DIY Spiegelkappen verwijderen

Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 263
Lid geworden op: 14 apr 2007, 20:44

DIY Spiegelkappen verwijderen

03 nov 2007, 17:18

Vandaag heb ik de standaard zwarte spiegelkappen vervangen voor twee chrome exemplaren (Thnx Francisca). Het was een vrij eenvoudig klusje, maar toch deze DIY zodat anderen die dit willen doen, beter voorbereid zijn en afgebroken clipjes en dat soort ellende voorkomen kan worden.

Disclaimer: Ik ben niet verantwoordelijk voor schade/letsel, veroorzaakt door het lezen/gebruiken/volgen etc van deze how-to!

Benodigdheden:

Platte schroevendraaier of dunne platte vijl (als het maar dun en stevig genoeg is om druk op de clipjes te zetten)
Spijkertje


De kappen zitten met 5 clipjes vast, twee beneden en 3 boven:
Afbeelding

We maken als eerst de onderste twee clipjes los. Hiervoor stellen we de spiegel helemaal omhoog, waardoor een kier onder de spiegel ontstaat. De twee onderste clipjes zijn nu bereikbaar. Duw voorzichtig met de schroevendraaier het clipje een beetje naar beneden en naar voor. Als je niets doet, springen de clipjes weer terug op hun plaats. Hier komt het spijkertje te pas, onder de spiegel zit een klein gaatjes waar je het spijkertje tussen de spiegel en de spiegelkap kunt klemmen. Deze zorgt voor een klein beetje speling/druk waardoor de clipjes niet terug schieten.

Nu kan de bovenkant losgemaakt worden. Stel de spiegel helemaal naar beneden, zodat er een kiertje ontstaat aan de bovenkant. Het clipje aan de buitenzijde is makkelijk te bereiken, daarna volgt de middelste. Als je deze los hebt springt de spiegelkap los als je er lichtjes aan trekt. Zorg dat hij niet op de grond valt. Het middelste clipje is lastig te zien en te bereiken, hier heb je echt dun gereedschap voor nodig. Ik gebruikte een kleine platte vijl hiervoor. Probeer het niet te forceren, anders beschadig je misschien de spiegelmotor of breekt het spiegelglas en dat zijn dure grapjes.. Ik hoefde dus niet het 5e clipje te doen, daar kwam ik overigens ook niet bij.

Nieuwe kappen monteren is simpel klikken, resultaat:

Afbeelding
Afbeelding

Succes!
Francisca
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Axel
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2007, 20:58

05 nov 2007, 16:59

Kevin, Gefeliciteerd !
Je mini staat er weer netjes bij met z'n chrome kapjes.
Project geslaagd !

Groetjes,
Francisca
Francisca uit Axel.
henkietenk
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 2330
Lid geworden op: 24 jan 2006, 22:13

05 nov 2007, 18:34

Staat erg mooi! 8)

Ps, volgens mij klopt je avatar niet? Die laat zien dat je het oude type hebt?
Kiwi_Kevin
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Berichten: 263
Lid geworden op: 14 apr 2007, 20:44

26 nov 2007, 14:27

Zie nu pas de reacties, bedankt! Avatar geeft niet, komt nog wel een keer ;)
mrbubbels
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Houten
Berichten: 425
Lid geworden op: 24 jul 2010, 16:34

Spiegelkappen facelift R56 veranderen

16 jan 2011, 16:30

Het is al een paar keer voorbij gekomen om te laten zien hoe je de spiegelkappen eraf kan halen zonder beschadigingen, maar nu is het zo dat de facelift er ietsjes anders (dacht ik) uitziet als de "standaard" kappen en heb ik de stoute schoenen aangetrokken om een monteur van Ekris die ook de MINI's onder handen neemt mij een tip te geven om deze kappen eraf te halen. Aardige jongen. >)

Wel nu men pakken de visacard (dat hadden we toch al nodig om de MINI te kunnen onderhouden) :lachuh en steken deze boven in tussen de kap en de houder (foto 1 & 2 wijst zich zelf)

even doordrukken naar binnen toe zodat de kap enkele minimeters omhoog wordt gedrukt door de dikte van de card, hierdoor hoor je wat gekraak :oops: maar hier hoef je niet van te schrikken dit komt door het plastic die de klipjes iets omhoor drukt en je zal zien dat de kap los komt (wel opvangen natuurlijk hé) :yeah
En je ziet nu het binnenwerk inclusief het partnummer

Afbeelding

Afbeelding

Je ziet nu het binnenwerk met de bevestigingspunten, de onderste bevestigingspunten kan je ook via de onderkant van de spiegel via een opening bereiken met een kleine platte schroevendraaier om zodoende de klipjes naar beneden te duwen om ze zodoende los te maken (zie foto 6) dit heb ik (nog)
niet geoefend want het hierboven geschreven ging ook goed.
Afbeelding

Het opzetten wijst zichzelf

Zo als ik nu nieuwe kappen had dan zaten ze erop maar helaas nog even wachten.
Ik hoop dat we er wat aan hebben en succes .

ps mocht er enige schade door deze beschrijving voorkomen dan ben ik daardoor niet verantwoordelijk natuurlijk hé enne de monteur had geen visacard maar een bankpasje van de ING en dat ging ook.

