Tip bij middendemper delete R55

Gebruikersavatar
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roerdalen
Berichten: 1499
Lid geworden op: 28 sep 2005, 21:15

Tip bij middendemper delete R55

28 jul 2015, 01:05

Kleine tip bij een middendemper delete bij een R55
Omdat de bevestigings- c.q. steunpunten bij de uitlaat van een R55 bij een middendemper delete wel erg ver van elkaar af liggen, (voorkant net na het flexibele stuk, achterkant pas aan het eind van de 2 uitlaatpotten) heb ik een extra bevestigings- steunpunt gemaakt halverwege. Dit heb ik gedaan door een stripje metaal halverwege aan de uitlaat te lassen en dit met 2 rubber blokjes (aan beide zijden voorzien van M6 draad, dus géén boutje door en door) aan de middenplaat te bevestigen.
Dit wel met 1 á 1,5 cm voorspanning (in koude toestand, dit i.v.m. het uitzetten/langer worden van de uitlaat bij warmte)
Zo ontstaat er ook wat meer stabiliteit in het systeem wat nu vanaf het flexibele stuk tot aan het Y stuk een recht stuk is van zeker 2 meter.
Zie foto hieronder.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cooperdriver op 29 jul 2015, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roelofarendsveen
Berichten: 6581
Lid geworden op: 25 sep 2005, 21:21

Re: Tip bij middendemper delete R55

28 jul 2015, 11:13

Enerzijds snap ik het helemaal Adriaan maar anderzijds gaat de RVS uitlaat nog een behoorlijk stuk uitzetten (lees: langer worden) als ie heet wordt en moet de uitlaat dus wel wat speling op de rubbers hebben. Met het boutje er doorheen betwijfel ik of de uitlaat zo "vrij kan bewegen" met koud en warm worden...
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Tip bij middendemper delete R55

28 jul 2015, 12:15

waarvoor zit die plaat eigenlijk überhaupt onder de auto?
Afbeelding
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Re: Tip bij middendemper delete R55

28 jul 2015, 12:44

Torsiestijfheid, en bij de R50/R53 zit daar ook een uitlaatbeugel aan vast.
Gebruikersavatar
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roerdalen
Berichten: 1499
Lid geworden op: 28 sep 2005, 21:15

Re: Tip bij middendemper delete R55

28 jul 2015, 23:56

peter schreef:Enerzijds snap ik het helemaal Adriaan maar anderzijds gaat de RVS uitlaat nog een behoorlijk stuk uitzetten (lees: langer worden) als ie heet wordt en moet de uitlaat dus wel wat speling op de rubbers hebben. Met het boutje er doorheen betwijfel ik of de uitlaat zo "vrij kan bewegen" met koud en warm worden...
Klopt helemaal Peter, was er in het begin ook bang voor dat daarom de rubbers het niet zouden houden want de uitlaat wordt als hij warm/heet wordt inderdaad wel enkele cm langer. Ik heb de rubbers met de boutjes dan ook enige voorspanning gegeven (1 á 1,5 cm) in koude toestand. (had dit in het verhaal even bij moeten zetten :oops: )
De constructie zit er ondertussen 7 maanden onder met o.a. een reis deze zomer van 950 km in de warmte en alles zit er nog steeds onder en nog steeds heel ook.
Vandaar dat ik de tip er nu pas op het forum gezet heb (eerst uitgetest :P )
BTW boutje zit niet door en door hé het is een rubber met aan beide einden een draadeind.
Gebruikersavatar
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roerdalen
Berichten: 1499
Lid geworden op: 28 sep 2005, 21:15

Re: Tip bij middendemper delete R55

29 jul 2015, 00:06

speedy schreef:waarvoor zit die plaat eigenlijk überhaupt onder de auto?
Precies wat Lars zegt, tegen het torderen van het chassis, schroef de plaat er maar eens onderuit en ga wacht bochtenwerk doen, dan begrijp je het helemaal.
En bij een Clubman is het nog een keer erger :mrgreen:

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”