Autobianchi A112 Abarth: Kop Er Af

Laat hier je (andere) niet MINI trots zien.
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Autobianchi A112 Abarth: Kop Er Af

08 apr 2012, 19:00

Beste Mini Driver`s ik ben zelf nieuwe hier en het Mini virus begint toch bij me naar binnen te sluipen maar voor dat ik een Mini aanschaf wil ik toch ff me Daily car met jullie delen

Deze Autobianchi heb ik in 2008 gekregen van een kennis en stond 3 jaar lang buiten onder een zeiltje en meer niet.

Zoals bekent is zijn Italianen en roest niet elkaars beste vriend dus ook deze heeft ZWAAR geleden onder het roest
gelukkig is mijn vader(30+ jaar ervaring) restaurateur dus begon een 2 jarig restauratie project in de vrije tijden die hij had.

Helaas heb ik geen foto`s van de restauratie mess dat ik die tegen kom een een oude HDD maar wat zo is vervangen:

Koker balken L+R
Krik steunen Voor en achter + zijkanten
Div roest plekken in het dak, zijschermen, binnekanten deuren en achterklep, koplamp houders voor en noem het maar op
er is zo wat op elk stukje paneel van de auto wel iets gelast

Na het las werk moest er een nieuw kleurtje op, omdat de OEM kleur donker blauw is heb ik gekozen voor Sepang Blauw Audi die te vinden is op de Audi R8 en RS6

Afbeelding
Afbeelding

Deze 2 foto`s zijn voor dat ie naar de spuiter gaat en de oranje plekken op de auto zijn allemaal gelaste plekken

En weer na 3 weken afweizigheid terug van de spuiter

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo ziet ie er daily uit

Afbeelding

Afbeelding

En dan toch maar wat Spec`s

Merk: autobianchi(op papier Lancia!)
Type: A112 Elite
Bouwjaar: 1983
Gewicht: 665kg

Motorisch

4 Cilinder-lijn onderligende nokkenas
965cc Enkele Weber carburateur
48pk
71nm koppel


Terug in de tijd was deze A112`s de tegen stander van de oude Mini Coopers, klein, licht en toch van A naar B
en was er een Mini Cooper S zo ook een A112 Abarth!

Vorig jaar zei een vriend van dat hij een A112 Abarth op de sloop heeft(puur toeval) dus toch maar ff kijken en verdomt een orginele A112 Abarth uit 1983. Carrosserie helemaal vergaan maar de motor was niks mee aan de hand dus na wat overleg heb ik een A112 Abarth motor gekocht compleet met versnelbak en voor ophanging.

Specs A112 blok
4 Cilinder-lijn onderligende nokkenas
1050cc met dubbele Weber 32 mm carburateur
70pk
85nm koppel

mess stelt het niks voor 70pk maar met het gewicht van 665kg is dit motortje toch wel pittig
Verlopig heb ik de Abarth motor op de bok staan en ben bezig met schuren/onderblok opnieuw spuiten en verder dingetjes schoon maken etc. Ben niet van plan om de kop er af te halen want ik heb al met een scoop via de bougie gat gekeken en zag het er van binnen brand schoon uit.

Pics



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En van de zomer (of mess nog wel eerder) weekendtje Engine-Swappen

Dat was het tot zo ver
Laatst gewijzigd door Manick op 06 jan 2013, 23:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

08 apr 2012, 19:09

Heel vet!! Ik ken nog iemand uit Elst die ook helemaal wild is van die dingetjes en Fiatjes uit dezelfde periode. 8)
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

08 apr 2012, 19:11

Maatje van mij heeft ook zo'n ding, of de sportversie ervan want die heeft een intake op de motorkap :P
Maar heeeeeerlijk klooien met de carb en ontsteking.. gevolg: gas-los = klappe uit de uitlaat! >) Iedereen gaat aan de kant :P

Ben benieuwd naar hoe t gaat worden!
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
BRG
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: NL
Berichten: 1846
Lid geworden op: 31 mei 2007, 20:46

08 apr 2012, 20:26

Heerlijk autootjeBianchi! Heb ik altijd geinig gevonden. Veel plezier ermee.
Groet, Huib
Blue Chaser
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Gemeente \'\'Wolluk\'\'
Berichten: 6219
Lid geworden op: 13 apr 2008, 01:59

