DIY - N14 Noise Generator Delete

Gebruikersavatar
CasperZ
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 jul 2017, 22:15

DIY - N14 Noise Generator Delete

02 jul 2019, 11:52

Hello!

Zoals beloofd op Facebook, hieronder een DIY voor het verwijderen van de Noise Generator van het N14 blokje en het installeren van de vervangende Forge pijp. Helaas zit alles al op de auto, en heb ik geen foto's gemaakt tijdens de montage, dus ik ga alles zo goed mogelijk uitleggen aan de hand van "after" foto's.

Benodigdheden:
- Torx 23 (of 25, weet ik niet meer zeker)
- Brede platte schroevendraaier
- "normale" platte schroevendraaier

Tijdsduur:
30-90min (afhankelijk van hoe snel de turboslang los en vast gaan)

Men neme een N14 blok. Haal de luchtpijp los uit de voorbumper (indrukken aan beide kanten zodat de "weerhaakjes" vrij komen) en trek het slangetje dat over de luchtfilterpijp loopt, rechts onder de luchtfilter uit het houdertje.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Draai nu de slangenklem van de slang van de turbo naar het luchtfilterhuis los, en draai ook de torx-schroef die het luchtfilterhuis linksonder vastzet (dit is de enige schroef, de rest van de montage punten va het luchtfilerhuis zijn doordruk dingen). En leg het luchtfilterhuis wat aan de kant, zodat je er goed onder komt.
Afbeelding

Afbeelding

Draai nu de slangenklem van de aftakking van de turboslang naar de Noise Generator los, en haal de slang los (sorry geen foto van). Volg de Noise Generator naar het schutbord, en trek deze los uit de uitsparing. Dit is plastic met een paar clips, dus een beetje wikken en trekken en dan komt hij los. Zie foto voor de plek waar die uit los moet komen.
Afbeelding

Nu kun je slangenklemmen van de turboslang losdraaien, boven en onder. Ik heb eerst boven losgedraaid en de slang los gehaald, zodat ik wat extra ruimte creëerde om te wikken en trekken enzo. Als de slang los is, kun je hem er redelijk gemakkelijk uittrekken.

Doe de nieuwe slangenklemmen om de Forge slang, deze moeten héél erg los staan, zo ver dat ze bijna open schieten. Anders kreeg ik ze niet goed vast. Maak bij de Forge slang eerst de onderkant vast. Dit zodat je de bovenkant vrij kan bewegen om de onderkant van de slang goed vast te krijgen. Hier is erg weinig ruimte, dus dit kan even duren met de slang er goed en ver genoeg op krijgen. Geduld is een schone zaak, en een hoop wrikken en duwen is wel nodig.
Als je onderkant vast zit, is de bovenkant vrij makkelijk te bevestigen. Zie hieronder voor een foto van het eind resultaat.
Afbeelding
Afbeelding

Nu alleen nog het luchtfilterhuis terug plaatsen, en terugschroeven, slangenklem op turboslang vast, luchtinlaat weer vastklikken en slangetje in houder.

Als alles erop zit, de turbodruk een keer goed opvoeren (doortrekken in toeren), en als alles blijft zitten: Klaar is kees!

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”