DIY: airbagtrim (ring in midden van stuur) demonteren.

Barracuda_82
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Oss
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 jan 2015, 07:25

DIY: airbagtrim (ring in midden van stuur) demonteren.

22 jul 2015, 12:55

Even een copy/paste uit mijn topic, want het is misschien handige info voor wie zijn stuur-trim een andere kleur wil geven.

...dus vandaag de airbag er uit en de ring gedemonteerd. Dat was makkelijk:

Steek een kleine platte schroevendraaier aan de zijkant tussen de twee pennetje die daar extra zitten. Daar zit een breepunt voor de airbag en daar is de ring wat zwakker. Zorg daarom dat je de ring daar eerst los maakt:

Afbeelding

Hier een close-up van de pinnetjes die ik bedoel. Ze zitten links en rechts en onderin. Precies op 3, 6 en 9 uur.

Afbeelding

De ring is van een soort zacht plastic of rubber en je hoeft niet bang te zijn dat het snel breekt. Het kan alleen scheuren op de breekpunten op die drie plekken, maar dat zal niet snel gebeuren als je niet superlomp bent, denk ik.

De rest van de pennetje schieten wat makkelijker los. Gewoon je schroevendraaier er tussen en omhoog wippen:

Afbeelding

Hier zie je hoe flexibel dat spul is:



Als je de ring dan los hebt ziet de onderkant er zo uit:

Afbeelding

Om de ring weer terug te krijgen moet je de platte stukjes van de pennetjes af knippen. Het zijn een soort "paddestoeletjes" waarmee de ring vastgesmolten heeft gezeten. Die heb je net door de gaatjes getrokken, maar gaan natuurlijk niet terug.

Afbeelding

Knip ze grofweg rond af, dan gaan ze al wel weer terug. Komt niet zo nauw. Je hoeft ook niet bang te zijn dat je te veel weg knipt, denk ik, want het spul klemt best goed. Ik heb ze min-of-meer vierkant af geknipt en de ring ging makkelijk terug en nog best lastig weer er uit. Dus da's goed.

Afbeelding

Daarna kun je de ring wrappen en weer terug duwen:

Afbeelding
jeroenski82
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Maassluis
Berichten: 160
Lid geworden op: 29 dec 2012, 20:10

Re: DIY: airbagtrim (ring in midden van stuur) demonteren.

23 jul 2015, 08:29

Super duidelijke DIY!
Thanx!
Trotse bezitter van een Mini Cooper S Park Lane :)
Bouwjaar 2006.
Minimaastricht
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Maastricht
Berichten: 346
Lid geworden op: 22 dec 2013, 19:57

Re: DIY: airbagtrim (ring in midden van stuur) demonteren.

23 jul 2015, 09:55

Wauw... weer een project erbij deze zomer.
Bedankt voor de info en inspiratie !
Afbeelding

Zie hier voor mijn "Who are you".
Rens83
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Goirle
Berichten: 24
Lid geworden op: 11 mar 2013, 21:01

Re: DIY: airbagtrim (ring in midden van stuur) demonteren.

29 jan 2016, 14:04

Bedankt voor de duidelijke DIY!
Zijn de overige sierringen (snelheidsmeter/navi/ventilatieroosters/luidsprekers) op dezelfde wijze te demonteren?
En blijven deze na het afknippen van de pennetjes nog steeds goed zitten?
Barracuda_82
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Oss
Berichten: 233
Lid geworden op: 20 jan 2015, 07:25

Re: DIY: airbagtrim (ring in midden van stuur) demonteren.

29 jan 2016, 16:23

Geen idee... die zijn bij mij allemaal chrome en ik ben niet van plan die te vreppen.

Maar volgens mij is de ring rond de airbag het enige wat van dit flexibele materiaal gemaakt is en op deze manier bevestigd is.

Lijkt mij dat je al die andere sierdelen kan demonteren, vreppen en weer terug kan zetten.
Jens_vdv
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 jan 2021, 14:07

Re: DIY: airbagtrim (ring in midden van stuur) demonteren.

29 jan 2021, 17:32

Beste

Alvast bedankt voor de duidelijke uitleg! Weet u toevallig of deze ringen hetzelfde zijn voor zowel de airbag van de 2-spaak als de 3-spaak. Ik heb nu een 2 spaaks met zwarte ring en zou een 3 spaaks met een witte ring kopen, wat dus wil zeggen dat ik de zwarte ring zou willen versteken in plaats van de witte ring.
Weet u of dit lukt?
Alvast bedankt!

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”