Terugroepactie: turbo hitteschild

Net te laat voor dat koopje wat je zo graag wilde hebben of gevonden wat je zocht.
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gelderland
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 dec 2011, 12:26

Re: Terugroepactie: turbo hitteschild

21 okt 2013, 16:26

Bij de dealert zeker........

:o
Afbeelding
UKRyan
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Dordrecht
Berichten: 641
Lid geworden op: 03 feb 2013, 23:47

Terugroepactie: turbo hitteschild

21 okt 2013, 23:28

Als het goed is alleen olie. Maar dan kan ik me vast psychisch voorbereiden voor het geval het wat anders is haha
Gebruikersavatar
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roerdalen
Berichten: 1499
Lid geworden op: 28 sep 2005, 21:15

Re: Terugroepactie: turbo hitteschild

23 okt 2013, 22:25

Even als aanvulling op dit topic de volgende info van mijn kant.
Ik heb dit beschermplaatje en het er aan vastgemaakte stukje warmtewerende materiaal al een tijdje geleden gemonteerd, gelijk na het (laten) vervangen van olieleiding voor de turbo door een flexibele olieleiding.(met dank overigens aan Sam). Koffie! :P

Het plaatje wordt gemonteerd omdat in de praktijk blijkt dat de constructie van de aanvoer van de olie naar de Turbo niet helemaal goed is. M.a.w. het wordt veel te heet. De N18 motoren hebben volgens mij deze modificatie standaard al, maar de N14 motoren niet. De olieleiding moet volgens de dealer een kleine speling hebben omdat hij anders door hitte verschillen (koud-warm-koud enz.) zou breken of afscheuren. De speling wordt normaliter opgeheven door de oliedruk bij het starten v.d. motor, de leiding staat namelijk rechtstreeks op de oliepomp aangesloten en heeft dus aardig wat druk. (btw. de afvoer is drukloos)
Door deze druk sluit de leiding zichzelf af door de rubberring aan de binnenzijde v.d. constructie van de olieleiding.
(Zie e.v.t. foto in mijn Gallery)

http://www.newminiclub.nl/gallery/album ... 954_th.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;


En hier zit nu precies het mankement, door de hitte van de Turbo smelt deze rubberring op den duur gewoon weg met als gevolg veel meer ruimte op de aansluiting, olieverbruik en in het ergste geval te weinig smering voor de Turbo.
Bij mij was het eerste punt sowieso van toepassing (1ltr. op de 1500 á 2 .000 km)
Na reparatie heb ik nagenoeg geen olieverbruik meer. (1/2 ltr op de 6.000 km) :))

Nu zijn er de volgende opties volgens mij:
1. Monteer het plaatje en warmtewerende materiaal als er nog weinig ruimte op de leiding zit en je olieverbruik nog laag is.
2. Monteer een nieuwe OEM olieleiding.
Dit is overigens aardig wat werk want ook de Turbo moet gedemonteerd worden.
Het meeste en rotste werk is overigens de hitte platen voor en achter de uitlaat. :mrgreen:

3 Het monteren van een flexibele olieleiding.

http://www.newminiclub.nl/gallery/album ... 955_th.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Voordeel: Minder werk (Turbo kan blijven zitten) en de leiding zal ook op den duur niet gaan lekken door het ontbreken van de constructie met de rubberring, en de flexibele leiding vangt de krimp en rek op door de hitte en koude.

onderstaand nog een handleiding in het Engels die ik van het NAM forum heb gehaald toen ik die van mij gedaan heb. (onder leiding van Sam overigens.) :-))

Je kunt ook kijken op http://www.detroittuned.com/detroit-tun ... -oil-line/" onclick="window.open(this.href);return false;
(Ik heb de leiding daar overigens niet gekocht omdat de verzendkosten meer waren als de prijs v.d. leiding.)


Originally Posted by Everyday I'm Motorin
Well, I’m almost done. All that remains is securing the lower heat shield and re-installing the upper heat shield followed by a good engine cleaning. Let’s just say this project hasn’t been easy and it didn’t take me 5 hours as many have said it could. I’ve got closer to 10 invested in this project. I’m a novice shadetree mechanic and prefer to take my time. I’ve found that speeding through any repair only leads to frustration and headaches so I’ve learned to take my time. The more experienced mechanic would surly finish this in 5 hours or less.

