Motorolie

Net te laat voor dat koopje wat je zo graag wilde hebben of gevonden wat je zocht.
Pascalle
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2020, 18:02

Motorolie

19 jan 2020, 21:05

Ik heb een MINI cabrio uit 2010 (ik begrijp dat dat een R57 is). Mag ik er alleen de originele olie van MINI / BMW in gooien (heb ik tot nu toe steeds gedaan) of mag er ook goedkopere olie in. En zo ja, hebben jullie dan tips?
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Motorolie

19 jan 2020, 23:02

Pascalle,

ik gebruikte eerst altijd CASTROL Edge 5W30 C3. Doordat ik wat olieverbruik had gebruik ik sinds ik mijn MINI's in onderhoud heb bij Schols Autos nu MOTUL 8100 X-Clean 5W40.

Je bent echt niet gebonden aan de originele olie van BMW/MINI maar het alternatief moet wel de vergelijkbare spes hebben.
Welke heb je op het oog?

Gr. Milco
Pascalle
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2020, 18:02

Re: Motorolie

20 jan 2020, 10:35

Beste Milco, ik heb nog niets op het oog; probeerde hier (betaalbaardere) tips te krijgen.
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Motorolie

20 jan 2020, 15:21

Goedkoop is duurkoop, dat blijft een feit.
Zelf olie (online) kopen is altijd goedkoper dan dat je bij een dealer of garage betaald. Iedereen moet er wat aan verdienen uiteraard.

BMW/MINI heeft een service interval van 2 jaar of max 30.000km.
Als je overstapt naar andere olie, moet je ook een andere service interval gaan aanhouden om de juiste smering te behouden.
De 5W40 die Milco aandraagt is inderdaad een goede optie tegen olieverbruik. Echter dient deze olie wel elk jaar of 15.000km vervangen te worden. Je moet het onderhoud dus aanpassen aan de producten de je gebruikt.

Zo zijn er dus diverse afwegingen te maken.
Vaak een afweging die je als leek niet zelf wilt maken, want je betaald de factuur ook zelf later als je verkeerd kiest.
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Pascalle
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 jan 2020, 18:02

Re: Motorolie

20 jan 2020, 22:14

Ok, dank voor deze info.
Gebruikersavatar
RemmyH
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Almere
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 dec 2021, 13:55

Re: Motorolie

07 jan 2022, 12:34

Ik begrijp uit bovenstaande post’s dat ik ook 5W/40 olie kan gebruiken? Ik dacht altijd dat het juist schadelijk was.
En wat verstaan jullie onder “ meer olieverbruik”? 1 liter per ......km.

Zelf gebruik ik de olie van MPM 5W/30 en mijn Mini verbruikt wel wat olie ja. 1 liter per 5000km dacht ik. Kan ook iets meer zijn hoor 1/4000. Is dat veel?
Clubman CooperS R55
Gebruikersavatar
Peter koster
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Kleine huis op de prairie
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 okt 2019, 11:21

Re: Motorolie

07 jan 2022, 14:08

1 op 4a5k is behoorlijk als je bv gemiddeld 15 a20 k per jaar zou rijden bij normaal gebruik vervang je alle olie die in je blok zit zo n beetje in een jaar ofwel onderhoudscyclus ( mits je 1 x P/ jaar onderhoud uitvoert) .dikkere olie gebruiken is eigenlijk gewoon een lapmiddeltje je verbruik is minder omdat die olie dikker is en dus minder snel verbrand door een hoger kookpunt en ook minder snel overal tussendoor loopt door de hogere weerstand / viscositeit.
Maar als je gewoon regelmatig olie pijlt kun je een hoop ellende voorkomen en ouder auto s ( lees hogere km stand)verbruiken gewoon wat meer dan nieuwe (tenzij je een V.A.G. hebt >) zolang je niet iedere tankbeurt een liter olie hoeft bij te vullen valt t wel mee :wink:
Gebruikersavatar
P@T
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Hillegom
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 jun 2019, 18:18

Re: Motorolie

08 jan 2022, 12:03

Als je zou kijken wat BMW als standaard, normaal olieverbruik beschouwt ga je schrikken. Met name de R56 met N14 blok lust wel een flinke slok...... een halve tot 1 liter per 1000 km is geen uitzondering !

Oh ja. Dan vraag ik me af wat een oliewissel voor zin heeft met zo een hoog verbruik. Je verbruikt de olie sneller dan dat het verouderd :wat:
Gebruikersavatar
RemmyH
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Almere
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 dec 2021, 13:55

Re: Motorolie

08 jan 2022, 15:16

P@T schreef:
08 jan 2022, 12:03
Als je zou kijken wat BMW als standaard, normaal olieverbruik beschouwt ga je schrikken. Met name de R56 met N14 blok lust wel een flinke slok...... een halve tot 1 liter per 1000 km is geen uitzondering !

Oh ja. Dan vraag ik me af wat een oliewissel voor zin heeft met zo een hoog verbruik. Je verbruikt de olie sneller dan dat het verouderd :wat:
Hahaha, ja dat is wel weer waar.
Ik peil regelmatig maar vergeet dan de km stand te noteren als ie weer op max zit.
Ik ga het even in de gaten houden.

Maar als een halve tot één liter op de 1000 km normaal is…..
Daar kom ik volgens mij niet aan hoor.
Clubman CooperS R55
Gebruikersavatar
P@T
One wheel wonder
One wheel wonder
Locatie: Hillegom
Berichten: 46
Lid geworden op: 08 jun 2019, 18:18

Re: Motorolie

09 jan 2022, 09:52

Bij mijn vorige auto's, Alfa/BMW, stond er bij de benzine vulopening op een sticker welk soort benzine er in moet. Bij mijn S-je dat je de olie na elke tankbeurt moet checken.... (Geen grap)
Gebruikersavatar
RemmyH
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Locatie: Almere
Berichten: 19
Lid geworden op: 20 dec 2021, 13:55

Re: Motorolie

09 jan 2022, 12:23

:icon_top:
P@T schreef:
09 jan 2022, 09:52
Bij mijn vorige auto's, Alfa/BMW, stond er bij de benzine vulopening op een sticker welk soort benzine er in moet. Bij mijn S-je dat je de olie na elke tankbeurt moet checken.... (Geen grap)
:mrgreen: Okay.
Goed idee! :icon_top:
Clubman CooperS R55

Terug naar “Verkocht/gevonden”