BUBBELS
Hans
Laatst gewijzigd door mrbubbels op 16 jan 2011, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter een dag geminied dan een dag gewerkt
parklaneworks
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rotterdam
Berichten: 3351
Lid geworden op: 23 mar 2006, 14:28

16 jan 2011, 17:09

Eenvoudig en effectief :icon_top: !!
Ossie
The Calendar Guy
Locatie: Haarlem
Berichten: 2539
Lid geworden op: 23 sep 2007, 13:43

16 jan 2011, 18:13

Hans, het is niet echt handig om jou pasje zo open en bloot op internet tentoon te stellen. Ik zou de foto even aanpassen... :wink:

Al is het wel een mooi trucje om deze zo los te krijgen. 8)
Afbeelding
mrbubbels
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Houten
Berichten: 425
Lid geworden op: 24 jul 2010, 16:34

spiegelkappen

16 jan 2011, 19:36

ja je hebt gelijk :oops: al is dit al een "aangepast" pasje en ziet er bedrieglijk echt uit.
Beter een dag geminied dan een dag gewerkt
ikbendennis
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Zaltbommel
Berichten: 14
Lid geworden op: 16 mar 2011, 21:40

Hoe vervang ik zelf mijn (R56) Spiegelkappen?

11 apr 2011, 18:19

Hallo,

Hoe vervang ik zelf mijn spiegelkappen zonder daar enige dure gereedschap er bij te gebruiken.

Als iemand het weet hoor ik het graag en liefst met wat foto's.

Ik dank jullie alvast zeer! :D
Gebruikersavatar
MaVaEe
Koeien-teller
Locatie: Doorn
Berichten: 6522
Lid geworden op: 11 jul 2007, 21:49

11 apr 2011, 18:28

Topics zijn samengevoegd
Laatst gewijzigd door MaVaEe op 12 apr 2011, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
mrbubbels
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Houten
Berichten: 425
Lid geworden op: 24 jul 2010, 16:34

spiegelkappen

11 apr 2011, 19:46

en anders doen we op de BOTS wel even!!!!!
4 minuten werk, ik neem mijn hamer wel even mee >) >) >)
Beter een dag geminied dan een dag gewerkt
Lola
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 47
Lid geworden op: 28 mar 2008, 22:29

07 jan 2012, 14:12

Ik ben de man van Lola. Zij wilde graag roze spiegelkappen op de mini. (verjaardagscadeau) Ik heb beide manieren geprobeerd. Uiteindelijk heb ikzelf een andere, naar mijn mening, een eenvoudigere manier gevonden. Met de twee andere manieren kreeg ik de kappen niet los zonder daar enig geweld voor te gebruiken.

Ik heb als gereedschap 2 horloge makers schroevendraaiers gepakt. Wel twee lange!.
Als eerste de spiegel zo ver mogelijk naar onderen gezet om als eerste de bovenkant los te maken. Met de schroevendraaier de eerste clip los geduwd. Met de andere hand de kap op spanning gehouden en de tweede clip los geduwd. De rechterkap kwam er gelijk vanaf.
De linkerkant op dezelfde manier gedaan. Hier kwam de kap na de eerste twee clips niet los. Omdat je aan de derde clip aan de bovenzijde niet bijkomt heb ik eerst de clip aan de raamzijde, onderkant spiegel los gemaakt (eerst de spiegel omhoog zetten). Door een klein beetje te bewegen met de kap kwam deze los. Het heeft op deze manier twee minuten geduurd om de kap te verwisselen.

Veel succes met het verwisselen van de kappen!
Erwinner
Be Mini
Be Mini
Locatie: Baarn
Berichten: 422
Lid geworden op: 24 jun 2012, 14:02

01 apr 2013, 12:53

Gelukt!
One life, live it!
minikia
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Woerden
Berichten: 175
Lid geworden op: 04 aug 2011, 13:55

08 apr 2013, 22:13

Bij mij is er 1 door een vriendelijke voorbijganger als volgt gedemonteerd:

Harde trap in tegengestelde richting van de spiegel.... Kapje lag aan de overkant van de weg en spiegel stond de andere kant op... Bovenstaande manieren lukte mij niet maar zo kan het dus ook :s
luckyducy
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Contacteer:
Locatie: Veluwe
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 dec 2014, 14:18

Re: DIY Spiegelkappen verwijderen

27 aug 2016, 10:18

Altijd makkelijk z'n topic :icon_top: kun nu zelf me nieuwe spiegelkappen vervangen :icon_top:
Heb een plat stripje rvs van 1cm breed en 2mm dik genomen en uiteinde ff ietje gebogen zodat je prima bij die lipjes komt zonder risico van beschadigen,werk perfect :D kon gewoon bij alle 5 de lipjes komen :D

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”