DIY Sidemarkers R56

parklaneworks
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rotterdam
Berichten: 3351
Lid geworden op: 23 mar 2006, 14:28

DIY Sidemarkers R56

26 apr 2008, 14:05

Hierbij een DIY voor het plaatsen van sidemarkers op een R56. Voor de volledigheid :wink: :het gebruik van deze DIY is geheel voor eigen risico. Ik ben niet verantwoordelijk voor schade/letsel, veroorzaakt door het lezen/gebruiken/volgen etc van deze DIY!

Neem voldoende tijd, dan gaat het zeker lukken :D en is het resultaat supergaaf 8) !.

Het materiaal:
ALLE PRIJZEN ZIJN EX BTW

51 77 2 751 317 Verbreding zijpaneel linksvoor € 21,12
51 77 2 751 318 Verbreding zijpaneel rechtsvoor € 21,12
51 77 2 751 321 Verbreding zijpaneel linksachter € 21,12
51 77 2 751 322 Verbreding zijpaneel rechtsachter € 21,12
63 13 2 751 331 Zijdelingsmerkverlichting,voor links (incl. 07 11 9 905 358 Gloeilamp) € 12,88
63 13 2 751 332 Zijdelingsmerkverlichting voor rechts (incl. 07 11 9 905 358 Gloeilamp) € 12,88
63 13 2 751 333 Zijdelingsmerkverlichting achter links (incl. 07 11 9 905 358 Gloeilamp) € 12,88
63 13 2 751 334 Zijdelingsmerkverlichting achter rechts(incl. 07 11 9 905 358 Gloeilamp) € 12,88

De zijdelingsmerkverlichting:

Afbeelding

Afbeelding

07 13 1 480 418 Clips prijs per stuk € 0,40). Op elke zijpaneel zitten al de 4 benodigde clips moeten. Je zou er voor de zekerheid nog enkele extra kunnen bestellen.


61 13 0 005 199 draadjes + contacten, 8 stuks: prijs p.st € 0,86

Afbeelding

61 13 8 365 340 stekkers, 4 stuks: prijs p.st € 1,40

Afbeelding

Klipjes om de draad van de sidemarker verlichting aan de autoverlichting te koppelen, 10 stuks, kleur rood. Op de afbeelding staan de blauwe, maar ik las op een Duits forum dat de rode beter zijn, vandaar dat ik uiteindelijk de rode heb gekocht.

Afbeelding

(Voor degene die Duits beheersen: Empfehlenswert sind die roten Klemmen für den Kabelquerschnitt von 0,25 mm², da die weißen Anschlusskabel des Buchsenkontakts sehr dünn sind. Bei den blauen Klemmen für den 0,5 mm²-Querschnitt kann es zu Kontaktschwierigkeiten kommen).

Metalen ringetjes, 10 stuks, verkrijgbaar bij auto onderdelenzaak, om de sidemarkers te bevestigen aan het zijpaneel.

Afbeelding

Wanneer je alles spullen hebt: aan de slag!!!

De achterkant:

Stekkers van de achterlichten

De sidemarkers worden aangesloten op de bedrading van de achterlichten

Om bij de bedrading van het achterlicht te komen, kun je de binnenbekleding van de achterklep eruit halen, maar het hoeft niet. Je ziet links en rechts een klepje zitten dat je kunt openen en eruit halen.
1. Ga met je hand bij pijl nummer 1 naar binnen en ga naar de bovenkant van de achterlamp. Daar voel je een stekker zitten. Zie afbeelding hieronder:

Afbeelding

Boven op de stekker zit een soort knopje. Druk het knopje in en je kunt de stekker los halen.
2. Dit is de stekker die je loshaalt. Hieronder een detailafbeelding van de stekker:

Afbeelding

Deze handeling kun je voor beide kanten uitvoeren. Het is even lastig om erbij te komen, maar het kan wel.
Voor we met de bedrading verder gaan halen we eerst de zwarte zijpanelen eraf.

Demonteren zijpanelen

TIP: begin met 1 paneel eraf te halen. Je kunt de sidemarkers er per kant opzetten. Zit het tegen, ga je gewoon een volgende keer verder, zonder dat je met een half afgemaakte auto hoeft te rijden.

Voor je begint met demonteren, is het raadzaam om het nieuwe zijpaneel te bekijken. Op die manier kun je zien hoe het aan de auto is bevestigd.