08 apr 2012, 22:24

Leuk project !!
Al is het niet helemaal wat ik zou hebben uitgezocht , maar das weer het mooie .
Ieder zijn ding :lol:
mushrop
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Amstelveen
Berichten: 20588
Lid geworden op: 20 jun 2009, 01:14

09 apr 2012, 14:16

Heel gaaf die Autobianchi's, helemaal een Abarth. 8) Gaat m'n Italiaanse autohart weer heel hart van kloppen.
MINI Dubman '07 PureSilver

So far: * JCW Recaro seats * JCW leather/alcantara steering wheel * carbon dashpanels * S frontbumper * JCW upper grill with chrome surroundings * chromeline undergrill * S fuel cap * Cobra Evo1 coilovers * Cooper S rear bumper * Cooper S exhaust * RH ZW1 17x8 front/17x8,5 rear * stage2 tuning BR performance 152pk/330Nm * open downpipe * Porsche diesel logo's * ekte fake Akrapovic uitlaattips *

To do: * wilwood brakes front * HardRace adjustable camberlinks * camberplates * powerflex draagarmrubbers * LED dagrijverlichting * M7 anti-mushroomingplates * Direnza Intercooler *

Project2 Performance www.facebook.com/project2performance

Afbeelding
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

10 nov 2012, 22:26

Goed na een lange tijd afwezig te zijn geweest heb ik toch veel gedaan aan me auto zoals:

- Omp veerpootbrug gemonteerd
- Abarth Motorblok gemonteerd
- Nieuw RVS uitlaat gehaald

De veepootbrug heb ik al een tijdje voor de motor wissel en je voelt echt meteen aan de voor trein dat de auto niet meer licht aan voelt tijdens het nemen van bochten
Afbeelding
Hier is ie de OMP moest nog wel de montage gaatjes iets groter maken voor pas maken op de auto

Daarna was in Juli de motor aan de beurt, ik had de Abarth motor als deels uit elkaar gehaald voor controle en div pakkingen vervangen.

Blijkt dus bij het los halen van de caterpan dat er gewoon compleet nieuwe zuigers en drijfstangen in zitten! Alleen maar beter dus, verder klepies gesteld de Weber dubble carb ook even een beurt geven.

Afbeelding

Afbeelding
Dag 48pk motor(was trouwens dat weekend zat+zon 30+ graden)


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hallo 70pk Abarth motor

gelijkt ook maar de andere bak er in gedaan met nieuw vliegwiel + koppeling

Na een paar kloten met de onsteking en brandstof kregen we de Abarth motor tot leven, eerst maar eens rusting laten draaien want ja ik wist niet hoelang dit blok op de sloop heeft gelegen/ stil gestaan.

na een maar rondjes voorzichtig rond gereden merkt ik dat er wat olie ergens lekte, bleek dus van de andere versnelbak een pri-as keering lek te zijn, of te wel ik kon gelijk die zelfde week de bak er af halen voor de keering. Nu ben ik nog bezig met inrijden van de motor zit op 1400/2000 km, dan nieuwe olie er in en knallen.

Ik heb het Abarth blokie al een paar keer aan de tand gevoeld, nou ik kan je zeggen 650kg + 70pk = je schikt al de dubbele Webers volledig opent, auto gaat er vandoor.

Via een bedrijfje in Nieuw-Vennep heb ik een hele mooie uitlaat gescoord, kost een beetje maar dan heb je ook wat



Afbeelding

Afbeelding

Hij is volledig van RVS van voor naar achter, hij zit er nog niet onder want moet nog iets aan passen op de versnelbak anders past het spruitstuk er niet op/langs

so far so good binne kort winter wielen er onder en glijen met dat ding
GreyCooperS
Forum Junky
Locatie: Rijswijk
Berichten: 17047
Lid geworden op: 01 aug 2009, 00:25

11 nov 2012, 13:43

8)

Gaaf karretje! Mooi dat je m weer mooi aan t maken bent...

