DIY Plaatsen JCW of Cooper-S Grill op Cooper-D/Cooper/One

Tristan
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: In het noorden van Nederland
Berichten: 237
Lid geworden op: 15 nov 2007, 08:45

DIY Plaatsen JCW of Cooper-S Grill op Cooper-D/Cooper/One

17 jun 2008, 16:32

DIY Plaatsen JCW of Cooper-S Grill op Cooper-D/Cooper/One R56

Beste mensen,

Omdat deze vraag toch vaker wordt gesteld en mensen niet uit de eerder geplaatste
post komen, heb ik besloten om een korte samenvatting te maken over de mogelijkheden
om roosters/grills te plaatsen. Als eerst begin ik met de vraag die toch het meest gesteld
wordt:

"Kan een Cooper-S grill geplaatst worden op een Cooper of One?"

Het antwoord is: NEE!!

Dit heeft te maken met de vorm van de bovenkant van de grill. Voor de Cooper-S en
Cooper-D zijn deze gelijk, maar deze passen NIET op een (benzine) Cooper of One.
Om toch een vergelijkbaar resultaat te krijgen kunnen Cooper of One rijders de JCW grill
plaatsen. Let hierbij weer op dat je specifiek het rooster voor de Cooper of One bestelt!!


Wat heb ik zelf:

*. Cooper D
*. Cooper D Chromen bovenlijst
*. Cooper S Bumper
*. Cooper S Chromen onderlijst (part number 51112751625)
*. JCW Cooper D Aero grill (part number 51110404123)


Waarom werkt dit?

De Cooper D en de Cooper S hebben vrijwel dezelfde motorkap die boller is dan de
standaard Cooper of One motorkap. De vorm van de grill van de S en de D zijn ook
gelijk qua vorm. (Dit geldt niet voor de Cooper/One grill!!) Om deze redenen kun je
(in deze situatie) de bovenste chromen lijst laten zitten.

De chromen onderlijst komt van de Cooper-S. Simpel om het feit dat deze past op de
bumper EN op de JCW/Cooper-S Grill.

Check voor de resultaten mijn gallery

Om de S grill te laten passen op een Cooper-D moeten boven in de grill 2 gaten
geboord worden, zodat de bevestigingsbouten hier doorheen kunnen. De JCW grill
heeft 2 uitstulpingen die om de bouten heen vallen. (hier heb ik helaas geen plaatjes
van kunnen vinden)



Dan volgt nu de DIY:

Cooper (D) Grill demonteren

Let wel, alle informatie in dit topic is afkomstig van mini2.com, de foto’s zijn NIET van mij!!

"Thank you mini2.com members for making this information available! I have translated the
text and used some of the pictures from the Original topic "


Op de eerste foto zijn 4 bevestigingspluggen te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Maak voorzichtig met 2 schroevendraaiers de kapjes los en trek daarna
de hele plug los.

Afbeelding

Afbeelding

Nadat de pluggen zijn verwijderd, zou de bovenkant van de grill los moeten
komen van de radiator. Trek deze niet te hard los!

Aan de onderkant van de grill, die op de bovenkant van de bumper zit, zul je
4 grote zwarte plastic clips zien. Deze zijn onderdeel van de grill. Druk met je
vingers (of een lange schroevendraaier) deze clips naar binnen. Begin aan 1 kant
en loop de clips 1 voor 1 langs. De grill zal dan naar voren komen. Pas hiermee op
dat je geen krassen maakt op de bovenkant van de bumper.

Op de volgende foto is de grill van boven te zien
(zoals je het zou zien met de motorkap open).

Afbeelding

Op de volgende foto is een bevestigingslipje te zien.

Afbeelding

De volgende stap is de chromen lijst van de grill los maken.

Als je van plan bent de chromen omlijsting te gebruiken, zul je de onderste chromen
lijst los moeten maken van de grill. Op de foto staat een Cooper-S Grill, maar de stappen
blijven hetzelfde.

Als de grill eenmaal los is gemaakt, zullen de clips duidelijker zichtbaar zijn. Met een platte
schroevendraaier kunnen de zwarte plastic clips losgemaakt worden van de chromen clips.
Aan elk eind zit een grote clip en enkele kleine in het midden. Begin aan een kant totdat
de chromen lijst los komt van de grill.

Afbeelding

Afbeelding

Na het demonteren van de grill kan je beginnen met het plaatsen van de grill. Hier de
volgende mogelijkheden:



Dooper + standaard bumper + JCW grill

Als je geen Cooper-S Bumper hebt, kan je nog steeds de JCW Aero grill
(en Cooper-S) plaatsen. Hiervoor gebruik je de chromen onderlijst van de Cooper-S .
Er kleeft hier alleen een maar aan.