Allereerst dienen we een pin eruit te halen. Hiermee zit het zijpaneel bevestigd aan het zwarte gedeelte van de bumper. Zie pijl in onderstaande afbeelding en de pijl bij nummer 8 en 9 (de andere rode pijl is NIET van toepassing) in de tekening om te zien om wat voor ‘pin’ het gaat. Het betreft pin nummer 9.

Afbeelding

Afbeelding

Om bij die pin te kunnen komen, dien je de rand van de wielkast los te maken. Als je goed kijkt zie je de schroeven zitten, 1 onderaan in het midden en 1 in de buurt van de bumper. Draai deze los en je kunt de wielkast rand naar je toe halen. Nu zie je de pin zitten die je eruit moet halen. Doe dit voorzichtig met een schroevendraaier en/of tangetje. Dit is best wel een gepriegel, wat ze kunnen behoorlijk vastzitten. Een beetje kruipolie kan helpen. Heb je de pin eruit, dan kun je het ‘omhulsel’ er gemakkelijk uithalen. (Het zijn soort schroeven/klemmen die uitzetten wanneer je de pin er in duwt.)

Nu kun je het zijpaneel eraf halen (ik ben vergeten onderstaande foto te maken voordat ik begon, zodoende zit de sidemarker er al op).

Afbeelding

Begin in de buurt van pijl 1 met het lostrekken van het paneel, zodanig dat je het onderste van het paneel (pijlen nr.2) los kunt halen (iets naar boven trekken). Wanneer alle clips los zijn schuif je het paneel in de richting van de pijlen nr. 3

Onderstaande foto geeft je een gedetailleerder beeld (de nummers 1 t/m 3 komen niet overeen met de beschrijving van de nummers van de voorgaande foto).

Afbeelding

In de pijl bij nummer 1 zit de pin. Bij pijl nummer 3 kun je de wielkast naar je toe trekken en bij pijl nummer 2 zie je de sleuf waar het zijlpaneel in vast is geklemd.

Wanneer je het paneel er af hebt, zal je waarschijnlijk nog de clips moeten verwijderen. Ik heb er niet echt een goede methode voor kunnen vinden zonder de lak, om het gat waar de clip zit, licht te beschadigen. Sommige gaten gingen goed, andere weer niet. Ik ben met een schroevendraaier bezig geweest en voor sommige heb ik zelfs een zaagje gehanteerd. Als het tegenzit kan dit de nodige tijd in beslag nemen.

De bedrading
Als je de stekker van het achterlicht hebt losgemaakt, haal je een gedeelte van het isoleertape weg, zodat je de rode stekkertjes kunt gaan aansluiten. Maak voor de zekerheid een foto van de stekker, waarbij je kunt zien welk draad op welke nummer in de stekker zit aangesloten, of kijk of onderstaande afbeelding overeenkomt met de bedrading aan de stekker in jouw MINI.

Afbeelding

Ik heb de sidemarkers aangesloten op draad nr. 2 en draad nr. 4 Test voor de zekerheid of draad 2 en 4 ook bij jou de goede combinatie zijn. Je kunt de stekker openen door een schroevendraaier bij de rode pijl in onderstaande foto voorzichtig in de stekker te steken.

Afbeelding

Je kunt het klepje nu openen. Duw met een smalle schroevendraaier op het metalen uiteinde van het draadje in de stekker, zie rode pijl in de onderstaande afbeelding.

Afbeelding

Terwijl je het metalen uiteinde houdt ingedrukt, kun je de draad naar achteren trekken. Zorg dat draad 2 en 4 overblijven. Steek de stekker vervolgens in het achterlicht en kijk of het achterlicht gaat branden. Zo ja, dan kun je deze combinatie gebruiken

LET OP: Bij deze combinatie (draad nr.2 en nr.4) gaan de sidemarkers feller branden wanneer je remt.
Mocht iemand een combinatie vinden waarbij dit niet gebeurd, dan hoor ik dat graag, dit kan ik dan aanpassen in de DIY (en op mijn MINI)

Draad van de sidemarkerverlichting
Stop de contacten van de witte sidemarker bedrading in de stekker (goed doorduwen zodat deze vastklikt).

Afbeelding

Omwikkel de draden met isolatie tape alvorens je het gaat aansluiten.

Afbeelding

De uiteinden heb ik na montage van tape voorzien.

Draad trekken
Nu is het zaak de draden te trekken. Voordat je dit kunt doen, moet je een rubber dop verwijderen om het draad naar het achterlicht te leiden.

Wanneer je je hand bij de pijl in onderstaande foto achter de wielkast naar binnen doet en vervolgens naar boven richting het achterlicht gaat, voel je een rubber dop (rechthoekig) zitten.