Goed bezig!
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go


2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
biermagnaat
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede
Berichten: 3151
Lid geworden op: 01 feb 2007, 16:11

14 nov 2012, 17:05

Dit is denk ik het aller aller gaafste autootje op het forum! Echt te gek!
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

A112 Abarth de kop er af

06 jan 2013, 18:48

Even een kleine update!

Vanaf het begin dat mijn Abarth motor er in hing liep hij niet goed stationair maar op toeren wel, omdat ik een weekje vrij had met oud&nieuw ben ik maar eens flink gaan zoeken wat het kan zijn. Me vader dacht in eerste instantie dat de carburateur ergens valse lucht zoog via en div pennen enz, na dat we eerst een adapter plaat hadden gemaakt om mijn oude carburateur er op te kunnen zetten om te kijken of het inderdaad valse lucht is wat het probleem zou kunnen zijn bleek dat helaas niet het geval te zijn, hij begon gelijk slecht te lopen hokke en bokken enz.

Daarna zijn we maar compressie gaan meten om te kijken wat de staat is van binnenkant van de motor, resultaat cilinder 1-2-3 hebben een compressie van 12+ behalve cilinder 4 die had maar 11 en een beetje.

Dus van daar uit konden we al een conclusie trekken dat daar iets mee mis is, dus dan maar een lek test uit voeren en daar hoorde we iets wat je niet wil horen. Er ontsnapte lucht bij cilinder 4 richting de inlaat, goed toen maar de kop er af gehaald en kleppen er uit gehaald en daar was het hoor. Blijkt dus dat de inlaat klep cilinder 4 niet goed op zijn zitting zit waar door hij bij lage toeren een giga EGR klep maakt. Alle uitlaat gassen in cilinder 4 worden dus verspreid over de rest van alle cilinder met als resultaat dat hij niet kan lopen omdat er geen zuurstof in zit.

De kop is nu bij een revisie bedrijf, die gaat de alle kleppen netjes inslijpen en alle zittingen bewerken zo dat ie goed afsluit ook wordt ie nog even gevlakt.

nog wat foto`s


Afbeelding
De kop zelf

Afbeelding
de boos doener je kan zien aan de rechter kan dat het daar zwart is wat helemaal niet hoort

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
De zuiger diameter is nog originele maat geen overmaat
keyan
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Weesp
Berichten: 369
Lid geworden op: 12 jan 2013, 16:22

01 feb 2013, 17:56

Kerel.. Goed bezig met je auto.. :D Zie hem vast nog wel is langs komen in de buurt
PjV
Be Mini
Be Mini
Locatie: TH
Berichten: 554
Lid geworden op: 06 jan 2013, 23:02

Re: Autobianchi A112 Abarth: Kop Er Af

01 feb 2013, 19:50

Manick schreef:
Afbeelding
Gaaf karretje en mooi dat 'ie weer tot leven is gewekt.

Heb je meer foto's van die Fulvia Zagato die ook op de foto staat?
Wat een bloedmooi hok is dat :shock:
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Autobianchi A112 Abarth: Kop Er Af

03 feb 2013, 16:22

PjV schreef:
Manick schreef:
Afbeelding
Gaaf karretje en mooi dat 'ie weer tot leven is gewekt.

Heb je meer foto's van die Fulvia Zagato die ook op de foto staat?
Wat een bloedmooi hok is dat :shock:

We kennen de eigenaar wel maar meer foto`s heb ik niet
maar wij(mijn vader dan) is eigenaar van een 1955 Lancia Aurelia B20 GT (zie foto)
is ook een mooi stuk auto historie

Afbeelding
RickyJCW
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 sep 2012, 21:18

03 feb 2013, 21:19

Jij bent de zoon van Ben Elenbaas! Wat leuk dit.

Ik heb een aantal jaar met hem gewerkt bij Noblehouse

Doe hem de groeten!

Rick Gorter
Mini Cooper S JCW Rotiform Nue
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

03 feb 2013, 21:30

RickyJCW schreef:Jij bent de zoon van Ben Elenbaas! Wat leuk dit.

Ik heb een aantal jaar met hem gewerkt bij Noblehouse

Doe hem de groeten!

Rick Gorter
ja klopt helemaal, hij weet nog wie je bent dus dat zit nog goed

Terug naar “Bevriende rides, je andere ride”