D.I.Y. R56 pre facelift -> facelift achterlichten Cooper S

CooperS
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 aug 2018, 18:42

D.I.Y. R56 pre facelift -> facelift achterlichten Cooper S

10 feb 2019, 18:52

Hallo allemaal,

Helaas wegens tijdgebrek hierbij toch nog de D.I.Y. Ik probeer alles zoveel mogelijk te beschrijven incl. een klein stukje codering. Let wel op dat de codering enige ervaring vereist en dus niet aan te raden is als je geen ervaring hebt met NCS expert en NCS dummy. Wellicht zijn er andere manieren om te coderen met telefoon apps maar dit raad ik af wegens eventuele problemen...

Deze D.I.Y. is geschreven voor een R56 Cooper S van 2007, in het geval van niet Cooper S kunnen er afwijkingen zijn.

Nadeel van dit alles is dat er maar 1 remlicht per licht unit beschikbaar is. Officieel heeft de LCI 2 remlichten per licht unit, ik heb mij hier verder nooit aan gestoord en dit is de enige manier om geen kabels te hoeven trekken van voren naar achter. Door lussen van het ene remlicht naar het andere is niet aan te raden omdat de extra belasting kan zorgen voor een check-control melding.

Ik ben op geen enkele wijze aansprakelijk voor schade, foutief aansluiten etc!!!

Nodig:
LCI achterlichten
Achteruitrijlichten (63 24 7 241 801 & 63 24 7 241 802)
NCS expert/dummy
Codeer kabel(K+DCAN/ICOM)

Stap 1.
Lees de auto uit om eventuele storingen naar boven te krijgen zodat er achteraf geen twijfel mogelijk is of een storing wel of niet aanwezig was

Stap 2.
Demonteer de achterlichten, zie link. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/r56- ... er/IBvi79W

Stap 3.
Nu de licht units eruit zijn kunnen we de bedrading gaan aanpassen bij de achterlichten.
LINKS: pin2 GEEL/ZWART gaat naar pin6 - pin6 BLAUW/BRUIN gaat naar pin2
RECHTS: pin2 GEEL/ZWART gaat naar pin6 - pin6 BLAUW/ROOD gaat naar pin2

Stap 4.
De LCI licht units kunnen gemonteerd worden, en voor de waaghals getest worden. Het zal je opvallen dat de leds "zwak" branden en de bovenste halogeen lamp "zwak" mee brand. Dit gaan we proberen te verhelpen met het coderen. Ook valt nu op dat als je de achteruit rij versnelling selecteert de onderste lampen rood gaan branden van de licht units, hier gaan we straks mee verder. Ook is de kans aanwezig dat diverse check-control meldingen oplichten vanwege "defecte" lampen.

Stap 5.
Verwissel de bumper licht units, de rode eruit en de nieuwe witte erin.

Stap 6.
We gaan de laatste draden verwisselen bij het FRM module. Eerst moeten we deze module zien te bereiken zie linkje https://www.newtis.info/tisv2/a/en/r56- ... es/IRPCRZe

Stap 7.
We beginnen bij de bovenste grote zwarte connector, haal de zwarte behuizing van de stekker af. Zoek Pin 51 (ZWART/WIT) op en pin deze terug. Vervolgens zoek pin 47(BLAUW/GRIJS) op, pin deze terug en plaats ZWART/WIT in pin 47 en BLAUW/GRIJS in pin 51. Schuif de zwarte behuizing weer terug op zijn plek.

Nu gaan we naar de onderste grote zwarte connector, haal de zwarte behuizing van de stekker af. Zoek pin 10(ZWART/BLAUW) op en pin deze terug. Vervolgens zoek pin 9(BLAUW/GRIJS)op, pin deze terug en plaats ZWART/BLAUW in pin 9 en BLAUW/GRIJS in pin 10. Schuif de zwarte behuizing weer terug op zijn plek. Monteer alles onderdelen terug in de auto.

Je zal nu zien dat de achteruit rij verlichting in de bumper gaat branden en mistlamp is nu in de achterlicht unit op de onderste halogeen lampen.

In principe zou nu alles moeten werken op het "zwak" brandende bovenste halogeen lampje en eventuele check-control meldingen. De volgende stap adviseer ik enkel zelf uit te voeren als je genoeg ervaring hebt met NCS, nettodaten kunnen de module om "zeep" helpen! Er zijn eventueel genoeg ervaren codeerders die de volgende stap kunnen/willen uitvoeren.

Stap 8.(CODEREN VOOR DE ERVAREN PERSONEN!)
Ik beschrijf deze stap bewust niet stap voor stap uit zodat er absoluut geen vergissingen mogelijk zijn en het "kapot coderen" van de FRM voorkomen kan worden!
Sluit de laptop aan en start NCS expert op. Lees de NETTODATEN uit de FRM module, maak een back-up van het uitgelezen bestand op een andere locatie! Laad de NETTODATEN in NCS Dummy. We gaan op zoek naar de volgende waardes:
PWM_RL_BL_FKT_SL -> zorg dat deze op 0V staat
PWM_RL_BL_1_FKT_SL -> verhoog deze naar 13,7V
PWM_RL_BL_2_FKT_SL -> verhoog deze naar 13,7V
Zet ook alle warm/koud checks en check-control melding uit op de achterlichten.

Als deze stap gelukt is zal het je opvallen dat de LEDS feller zijn gaan branden en dat de bovenste halogeen lamp niet meer "zwak" mee brandt. Als final check wis alle foutcodes en controleer of deze weg blijven!

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”