Afbeelding

Als het meezit kun je die er met je hand uitpeuteren. Zit er veel lak op dan is het lastiger en kun je hem bijvoorbeeld met een schroevendraaier naar binnen duwen. Kans bestaat dan wel dat je de rubber dop (rechthoekig) niet meer terugvindt, of er simpelweg niet bij kan om hem uit de auto weg te halen (was helaas bij mij het geval, gelukkig rammelt een rubber dop niet!). Zijn de doppen eruit dan kun je op dezelfde manier de draad erdoor leiden.

Als je de draad er doorheen hebt geleid, plak hem dan buiten even vast aan het spatbord (zie cirkel in foto hieronder), hierdoor voorkom je dat je de draad ongewild verder naar binnen trekt.

Afbeelding

Draad sidemarker aansluiten op verlichting
Nu is het zaak om de draden aan te sluiten op de achterverlichting. Haal draad nr 2. en nr. 4 (zie rode pijlen nr.1)los van de stekker van de achterverlichting. Dit werkt makkelijker om de rode clipjes aan te sluiten.

Afbeelding

De rode stekkertjes doe je als eerste om de bruine en de gele draad. In onderstaande tekening zie je hoe je de draden (nr.2 en nr.4) door de rode stekker geleid.

Afbeelding

De "Kabel vom Standlicht" is de kabel van de achterverlichting. Aan deze draadjes doe je niets, je geleid hem door de clip. De "Kabel für Begrenzungsleuchte" is het draadje van de sidemarkerverlichting. Van dit draadje maak je het uiteinde een stukje kaal en stop je het in de clip. De draadjes maken contact door het metalen 'bruggetje' in de clip, dat door de draadjes heengaat (alleen aan de buitenkant van het draadje) wanneer je de clip dichtknijpt.

Volgens mij maakt het niet uit welke draad (1 of 2) je van de sidemarker verlichting op de bruine of gele draad aansluit. Bij mij werkte de verlichting aan beide kanten in 1 keer, ik kan me niet voorstellen dat dit toeval is.

Bevestig de clip zodanig dat het draad van de sidemarkers van de stekker van de achterverlichting afgaat, zodat het draad naar beneden ‘wijst’ wanneer je de stekker in de achterverlichting steekt.

Wanneer je klaar bent, kun je ter test de stekker in de achterverlichting steken en kijken of de sidemarkerverlichting brandt. Zo ja, tape de beide uiteinden van het draad en de rode clipjes met isoleertape.

Afbeelding

Zijpaneel met sidemarker monteren

OPM: Je hebt geen lijm nodig om de sidemarker vast te maken aan de zwarte zijpanelen

Voordat je het zijpaneel monteert, plaats je de reflector, die je vastmaakt met de metalen ringetjes. Deze ringetjes schuif je over de punt in onderstaande afbeelding (zie pijl):

Afbeelding

Draai het lampje in de sidemarker (kwart slag draaien) voordat je het zijpaneel vastmaakt. Het plaatsen van het zijpaneel doe je precies andersom als het weghalen. Je schuift eerst het achterstuk in de sluif (pijl nr.1 in onderstaande foto), vervolgens schuif je de onderkant in de dorpel (pijl nr. 2 in onderstaande foto).

Afbeelding

Daarna duw je het zijpaneel tegen het spatbord. Je hoort de clips vastklikken en hard genoeg duwen zodat er geen naad zichtbaar blijft.

Het plaatsen van de sidemarker (achter) is gereed!!! Voor zowel links- als rechtsachter voer je dezelfde handelingen uit.

De voorkant
Om de sidemakers voor te monteren, kun je de bumper verwijderen, dit hoeft echter niet!

Om bij de bedrading van de stadslichten te komen, verwijder je het onderste ronde ‘deksel’ (zie afb. hieronder) Je kunt het deksel verwijderen door deze een kwartslag te draaien. Verwijder evt. ook het bovenste deksel (zie afb. hieronder), hierdoor kun je straks de wielkast makkelijker naar je toe trekken wanneer je het zijpaneel moet verwijderen.

Afbeelding

Voor je begint met demonteren, is het raadzaam om het nieuwe zijpaneel te bekijken. Op die manier kun je zien hoe het aan de auto is bevestigd.

Allereerst dienen we een pin eruit te halen. Hiermee zit het zijpaneel bevestigd aan het zwarte gedeelte van de bumper. Zie pijl in onderstaande afbeelding en nummer 7 in de tekening om te zien om wat voor ‘pin’ het gaat.