I’ll overview my experience below to coincide with other write-ups that have previously been done. Every car is different and each present its own set of challenges so I figure sharing these will only help pay it forward. I’m sure more of these repairs will be attempted by MINI owners as this OEM part is clearly flawed by design and waiting to fail.

First, I wouldn’t recommend buying the OEM replacement and risk doing this again. Get a good aftermarket stainless steel braided line from any one of the companies mentioned above. I went with Detroit Tuned and was happy with the line I received. It was more expensive than custom ordering a line to fit but less expensive than the OEM. And it took the risk and guesswork out of getting the part right the first time.

Second, get a new exhaust gasket to go between the turbo and downpipe. $10 from the dealer is worth the peace of mind knowing an exhaust leak won’t happen from reusing the old.

Before you begin, make sure you have the proper tools handy. This prevents chasing down tools and dragging this project out longer than necessary. This is based on first hand experience

You’ll need:

Metric wrenches (the longer the better)
Metric Sockets (Regular and Deep Wall)
Ratchet with various size extensions
Reversible ratcheting metric wrenches (not a requirement but it would have been REALLY nice to have)
Oxygen Sensor Socket (I borrowed mine from Advance Auto)
Long Breaker Bar (My car was assembled by a Gorilla!)
Torque Wrench
PB Blaster (penetrating solvent)
Brake Cleaner
Lots of elbow grease and patience
Other common tools

1. Top heat shield comes off.
a. The top 3 10mm screws are easy but the front 3 screws are a completely different story. I had to tape my short wrench to a 12” ratchet extension to reach the middle and drivers side screws. The torque on these wasn’t much so the masking tape held up fine. I had to remove the drivers side screw from below but the middle and passenger side I was able to remove from above. TIP: Loosen the bracket holding the O2 sensor wire and rotate it up slightly to fully extract the passenger side screw.

b. Use the O2 sensor socket and breaker bar to remove the top O2 sensor from the downpipe. Give it a shot of PB Blaster if necessary. I tried an adjustable wrench but I couldn’t get the right angle to get a good bite. I don’t think it would have done any good anyways. This sensor wasn’t coming out without some serious leverage.
c. Now work the heat shield free the grips of the engine and move on.

2. Use the O2 sensor socket again to remove the lower sensor from the downpipe.

3. Remove the V-Band Clamp connecting the downpipe from the rest of the exhaust. The bolt on mine had a good coat of rust. A wire brush and a little PB Blaster cleaned it up before I cracked it loose using a deep wall socket and a breaker bar. Did I mention a gorilla assembled my car? Use whatever method you can to expand the clamp enough to slide it towards the rear. This is a crappy design in my opinion. I used two screwdrivers and inserted them through the bolt holes in a crossing pattern and pried it open that way. Once you mess with it a bit, you’ll get the idea. This didn’t work so well getting it back on. I had to use some channel locks and strong muscles to work it back into place.

4. On to the lower heat shield now. Not quite as bad as the upper. From below the car, remove the 4 screws holding it to the other heat shield that is mounted to the engine. It has 2 screws on each side that are identical to the ones from above. Don’t try and remove the heat shield just yet. Let it hand there for a bit longer.

5. The downpipe has a bracket welded to it that secures it to the engine. Remove the two nuts that secure this bracket to the engine. They’re in a vertical position. Once those are off, just above it are two copper nuts that hold two more brackets to the engine block in a horizontal position (these brackets are what the downpipe bracket was attached to). Loosen these brackets by removing the copper nuts halfway. You’ll need a deep wall socket.

5. Time to separate the downpipe from the turbo. Here again I used a deep wall socket and breaker bar. For me, two of the three studs came out. The top stud stayed in while the nut came off. For others, the studs stayed in place and just the nuts came off.

6. Work the downpipe off the stud(s). Since you’re no longer attached from below, you have the ability maneuver the downpipe quite a bit to get it free. Just maneuver the heat shield around to give you enough clearance to move the downpipe to the left. Once free, remove the downpipe from below the car and set it aside. TIP: Pay attention to which direction the gasket is facing and which stud the oval shaped hole is on for a worry free gasket re-install.

7. Remove the lower heat shield from below the car as well. This can be done without having to flex it or bend it in any way. I was able to maneuver it past hoses and other obstacles pretty easily.

