ik bang.
ejv_79
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Utrecht
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019, 21:04

Re: Bediening ramen en spiegels uitgevallen

29 dec 2022, 09:50

Ook de zekeringen lijken het niet te zijn, welke ook maar iets met spiegels/ramen te maken hebben heb ik vervangen voor nieuwe, zonder resultaat. Daarna alle zekeringen nagelopen, maar die zijn allemaal nog in tact...
Heeft iemand een andere suggestie wellicht?
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Bediening ramen en spiegels uitgevallen

29 dec 2022, 10:17

Omdat alles nog wel werkt.....draadbreuk in die deur? Losse connector wellicht?


ejv_79
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Utrecht
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019, 21:04

Re: Bediening ramen en spiegels uitgevallen

29 dec 2022, 15:00

Draadbreuk lijkt me onwaarschijnlijk, maar niet uit te sluiten, de portierverlichting en interieur verlichting in de bestuurdersdeur werken beide nog wel.
ejv_79
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Utrecht
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019, 21:04

Re: Bediening ramen en spiegels uitgevallen

04 jan 2023, 11:08

Gisteravond weer op onderzoek uit gegaan; heel af en toe werkt de unit in de deur wel, maar dan enkel om de ramen te benienen, al dan niet met verlichtte knopjes.
Kunnen dan nog 2 dingen zijn: of een draadbreuk of de regelunit voor spiegels gooit roet in het eten zodat de canbus pulsen niet goed doorkomen.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2222
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Bediening ramen en spiegels uitgevallen

04 jan 2023, 12:01

Ergens een slechte massaverbinding door roest in een stekker o.i.d. ? Of inderdaad een draadbreuk.
Zelf heb ik bij mijn Honda een draadbreuk gehad in de kabel van het elektrische kofferklepslot, die heb ik gelukkig zelf kunnen opsporen en repareren, omdat ik daar relatief makkelijk bij kon komen.
Als een draad wat onder spanning staat dan slijt deze door het steeds openen en sluiten van de deur.
Succes en mooi dat je ons steeds op de hoogte houdt. :icon_top:
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Bediening ramen en spiegels uitgevallen

04 jan 2023, 17:20

Ja, de stekker bij de deur, dus de overgang van deur naar carrosserie... Daar kan natuurlijk ook iets gaande zijn, qua vocht, roest, slecht contact...
De ramen en spiegels worden door de FRM-module (Footwell-module) geregeld. Als daar "gedoe" in zit, dan zou ik verwachten dat onder andere de verlichting ook vreemd reageert.
ejv_79
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Utrecht
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019, 21:04

Re: Bediening ramen en spiegels uitgevallen

06 jan 2023, 11:10

De FRM module kon het sowieso niet zijn, omdat de ruitenwissers en alle verlichting nog werkt.

Ik verwachtte inderdaad dat de stekker van deur naar carrosserie wel eens de boosdoener zou kunnen zijn, maar...

Gister dacht ik, ik pak de Mini naar mijn werkt, even een stukkie ermee rijden. Op de terugweg draaide de spiegels ineens helemaal naar buiten, verder dan de "0" stand. Toen kon ik ook de ramen en spiegelverstelling weer gebruiken. Met de hand de spiegels goed geklapt, en alles werkt naar behoren. :))

Wat ik denk dat er aan de hand is geweest, dat de accu spanning te laag is geweest, ook door de kou en (te) weinig mee gereden en dat door mijn ritje naar werk en weer terug de accu genoeg is bijgeladen dat de ECU zijn werk weer normaal kan doen. Een andere verklaring heb ik er niet voor.
Conclusie: Meer met de Mini rijden :rijden
ejv_79
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Utrecht
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019, 21:04

Re: Bediening ramen en spiegels uitgevallen

06 jan 2023, 18:57

Helaas toch iets te vroeg gejuichd.. vandaag geen response van de unit in de bestuurdersdeur.

Ga nu dan toch eerst maar eens de stekker op de carrosserie loshalen en kijken of er een draadbreuk te bespeuren is.
ejv_79
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Utrecht
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019, 21:04

Re: Bediening ramen en spiegels uitgevallen

18 feb 2023, 17:13

Even een update: alle kabels doorgemeten in de deur naar de stekker, die zijn goed, ook geen breuk.
Omdat het canbus is, vermoed ik dat de spiegel-inklap module stuk is. Deze staat in verbinding met de deur module.

Het plaatje op de webshop heeft ons niet geholpen:
https://minishop.ekris.nl/54604-mini-co ... id=61_5105

We hebben de stoel losgehaald om er onder te kunnen kijken, maar daar zit alleen een speaker. Ook linksachter in de C-steil zit ie niet verstopt.. ik ben een beetje uit mijn mogelijkheden..

Weet iemand hier wellicht waar die spiegelinklapmodule (61359177975) daadwerkelijk gemonteerd is in de R60? Thx alvast
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3236
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Bediening ramen en spiegels uitgevallen

19 feb 2023, 00:38

#ejv_79

Ik weet niet welke uitvoering je hebt maar ze verwijzen in je kofferbak, rechts achter het rooster.
Dit rooster verwijderen en beneden de 2 schroeven, dan kun je de bekleding weg vouwen en daar achter zou de module moeten zitten.

Succes
Bijlagen
1VnY0thaGT.png
1VnY0thaGT.png (51 KiB) 789 keer bekeken
1VnXrlEV1A.png
1VnXrlEV1A.png (61.17 KiB) 789 keer bekeken
ejv_79
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Utrecht
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019, 21:04

Re: Bediening ramen en spiegels uitgevallen

20 feb 2023, 11:20

@Schroefie: Top! ik ga vanavond gelijk kijken!

Het is overigens een Countryman Cooper S All4 bj 2013
ejv_79
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Contacteer:
Locatie: Utrecht
Berichten: 21
Lid geworden op: 25 mar 2019, 21:04

Re: Bediening ramen en spiegels uitgevallen

20 feb 2023, 22:48

Schroefie schreef:
19 feb 2023, 00:38
#ejv_79

Ik weet niet welke uitvoering je hebt maar ze verwijzen in je kofferbak, rechts achter het rooster.
Dit rooster verwijderen en beneden de 2 schroeven, dan kun je de bekleding weg vouwen en daar achter zou de module moeten zitten.

Succes
Helaas heb ik ook op die plek niets kunnen vinden.
inmiddels heb ik op 3 plekken niets aangetroffen:
1 - onder bekleding in de buurt van passagiersstoel
2 - linksachter in de C-stijl
3 - rechts achter bekleding kofferruimte

Inmiddels ben ik een beetje uit de opties.
Als iemand nog suggesties heeft, hou ik mij aanbevolen.

Alvast bedankt.

Terug naar “MINI-talk”