De chromen onderlijst van de Cooper-S is breder dan die van de Cooper-D. Om dit op
te lossen zul je de hoekjes van de lijst (met een dremel of haakse slijper) bij moeten
werken, totdat deze wel past. Dit zul je dan heel secuur moeten doen omdat het er
anders niet meer uit ziet.

Met de standaard D bumper is de JCW Grill mooier, omdat de gaten in de roosters zo
goed als gelijk zijn.

Afbeelding

Cooper-S onderlijst in standaard Cooper-D bumper, deze is te breed en moet aangepast
worden met een dremel of haakse slijper.

Afbeelding

Ook hier is te zien dat de onderste chromen lijst van de Cooper-S niet helemaal past
op een standaard Cooper-D bumper. Het plakband is om krassen te voorkomen.

Afbeelding

Cooper-s chromen onderlijst passend gemaakt



Verschil in lijsten:

Afbeelding

De chromen Cooper-D onderlijst (rechts) is dieper dan de JCW lijst (links), ook
de bevestigingspunten verschillen

Afbeelding

Aan de hoeken van de lijsten is een duidelijk verschil te zien. De zwarte omlijsting
is er voor de Cooper/One/S en D. De onderdeelnummers zijn wel verschillend!!

Afbeelding

Bovenste: chromen onderlijst Cooper-D
Onderste: chromen onderlijst Cooper-S

Hier is een duidelijk verschil te zien tussen de chromen onderlijsten.

Afbeelding

Links: Cooper-D chromen onderlijst
Rechts: Cooper-S chromen onderlijst
Stippellijn geeft aan waar de lijst aangepast moet worden.



Cooper-D bumper + Cooper-S Grill + Cooper-S onderlijst bijgeschaafd

Afbeelding

Afbeelding

Met dremel (of haakse slijper) bijgewerkte Cooper-S onderlijst



Zwarte JCW Omlijsting:

Dit is de JCW omlijsting. Deze is voor de Cooper/One en de Cooper-S en Cooper-D
te krijgen. De onderdeelnummers verschillen uiteraard:

Zwarte bovenlijst ONE/Cooper 51130417134
Zwarte onderlijst ONE/Cooper 51130417137
Zwarte bovenlijst Cooper D/S 51130417135
Zwarte onderlijst Cooper D/S 51110417136

Deze lijsten zijn speciaal gemaakt voor de JCW bumpers, dus het kan zijn dat ze
aangepast moeten worden.



Cooper/One:

Voor de Cooper/One is het mogelijk om een JCW Aero (part number 51110404122)
te plaatsen. Hierbij hoeft de omlijsting niet aangepast te worden, tenzij je een zwarte
omlijsting wilt plaatsen.

Het verschil tussen de Cooper/One Grill en de S/D grill zit hem in de bovenkant, die
iets anders afloopt. De Cooper-S grill past dus NIET op een Cooper/One.

Afbeelding

Cooper met JCW Grill en standaard chromen omlijsting


Ik hoop dat jullie wat aan deze samenvatting hebben gehad!!

Greetz,
Tristan
Laatst gewijzigd door Tristan op 18 jun 2008, 11:53, 18 keer totaal gewijzigd.
florisvandam
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Voorhout
Berichten: 3898
Lid geworden op: 08 dec 2006, 11:39

17 jun 2008, 19:02

Hele duidelijke DIY, alleen die plastic boutjes die je lost moet trekken zijn niet aan mij besteed, heeft een hoop gevloek gekost om ze eruit te krijgen.
Maar het resultaat mag er zeker wezen en dat maar voor € 29,--.

gr.
floris
Ook het gevoel dat je teveel premie voor je MINI verzekering betaalt!!!
Vul vrijblijvend het inventarisatieformulier in en wij brengen een scherpe offerte uit.
remco
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Den Haag
Berichten: 235
Lid geworden op: 24 feb 2008, 17:53

17 jun 2008, 19:14

netjes gedaan!

Voor de Cooper benzine rijders:

Ook hier past de Cooper S grill NIET.

De JCW Aero grill past zonder problemen (artnr 5111 0404122 )
Geen vijlen/zagen. Clipjes los zoals bovenstaande foto's. Onderzijde losklikken. Chromen onderlijst overzetten en alles weer vastzetten.

Let wel op dat je dealer de juiste grill besteld. Bij Breeman mijn dealer waren ze zo eigenwijs toch de S grill te bestellen terwijl ik bovenstaand artikelnr had doorgegeven. En maar volhouden dat zij het toch echt goed hadden gedaan.... :mad:
SpeedExceed
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Locatie: Hasselt
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 okt 2007, 14:06

17 jun 2008, 22:29

Dankje voor de duidelijke DIY !

