DIY: GFB DV+ N18 handgeschakeld inbouwen

Kivo
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 okt 2015, 21:04

DIY: GFB DV+ N18 handgeschakeld inbouwen

31 dec 2015, 15:51

Moest er iemand iets aan hebben... :mrgreen:

Diverter valve zoals GFB in het gamma heeft sprak mij aan, spijtig genoeg alleen verkrijgbaar voor de N14 blokken, en N18 uitvoeringen met automaat.
Contact met GFB leerde mij ze nog steeds aan een oplossing voor een handgeschakelde N18 versie aan het werken zijn, maar wegens tijdsgebrek en andere prioriteiten nog niet toe gekomen zijn aan een productie rijp iets (doen ze intussen al 2 jaar over…).
Duidelijk werd ook ze geen idee hadden wanneer dat wel zou zijn…

Zo kocht ik alsnog in overleg met GFB een versie voor een N18 automaat, met de idee deze in te bouwen mits verlenging darmen en kabelboom.
Dat laatste was één reden GFB opgaf vertraging van hun ontwerp met zich meebracht, daar ze de extra kost van een verlengkabel te hoog vinden, en een oplossing willen uitwerken die kan werken mits de bestaande kabelboom.

Zo gezegd, zo gedaan, en uit Australië een N18 automaat versie laten overkomen.
In tussentijd had ik uitgevlooid wie de originele stekkers produceerde, en welke benodigd waren om een verlengkabel te maken.
Enige probleem dat zulke automotive stekkers en benodigde pennen per stuk (of in kleine aantallen) aankopen niet evident is.
De eerste door mij benaderde leveranciers deden alleen in bulk, en daar was ik niets mee…

Uiteindelijk bij Mouser Electronics uitgekomen - die doen ook bulk, maar daarnaast (product afhankelijk) ook aan verkoop per stuk.
Nadeel, wat ik kocht moest van over de plas komen (USA), en verzending duurder als de stukken zelf…(wel via Fedex, en alles op 3 dagen in huis).

De T9353 diverter valve is ééntje in twee delen - één deel komt op de turbo, het tweede deel incl electromagneet aan het turbo deel verbonden mits twee darmkes.

Voor bevestiging van dat tweede deel vond ik een plek tegen het schutbord aan - aan ABS module zit (althans op mijn wagen) een kleine beugel met een niet gebruikt gat.
Daar bleek alles netjes te passen, en bijkomend, lekker uit het zicht :D

Enigste wijziging welke ik heb gemaakt, is mits kleine busjes, en iets langere bouten de module met ietwat “offset” op de beugel gemonteerd,
omdat ik dacht anders plaats te kort te hebben - achteraf bekeken niet echt noodzakelijk, maar heb het zo gelaten.
Darmen en verlengkabel zijn netjes weggewerkt onder de inlaatbuis, en zie je dus niets van.

Benodigde onderdelen:
GFB DV+ T9353 (€173,4 inclusief import naar BE).
Mannelijke stekker 571-1801174-1 (Mouser stuk nummer - €2,36).
Vrouwelijke stekker 571-1801175-1 (Mouser stuk nummer - €1,86).
2x pen 649-211CL2S2160 (Mouser stuk nummer - €0,50 voor 10 stuks).
2x pen 649-211CC2S2160 (Mouser stuk numer - €10,2 voor 10 stuks).
Ongeveer een meterke darm (in twee te knippen) - ik gebruikte benzineleiding, wegens goed bestand tegen druk en hitte (€3).
En een meterke kabel, bij voorkeur om het net af te werken, ook wat beschermings tube (had ik nog liggen).

Let wel, voor de pennen heb je een tang met speciaal bekken nodig (had ik al) - van de pennen kocht ik er meer als benodigd, kwestie van reserve te hebben moest ik iets verkloten tijdens montage, dus kan goedkoper (de Hollanders alhier in gedachte :wink: :mrgreen: )

Mouser spul verzending naar BE met Fedex kwam op €20.

Wat foto's:

Tweedelige DV+
Afbeelding

Beugeltje op de ABS module.
Hier zit de DV steun er al opgeschroefd bij wijze van test, maar nog zonder electromagneet.
Afbeelding

De extra busjes en langere bouten (die niet echt noodzakelijk bleken), en hoe eea er komt uit te zien.
Afbeelding
Afbeelding

De gemaakte verlengkabel.
Afbeelding

En de volledig gemonteerde module.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Kivo op 01 jan 2016, 06:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Batje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Veghel
Berichten: 2500
Lid geworden op: 02 jul 2008, 16:37

Re: GFB DV+ N18 handgeschakeld inbouwen

31 dec 2015, 16:33

Goed bezig geweest !!!!
Afbeelding

Waarom? Omdat het kan, daarom
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: DIY: GFB DV+ N18 handgeschakeld inbouwen

31 dec 2015, 23:02

Wat is het verschil / voordeel van deze tov de Forge upgrade valve (non-blow-off variant)
Kivo
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Berichten: 50
Lid geworden op: 14 okt 2015, 21:04

Re: DIY: GFB DV+ N18 handgeschakeld inbouwen

01 jan 2016, 06:40

Een direct vergelijk met de Forge uitvoering heb ik niet, wegens geen persoonlijke ervaringen mee.

Maar zoals ik het zie, werkt de Forge uitvoering nog steeds vergelijkbaar aan de originele DV, ttz, volledig open, of volledig toe, daar waar de GFB uitvoering werkt volgens een soort van balanskamer principe.
Dat laat de klep toe enkel maar zover open te gaan als strikt noodzakelijk, met als gevolg ook niet meer drukverlies als strikt noodzakelijk, en een snellere reactietijd van de turbo - althans, als ik GFB geloven mag.

GFB lijkt me ook goedkoper dan de Forge uitvoering, mogelijks door behoud van de originele solenoïde (?).
Met alles wat ik nog bijkopen moest - stekkers, pennen, benzineleiding - kwam ik uit op totaal iets van een €210.
Op de kwaliteit van GFB DV is niets op aan te merken - zeer degelijk en mooi gemaakte onderdelen.

Had geen nieuwe DV van doen, maar dit spul gekocht omdat ik het een mooi stukje engineering vind (en mooi uitgewerkt), en er zelf is mee aan de slag wou :)

Heb prijzen toegevoegd aan eerste post :)

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”