Olie door PCV membraam R56

PeterR56
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 mei 2021, 19:59

Olie door PCV membraam R56

30 mei 2021, 21:58

Hallo allemaal, eerst even voorstellen. Mijn naam is Peter en heb sinds kort een r56 uit 2006 zonder turbo, 1.6 liter.

Gekocht omdat er ook wat sleutel werk aan zat wat ik erg leuk vind.
Nu stuit ik op een dilema waarvan ik niet weet hoe het komt, maar het is een bekend probleem.
Na het demonteren van de motor kwam er heel veel olie uit de luchtinlaat, wat vervolgens weer werd aangezogen
door de cilinders. Deze olie komt langs het PCV membraam door de ontluchtingsbuis. Gevolg: inhouden bij gasgeven en een mooie rookpluim uit de uitlaat.

Nu heb ik de boel vervangen en hiermee bedoel ik o.a.; de zuigerveren en het PCV membraam.
Inlaat helemaal schoongemaakt en de kleppendeksel.
Echter bij het starten en 10 min. lopen zat er tocht weer olie in de carterventilatie buis.
Bij het loshalen met een lopende motor merkte ik dat die buis behoorlijk zuigt vanuit de inlaat.

Nu is mijn vraag: zuigt deze buis te hard door de zuigende werking van de motor aan de inlaatkant, of
is er sprake van te hoge druk vanuit het carter waardoor er olie in de buis gestuwd wordt.

Daarnaast zit ik ook te denken aan een niet goed ademende uitlaat, maar hoe kan ik dit controleren.

Ik hoor graag jullie ervaren ideeën en meningen.

Groet, Peter

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”