Afbeelding

Afbeelding

Om bij die pin te kunnen komen, dien je de rand van de wielkast los te maken. Als je goed kijkt zie de schroeven zitten, 1 ergens onderaan(voor) en 1 in de buurt van de bumper(net iets er boven). Draai deze los en je kunt de wielkast rand naar je toe halen. Nu zie je de pin zitten die je eruit moet halen. Doe dit voorzichtig met een schroevendraaier en/of tangetje. Dit best wel een gepriegel, wat ze kunnen behoorlijk vastzitten. Een beetje kruipolie kan helpen. Heb je de pin eruit, dan kun je het ‘omhulsel’ er gemakkelijk uithalen. (Het zijn soort schroeven/klemmen die uitzetten wanneer je de pin er in duwt.)

Nu kun je het zijpaneel eraf halen (ik ben vergeten onderstaande foto te maken voordat ik begon, zodoende zit de sidemarker er al op).

Afbeelding

Begin in de buurt van pijl 1 met het lostrekken van het paneel, zodanig dat je het onderste van het paneel (pijlen nr.2) los kunt halen (iets naar boven trekken). Wanneer alle clips los zijn schuif je het paneel in de richting van de pijlen nr. 3

Verwijder de clips wanneer je het zijpaneel hebt losgemaakt.

De bedrading
Wanneer je het onderste deksel hebt verwijderd, zie je twee stekkers zitten. De bovenste stekker is van het stadslicht. Trek deze los en verwijder een stukje van het isolatie tape, zie afbeelding hieronder.

Afbeelding

Draad sidemarker aansluiten op verlichting
Vervolgens maak je de draadjes van de sidemarkerverlichting (deze draden hoef je niet in te korten) m.b.v. de rode clipjes vast aan de draden van het stadslicht. Hier heb ik wel gekeken dat draad nummer 1 werd gekoppeld aan draad nummer 1 van het stadslicht. Ik denk dat het niet uitmaakt hoe je het aansluit, maar ik heb ze voor de zekerheid toch maar op nummer aangesloten.

Tape het geheel ook weer met isolatieband (zie hieronder)

Afbeelding

Sluit de stekker weer aan op de stadsverlichting en controleer of de sidemarkerverlichting werkt. Zo ja dan kun je ook het gedeelte bij het sidemarkerlampje beschermen met isolatietape, zoals je ook voor het achterlicht hebt gedaan.

Zijpaneel met sidemarker monteren

OPM: Je hebt geen lijm nodig om de sidemarker vast te maken aan de zwarte zijpanelen

Voordat we de sidemarker op het zijpaneel vastmaken, dien je twee dingen te doen:

1. Een stukje van de zijkant van de bumper afvijlen
Zie afbeelding hieronder

Afbeelding

Door te bepalen hoe ver je dat hoekje moet afvijlen, plaats je het zijpaneel zonder sidemarker en kijk je vervolgens door het ronde gat (in het zijpaneel), waar het lampje van de sidemarker in gaat, om te kijken of er nog iets van de bumper zichtbaar is. Vijl net zo lang door tot je dat stukje van de bumper niet meer ziet. Zie afbeelding hieronder:

Afbeelding

2. Een bevestigingspunt van de sidemarker wat korter te maken.
Het lukt anders niet om straks het zijpaneel te plaatsen, zie de rode pijl afbeelding hieronder.

Afbeelding

Haal er ongeveer een ¼ tot een 1/3 vanaf. Zet eerst een streepje op de punt en controleer of je er niet teveel afhaalt door de reflector even in het zijpaneel te plaatsen. Je moet nog genoeg ruimte over hebben om het ringetje te plaatsen.

Wanneer je de punt hebt ingekort kun je de sidemarker op het zijpaneel plaatsen. Gebruik hiervoor de ringetjes, zie de pijlen nr 1. in onderstaande afbeelding.

Afbeelding

OPM: in de afbeelding zie je dat 1 punt (dicht bij het omhulsel van het lampje) nog niet is ingekort, je moet die echter WEL inkorten zoals ik hierboven heb beschreven.

Bij pijl nummer 2 kun je een clip plaatsen, ik heb echter niet kunnen vinden welke dit is. Ik heb hem dan ook niet geplaatst. Voor de stevigheid maakt het niets uit. Het zijpaneel zit ook zonder deze clip goed vast.

Nu kan het zijpaneel worden geplaatst.

Draai het lampje in de sidemarker (kwart slag draaien) voordat je het zijpaneel vastmaakt. Het plaatsen van het zijpaneel doe je precies andersom als het weghalen. Je schuift eerst het achterstuk in de sluif (pijl nr.1 in onderstaande foto), vervolgens schuif je de onderkant in de dorpel (pijl nr. 2 in onderstaande foto).