Hier kan ik EINDELIJK mee verder ;).
Tristan
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: In het noorden van Nederland
Berichten: 237
Lid geworden op: 15 nov 2007, 08:45

19 jun 2008, 08:50

@Floris: Je hebt dus wel de grill geplaatst? Zag nl geen pics staan in je gallery.

@SpeedExceed: het originele topic was ook vrij verwarrend, daarom heb ik ook alleen de bruikbare info er uit gefilterd. Succes met je mod!
florisvandam
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Voorhout
Berichten: 3898
Lid geworden op: 08 dec 2006, 11:39

19 jun 2008, 12:38

Tristan schreef:@Floris: Je hebt dus wel de grill geplaatst? Zag nl geen pics staan in je gallery.
Ik heb inderdaad de JCW grill erop zitten, heb alleen weinig tijd gehad om er een foto van te maken.
Heb bij smatie de side scuttles besteld en zal als ze erop zitten wel een paar foto's maken :wink:

Zag dat jij ook trouwens aardig bezig bent met je MINI :shock: ziet er super uit met de S bumpers.
Is dat trouwens zonder enige moeite over te zetten naar een MINI Cooper of moeten er aanpassingen gedaan worden??

gr.
floris
Ook het gevoel dat je teveel premie voor je MINI verzekering betaalt!!!
Vul vrijblijvend het inventarisatieformulier in en wij brengen een scherpe offerte uit.
Tristan
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: In het noorden van Nederland
Berichten: 237
Lid geworden op: 15 nov 2007, 08:45

19 jun 2008, 13:19

Thanks Floris!

Ik heb de scuttles ook en ik vind ze er stukken beter uitzien dan die standaard zwarte blokken op de zijkant.

Bumpers zijn vrij eenvoudig over te zetten omdat de ophangpunten hetzelfde zijn. Waar je wel rekening mee moet houden:

*. de onderste chromen lijst van de S-voorbumper
*. mistachterlichten moet je de kabel splitsen, cooper heeft 1 aansluiting.
*. Uitlaat die in het midden komt te zitten.

Ik had al ergens gelezen dat jij ook zulke plannen had ;)
florisvandam
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Voorhout
Berichten: 3898
Lid geworden op: 08 dec 2006, 11:39

19 jun 2008, 14:58

Tristan schreef:Thanks Floris!

Ik heb de scuttles ook en ik vind ze er stukken beter uitzien dan die standaard zwarte blokken op de zijkant.

Bumpers zijn vrij eenvoudig over te zetten omdat de ophangpunten hetzelfde zijn. Waar je wel rekening mee moet houden:

*. de onderste chromen lijst van de S-voorbumper
*. mistachterlichten moet je de kabel splitsen, cooper heeft 1 aansluiting.
*. Uitlaat die in het midden komt te zitten.

Ik had al ergens gelezen dat jij ook zulke plannen had ;)
Ik zit er aan te denken om misschien alleen de S voorbumper over te zetten, maar het ligt een beetje aan de prijs die ik voor moet betalen.

Wat moet je aanpassen dan voor de onderste chromenlijst?? ik heb n.l. een lease auto en ga niet zitten dremellen in de bumper :wink:

gr.
floris
Ook het gevoel dat je teveel premie voor je MINI verzekering betaalt!!!
Vul vrijblijvend het inventarisatieformulier in en wij brengen een scherpe offerte uit.
Tristan
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: In het noorden van Nederland
Berichten: 237
Lid geworden op: 15 nov 2007, 08:45

19 jun 2008, 15:56

Goed lezen he Floris!! :P

Als je de Cooper-S bumper neemt, dan hoef je alleen de onderste chromen lijst die hier standaard al op past te bestellen (part number 51112751625).

Modena verkoopt zijn bumpers toch voor een aardige prijs? :)

Mocht je de uitlaat willen aanpassen, het zij standaard of aftermarket, dan heb je ook nog een Cooper-S hitteschild + ophangbeugels nodig.

Standaard Cooper-S uitlaat kan je ook al krijgen voor 100eu en die gaat sowieso ook wel passen (filtertje erbij voor een leuke sound :P).