8. Time to remove the last heat shield.
a. You’ll first have to swing the turbo support bracket that’s attached to the engine out of the way. Remove the bolt that attaches the bracket to the engine block. If you can, loosen the other end of the bracket but don’t remove it. Again, the gorilla that built my car really didn’t want this bracket to go anywhere. I couldn’t get a socket on this bolt and I couldn’t get a wrench to budge it either so I grabbed hold of the bracket and pulled with everything I had. After several pulls, I was able to get it to move over about 4 inches.

b. Finish removing the copper nuts from earlier and the two screws holding the top of the shield and it’ll fall right out.

9. At this point I removed the OEM feed line from below the car and followed the directions provided by Detroit Tuned to install their aftermarket line.

10. Use brake cleaner to remove any dirt and oil on the heat shields and wipe down any areas in the engine compartment that have oil on them. Mine was heavily covered with oil so I spent quite a bit of time cleaning up.

11. Put it all back together in reverse order.

Happy Motoring


Ik hoop dat deze info wat bij gedragen heeft en doe er je voordeel mee.
Quintvv
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Noordwijk
Berichten: 17
Lid geworden op: 02 jan 2013, 20:53

Re: Terugroepactie: turbo hitteschild

25 okt 2013, 12:17

Ik heb mijn mini uit Duitsland...zou ik dan ook naar de stealer kunnen gaan om dit kosteloos te laten vervangen?!
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gelderland
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 dec 2011, 12:26

Re: Terugroepactie: turbo hitteschild

25 okt 2013, 15:05

Quintvv schreef:Ik heb mijn mini uit Duitsland...zou ik dan ook naar de stealer kunnen gaan om dit kosteloos te laten vervangen?!
Maakt niks uit, gewoon bellen voor een afspraak!

:bier
Afbeelding
ajede
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gelderland
Berichten: 1732
Lid geworden op: 11 dec 2011, 12:26

Re: Terugroepactie: turbo hitteschild

25 okt 2013, 15:09

Cooperdriver schreef:Even als aanvulling op dit topic de volgende info van mijn kant.
Ik heb dit beschermplaatje en het er aan vastgemaakte stukje warmtewerende materiaal al een tijdje geleden gemonteerd, gelijk na het (laten) vervangen van olieleiding voor de turbo door een flexibele olieleiding.(met dank overigens aan Sam). Koffie! :P

Het plaatje wordt gemonteerd omdat in de praktijk blijkt dat de constructie van de aanvoer van de olie naar de Turbo niet helemaal goed is. M.a.w. het wordt veel te heet. De N18 motoren hebben volgens mij deze modificatie standaard al, maar de N14 motoren niet. De olieleiding moet volgens de dealer een kleine speling hebben omdat hij anders door hitte verschillen (koud-warm-koud enz.) zou breken of afscheuren. De speling wordt normaliter opgeheven door de oliedruk bij het starten v.d. motor, de leiding staat namelijk rechtstreeks op de oliepomp aangesloten en heeft dus aardig wat druk. (btw. de afvoer is drukloos)
Door deze druk sluit de leiding zichzelf af door de rubberring aan de binnenzijde v.d. constructie van de olieleiding.
(Zie e.v.t. foto in mijn Gallery)

http://www.newminiclub.nl/gallery/album ... 954_th.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;


En hier zit nu precies het mankement, door de hitte van de Turbo smelt deze rubberring op den duur gewoon weg met als gevolg veel meer ruimte op de aansluiting, olieverbruik en in het ergste geval te weinig smering voor de Turbo.
Bij mij was het eerste punt sowieso van toepassing (1ltr. op de 1500 á 2 .000 km)
Na reparatie heb ik nagenoeg geen olieverbruik meer. (1/2 ltr op de 6.000 km) :))

Nu zijn er de volgende opties volgens mij:
1. Monteer het plaatje en warmtewerende materiaal als er nog weinig ruimte op de leiding zit en je olieverbruik nog laag is.
2. Monteer een nieuwe OEM olieleiding.
Dit is overigens aardig wat werk want ook de Turbo moet gedemonteerd worden.
Het meeste en rotste werk is overigens de hitte platen voor en achter de uitlaat. :mrgreen:

3 Het monteren van een flexibele olieleiding.

http://www.newminiclub.nl/gallery/album ... 955_th.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Voordeel: Minder werk (Turbo kan blijven zitten) en de leiding zal ook op den duur niet gaan lekken door het ontbreken van de constructie met de rubberring, en de flexibele leiding vangt de krimp en rek op door de hitte en koude.

onderstaand nog een handleiding in het Engels die ik van het NAM forum heb gehaald toen ik die van mij gedaan heb. (onder leiding van Sam overigens.) :-))

