Antenne cooper r56

jef_g
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 feb 2018, 18:03

Antenne cooper r56

14 feb 2018, 18:15

Hey allemaal
Ik heb na lang werken mijn eerste auto gekocht. Ik wilde altijd al een mini dus is het dat ook geworden. Een r56 cooper d. De auto is 8 jaar oud dus staat er nog zo een lange antenne op. Die zou ik graag vervangen. Het probleem is alleen dat ik de huidige antenne er niet af krijg. Als ik draai aan de antenne komt alleen het rubbere gedeelte eraf zoals u ziet op dit filmpje:

Zoals jullie ook zien komt er dan een bout tevoorschijn. Als ik hier aan draai gebeurt er totaal niets. Die bout komt er niet uit ofzo en ik heb er al als een gek aan ligge draaien:

Iemand een idee wat ik fout doe en hoe ik de antenne er dan wel uit krijg?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Antenne cooper r56

14 feb 2018, 20:32

Jef,

dit is een meer voorkomend probleem bij zowel 1ste als 2de generatie Mini rijders. Soms werkt WD40, wat kruipolie of misschien met de föhn wat warm stoken (let op dat je de lak niet beschadigd). Misschien de hemelbekleding aan de achterzijde wat los halen en even kijken of je de voet kan los halen/verwijderen.

Hiernaast is wat Dennis (#Leceur) aangeeft het gebruikelijk op het forum van de NewMiniClub dat je je even voorstelt, zie zijn link.

Hopelijk krijg je de antenne los, voor meer info zou je ook even via google/you tube even op internet kunnen zoeken, heel vaak kom je daar ook filmpjes tegen hoe het een en ander los te halen cq te verwijderen. Je kunt ook de zoekfunctie binnen het forum gebruiken en zoeken op antenne probleem of bij de Topics van DIY (Do It Yourself) doorzoeken of daar iets bij staat hoe je de hemel aan de achterzijde kan loshalen.

Succes,

Mvgr. Milco
jef_g
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 feb 2018, 18:03

Re: Antenne cooper r56

14 feb 2018, 20:37

Bedankt!
Excuseer ik heb me net voorgesteld. Ik heb er al wat WD40 in gespoten zonder succes. Ik heb al een dik uur liggen zoeken op youtube en dergelijke maar vond nergens iemand met dit probleem. Ik heb al wel filmpjes gevonden van mensen die de volledige voet van het dak halen met zoals u zei een föhn maar de voet is geen probleem voor mij. Die mag blijven. Het is dus alleen de antenne die ik wil vervangen. Op al die filmpjes lijkt het een fluitje van een cent maar bij mij geraakt die er dus gewoon niet af haha.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Antenne cooper r56

14 feb 2018, 20:58

Jef, ik zojuist nog even gekeken in de Bentley Publishers Mini Cooper Service manual maar als ik naar de plaatjes kijk zit de voet met een grote moer bevestigd op je dak. Ik heb mijn antenne ook ooit vervangen dus heb even een foto gemaakt van de onderzijde van de antenne met het schroefdraad welke je in de antenne voet draait. In het midden zit een kunststof gedeelte met een opening erin (coax aansluiting voor je antenne) Op je voet zit dus een bus met schroefdraad met daar midden in een pinnetje tbv antenne aansluiting.

Misschien kun je er iets mee:

Afbeelding

Als ik naar je tweede filmpje kijk, lijkt er boven het gedeelte waar je met de ringsleutel op zit (na 5 seconden) ook een moer te zitten, of lijkt dat zo. Anders even de ringsleutel laten zitten en het moertje wat er boven zit met een andere tang of sleutel los draaien. Ik heb een iets andere voet ivm prof. navigatie antenne.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Antenne cooper r56

14 feb 2018, 21:21

Nog even bij de Mini onderdelen gekeken bij MINI Ekris en je hebt twee antenne voeten, 1 van 33,50€ en 1 van 129,00€. Als dat onderdeel waar jij je ringsleutel op hebt zitten een onderdeel is van de antenne-staaf dan ben ik bang dat de schroefdraad-bus die in je antennevoet zit nu ook in het plastic rond draait. Het verwarmen van de voet met de föhn bedoel ik dus het metalen gedeelte van de kapotte antenne staaf. Doordat het metaal warm wordt kan het misschien zijn dat WD40 wat je erop het gespoten door de warmte naar binnendringt en zo de metalen van elkaar doen loskomen. De antenne is een metaal legering, die voet aansluiting lijkt meer op een zachtere messing aansluiting.

Gewoon nog eens proberen en anders gewoon een nieuwe voet installeren. We lezen het wel of het je gelukt is en mochten er andere NewMINIclub leden zijn met misschien nog zinvolle tips dan horen we het graag.

Milco
jef_g
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 feb 2018, 18:03

Re: Antenne cooper r56

14 feb 2018, 21:36

Boven de moer waar ik aan draai lijkt er inderdaad nog een ringetje te zitten. Ik heb geprobeerd dat tegen de richting van de klok te draaien en de moer vast te houden maar dat gaat niet. Dat stukje boven de moer is gewoon de moer die doorloopt maar er zit een kleine inkeping in. Zonet gelezen op een Amerikaans forum om er gewoon wd40 in te blijven spuiten en te blijven draaien maar heb nu al 15 minuten liggen draaien aan dat ding dus dat is ook niet echt een oplossing. Ik denk dat ik maar eens langs een garage ga en vraag of zij het er misschien even uit kunnen draaien en anders breng ik Mn korte antenne wel terug. Erg bedankt voor uw hulp!
jef_g
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 feb 2018, 18:03

Re: Antenne cooper r56

14 feb 2018, 21:37

Aha oke! Dan ga ik dat morgen nog een met de föhn proberen en anders voor een nieuwe voet kijken. Bedankt!
jef_g
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 feb 2018, 18:03

Re: Antenne cooper r56

19 feb 2018, 15:22

Schroefie
bedankt voor alle tips! Met de haardroger kam hij er niet uit dus met het heteluchtpistool geprobeerd en in combinatie met de WD40 heeft dit blijkbaar gewerkt!
grtjs
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: Antenne cooper r56

19 feb 2018, 18:16

Super Jef en welkom. :icon_top:

Hopelijk vallen de verdere kosten mee.
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Antenne cooper r56

19 feb 2018, 20:20

Jef,

goed om te lezen dat het gelukt is, top :icon_top:

Mvgr. Milco

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”