Hoe ver wil je gaan ;)

Grtz,
Tristan
florisvandam
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Voorhout
Berichten: 3898
Lid geworden op: 08 dec 2006, 11:39

19 jun 2008, 16:53

Ik wil op zich best wel ver gaan maar ga er geen duizenden euro's in pompen, vind dat een beetje zonde voor een lease bak.
Heb inderdaad niet goed gelezen excuses, maar als het zo gemakkelijk is moet ik er maar eens aan gaan denken dan.
Maar ben niet van plan om de achtembumper te gaan monteren, dus wil eigenlijk alleen maar de voorbumper kopen.
Wacht wel Maaij z'n aanbiedingen af wat hij voor de voorbumper van z'n neefie wil hebben.

gr.
floris
Ook het gevoel dat je teveel premie voor je MINI verzekering betaalt!!!
Vul vrijblijvend het inventarisatieformulier in en wij brengen een scherpe offerte uit.
Tristan
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: In het noorden van Nederland
Berichten: 237
Lid geworden op: 15 nov 2007, 08:45

19 jun 2008, 20:31

Ik weet precies wat je bedoelt, ik zit in dezelfde situatie als jij ;) Omdat ik toch nog 4 jaar te gaan heb vind ik het de moeite wel waard. Standaard rij ik zo'n 200km per dag en dan is het wel fijn als je dat in een auto doet waar je plezier in hebt.

Ik heb mijn bumpers trouwens van Maaij, aardige gozer is dat :) Uit een andere post had ik begrepen dat jouw zwager jou helpt met monteren? In principe zou je dit in een middag gedaan kunnen hebben.

Kom je uiteindelijk op 250 voor de bumpers, 100eu voor de uitlaat en nog een kleine 100eu voor het bevestigingsmateriaal. Eerst de voorkant en dan de achterkant.

Is te doen toch?
:mrgreen:

Gr,
Tristan
florisvandam
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Voorhout
Berichten: 3898
Lid geworden op: 08 dec 2006, 11:39

19 jun 2008, 23:06

Tristan schreef:Ik weet precies wat je bedoelt, ik zit in dezelfde situatie als jij ;) Omdat ik toch nog 4 jaar te gaan heb vind ik het de moeite wel waard. Standaard rij ik zo'n 200km per dag en dan is het wel fijn als je dat in een auto doet waar je plezier in hebt.

Ik heb mijn bumpers trouwens van Maaij, aardige gozer is dat :) Uit een andere post had ik begrepen dat jouw zwager jou helpt met monteren? In principe zou je dit in een middag gedaan kunnen hebben.

Kom je uiteindelijk op 250 voor de bumpers, 100eu voor de uitlaat en nog een kleine 100eu voor het bevestigingsmateriaal. Eerst de voorkant en dan de achterkant.

Is te doen toch?
:mrgreen:

Gr,
Tristan
Als je het allemaal zo snel zegt lijkt het net of het niks kost :wink: , maar je hebt gelijk voor een beetje extra heb je wel een one off a kind look voor de MINI.
Maar ik doe rustig aan, moet ook nog 4 jaar met de MINI rijden dus heb nog alle tijd, als eerste komen de scutlles erop dan de S tankdop en daarna de S spoiler.

gr.
floris
Ook het gevoel dat je teveel premie voor je MINI verzekering betaalt!!!
Vul vrijblijvend het inventarisatieformulier in en wij brengen een scherpe offerte uit.
Tristan
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: In het noorden van Nederland
Berichten: 237
Lid geworden op: 15 nov 2007, 08:45

20 jun 2008, 08:28

Gelijk heb je. Ik heb ook alles in stappen gedaan, zelfs het spuiten :? Zag er 2 weken lang "niet af" uit. Maar ja, je moet er maar geduld voor hebben als je geen geldboom in de tuin hebt staan ;)

Mooie plannen btw :) Ik zit ook nog te wachten tot er weer een S spoiler beschikbaar is.

Grtz,
Tristan
gevade
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Locatie: Hamme (B)
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 okt 2008, 14:31

25 okt 2008, 14:54

Het is me nu duidelijk wat er nodig is om een JCW grill op een Cooper D met standaard bumper te plaatsen:
dus partnr 51110404123 (JCW grill Cooper D) &
partnr 51112751625 (chrome-onderlijst Cooper S, waarvan de hoekjes nog te trimmen)

Lees ik hier dat je voor de Cooper/One de chrome-onderlijst niet hoeft te vervangen .
Is dan de volgende combinatie niet mogelijk...?

Cooper D bumper
JCW grill Cooper D
Cooper/One chrome-onderlijst

Als deze combinatie zou passen dan zou er aan de onderlijst niet getrimd hoeven worden......of heb ik het mis ??

Thanks,

Gert
Tristan
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: In het noorden van Nederland
Berichten: 237
Lid geworden op: 15 nov 2007, 08:45

25 okt 2008, 18:32

Hoi Gevade,

De onderlijst van een Cooper/One past helaas niet op een Cooper-D bumper.


Gr,
Tristan

Terug naar “MINI R55 (Clubman), R56 (Hatchback), R57 (Cabrio), R58 (Coupé), R59 (Roadster)”