Je kunt ook kijken op http://www.detroittuned.com/detroit-tun ... -oil-line/" onclick="window.open(this.href);return false;
(Ik heb de leiding daar overigens niet gekocht omdat de verzendkosten meer waren als de prijs v.d. leiding.)
En waar heb jij dan die flexibele olieleiding vandaan getoverd als ik vragen mag...
:mrgreen:
Afbeelding
Beetle
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: s-Heerenhoek
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2011, 23:06

Re: Terugroepactie: turbo hitteschild

25 okt 2013, 21:39

Die kun je zo laten maken, net zoals remleidingen.
Gebruikersavatar
Cooperdriver
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Roerdalen
Berichten: 1499
Lid geworden op: 28 sep 2005, 21:15

Re: Terugroepactie: turbo hitteschild

26 okt 2013, 00:05

Beetle schreef:Die kun je zo laten maken, net zoals remleidingen.
Klopt, zeg er dan wel bij dat het voor een olieleiding van een Turbo is, van de kenners heb ik begrepen dat deze meer hitte kan verdragen.

@ Ajede: Sam had een adres voor die van mij, ergens in Rotterdam/Hoogvliet
Edgecrusher
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 11 aug 2014, 17:26

Re: Terugroepactie: turbo hitteschild

29 mei 2016, 12:40

Wie heeft een goed adres voor deze verbeterde flexibele olieleiding?
(goede kwaliteit en goede prijs)
Gebruikersavatar
IrishMini
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 32
Lid geworden op: 23 feb 2019, 14:25

Re: Terugroepactie: turbo hitteschild

14 jul 2019, 18:42

Beste mensen, nou zie ik deze terugroep actie voor het hitte schild.
Mijn 2007 R56 Mini cooper s heeft dit extra schildje niet.
Nu heb ik hem ook niet bij een BMW dealer. 2e hands gekocht.
Maar kan ik dit nog laten doen via een BMW dealer, (gratis?) bij de orginele verkoper?
Ik heb wel gezien dat Ekris deze onderdelen ook verkoopt, zou ik dit zelf kunnen verwisselen? en zo ja moet ik dan ook ringen/rubberswisselen? moet de leiding bv luchtvrij zijn?
Zijn er misschien aftermarket hitteschilden die dit gelijk meenemen?
Hoe zou je kunnen zien dat er schade is aan de leiding ps de mijn gebruikt ook veel olie, las dat hier ergens anders ook.
Tevens die flexibele leiding, is die nog te koop ter vervanging, deze kon ik niet vinden.

Alvast vriendelijk bedankt

Sorry ben bezig met talpatalk en hoop vanavond of morgen hiet foto's van te posten
NEVER SAY DIE (haai)
Gebruikersavatar
RemmyH
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Almere
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 dec 2021, 13:55

Re: Terugroepactie: turbo hitteschild

04 jan 2022, 23:24

Kan dit nu ook nog voor een R55 model uit 2009? Of verloopt zo’n terugroep actie?
Clubman CooperS R55
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Terugroepactie: turbo hitteschild

04 jan 2022, 23:39

Remmy,

ik verwacht dat zulke terugroepacties van 8/9 jaar terug (˜2013) zoals in de topic trail aangegeven wordt door de dealers meegenomen werd bij een (volgende) onderhouds beurt. Als je je MINI niet bij de dealer onderhoud geeft, dan zal dat niet automatisch gebeuren en verwacht ik ook niet dat zij dit kosteloos gaan vervangen, is mijn aanname maar ja, je kunt gewoon bij de dichtst bijzijnde MINI dealer eens navraag doen, nee heb je, ja kun je krijgen. In het slechtste geval zeggen ze omdat de MINI niet bij hun in onderhoud is dat ze het niet (kosteloos) gaan doen en dan zou je eens bij je huidige/monteur cq bij een MINI specialist kunnen navragen of zij bekend zijn met het probleem en de update voor je kunnen fiksen of bij de MINI dealer vragen wat het kost en het laten repareren.

Succes,

Milco
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Terugroepactie: turbo hitteschild

05 jan 2022, 10:09

Een recall verloopt nooit en is altijd kosteloos

Bel je dichtstbijzijnde dealer, zorg dat je de laatst zeven karakters van je chassisnummer bij de hand hebt en dan kunnen ze je het meteen vertellen
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie

Terug naar “Verkocht/gevonden”