Afbeelding

Het plaatsen van de sidemarker (achter) is gereed!!! Voor zowel links- als rechtsvoor voer je dezelfde handelingen uit.

Kleurverschil
Je zult bijna zeker kleurverschil zien na het plaatsen van de nieuwe zwarte zijpanelen. Om het kleurverschil met de andere panelen weg te werken, kun je alle delen met ‘Kunststof-verzorgingsemulsie’ van BMW of iets vergelijkbaars behandelen. Daarna zie je het kleurverschil tussen de verschillende zwarte kunststofdelen niet meer.

Mochten jullie nog vragen of verbeteringen voor deze DIY hebben, dan hoor ik dat graag.

Heel veel plezier :D !
Laatst gewijzigd door parklaneworks op 24 jan 2009, 15:01, 2 keer totaal gewijzigd.
coendek
Stoepsleutelaar
Berichten: 21196
Lid geworden op: 01 aug 2006, 14:13

26 apr 2008, 14:21

:shock:

mooie complete DIY!!!!!

Goed bezig!!!

8)

Coen
Kees en Annet
Racende reporter
Locatie: Maarssen
Berichten: 5539
Lid geworden op: 27 mei 2007, 20:45

26 apr 2008, 16:27

Ziet er goed uit Jan.

Hier kunnen we wat mee als we de sidemarkers gaan bestellen en willen monteren Afbeelding
het is een aardig klusje om het hele verhaal te schrijven en Afbeelding te maken, maar je doet er ook veel mensen een plezier mee. Afbeelding

Annet en Kees :wink:
smetje
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gent
Berichten: 2602
Lid geworden op: 21 aug 2007, 19:50

26 apr 2008, 16:47

verdiend een karma zo een proper werkje :wink:
parklaneworks
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rotterdam
Berichten: 3351
Lid geworden op: 23 mar 2006, 14:28

26 apr 2008, 18:16

Bedankt voor de complimenten en karma ! Het was inderdaad even een klus, maar als ik er mensen een plezier mee kan doen en zij er ook wat aan hebben, vind ik het niet erg :D !
bezwi
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Alkmaar
Berichten: 351
Lid geworden op: 27 aug 2009, 10:46

07 okt 2010, 20:48

Dank je voor de DIY.

De prijs van een verbreding zijpaneel is aardig gestegen tot € 36,12 ex btw.
parklaneworks
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rotterdam
Berichten: 3351
Lid geworden op: 23 mar 2006, 14:28

08 okt 2010, 09:34

bezwi schreef:Dank je voor de DIY.

De prijs van een verbreding zijpaneel is aardig gestegen tot € 36,12 ex btw.
Klopt! Voor mijn huidige MINI moest ik er ook aanmerkelijk meer voor betalen :evil: !
YorkPower
Be Mini
Be Mini
Locatie: Meise
Berichten: 545
Lid geworden op: 05 okt 2010, 13:45

07 dec 2010, 23:22

Hey,

Op mijn MINI zit het Aerodynamic pakket dus alle sidemarkers en zijpanelen zijn al geinstalleerd. Is het dan nog steeds nodig om deze er eerst af te halen alvorens de lampjes erin te installeren?

En thx man! Wat een goede DIY :o
York - Power :: De Rode Raket
Afbeelding
Afbeelding
YorkPower
Be Mini
Be Mini
Locatie: Meise
Berichten: 545
Lid geworden op: 05 okt 2010, 13:45

01 okt 2012, 11:42

Eindelijk alles geplaatst!
Ik heb het dus kunnen plaatsten zonder de sideskirts eraf te halen gezien dat al de Amerikaanse versies waren. Maar ik heb wel bij de achterste wielen de zwarte beschermhoezen eraf gehaald. Volgens mij is dit ook een pak eenvoudiger want zo kom je veel gemakkelijk bij de rubberen dop die ik ook terug heb geplaatst. Vooraan kon ik overal aan door het voorste deel van de berschermhoes los te maken en de onderste ronde dop los te draaien. (Uiteraard moeten dan wel ook de wielen er eventjes uit maar dat gaat gelukkig redelijk vlot ;))
Verder zijn de rode stroomdieven inderdaad de beste. Je vindt ze wel bijna enkel in auto speciaalzaken en niet bij elektro-speciaalzaken.

Heel hard bedankt voor de DIY!
York - Power :: De Rode Raket
Afbeelding
Afbeelding

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”