Martijn's Renault Mégane RS

Laat hier je (andere) niet MINI trots zien.
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Martijn's Renault Mégane RS

25 jul 2016, 16:18

Ik heb net een heel verhaal zitten tikken, dus ik doe even een schaamteloze copy/paste van een ander forum... :mrgreen:

-----

Hoewel ik de Volvo een prima auto vond en het naar mijn mening inmiddels een erg fijne daily was geworden, besefte ik me toch iedere keer als ik in de MINI reed dat het voor mij een beetje te saai was. Daarnaast kwamen m'n vriendin en ik een tijdje geleden tot de conclusie dat we roadtrips eigenlijk het leukste soort vakantie vinden. De Volvo is prima om ergens heen te rijden, maar saai om ter plekke te boenderen, de MINI prima om ter plekke te boenderen maar te laag/lawaaiig/etc om erheen te rijden. Dus de nieuwe daily moest een hot hatch worden, in het C-segment. Dan ook maar de naar mijn mening leukste rijdersauto in dat segment, de Mégane RS.

Dus al een tijdje het aanbod (ook in Duitsland) in de gaten gehouden, maar ondanks dat je ze nog best veel ziet, voldeed het niet allemaal aan mijn wensen. Ik wilde sowieso het Cup-pakket (want met sperdifferentieel), en bij voorkeur een gele en als het heel ff kon ook nog eentje met de Recaro's. Onlangs een auto op het spoor gekomen, die aan alle wensen voldeed: origineel Nederlandse auto uit 2010, 63.000km, traceerbaar verleden, Cup-pakket, geel, Recaro's. Verkoper bleek ook nog eens een geschikte kerel, en we konden er samen prima uit komen qua inruildeal met de Volvo. Mocht iemand het kenteken herkennen, dat kan kloppen, want de gebroeders Nauta maakten er ooit een test mee voor op Driving-Fun: http://www.driving-fun.com/521/home/tes ... ellow.aspx - de foto's zijn overigens van hogere kwaliteit dan de test. :()

Donderdag de deal rond gemaakt en vrijdag reed ik hiermee weg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Auto is precies zoals ik hem zelf ook graag samengesteld zou hebben:
- Cup 2 pakket (19", sperdifferentieel, lager/stugger onderstel, grotere voorremmen)
- Recaro's in stof (ook met leer geen stoelverwarming mogelijk)
- Sportmonitor (display met olietemp, G-krachten, 0-100, verschillende gaspedaalmappings, etc)
- Pack Visibilité (dagrijverlichting, meesturende bi-Xenon autodimmende binnenspiegel, etc)
- Pack Essentiel (regensensor, lichtsensor, gescheiden airco)
- 3D Sound by Arkamys (destijds de dikste radio, met Bluetooth/carkit etc)

Voor de rest gewoon een erg strakke auto, met als enige cosmetische dingen wat sporen op de achterbumper en een beetje instapschade aan de bestuurdersstoel… en velgen die gebruikt zijn voor braille-parkeren. Auto is helemaal standaard, op andere software na. De verkoper wist niet van welke aanbieder, wat mij niet direct een fijn gevoel opleverde. Na een beetje speurwerk bleek de eerste eigenaar er echter mee bij Fastchip te zijn geweest voor software op maat, dat is zo'n beetje dé tuner op Renault-gebied. :rijden

Uitdraai wist ik ook nog ergens te vinden (wiel-pk's):
Afbeelding

De Volvo had me (los van best wel wat onderhoud) niet veel misdaan, maar deze ruil was er toch eentje waar ik niet heel erg rouwig om werd:

Afbeelding

Meteen vanaf het ophalen (en tijdens de proefrit eigenlijk al) heb ik een "klik" met de auto. Tuurlijk, stukje cognitieve dissonantie tov je nieuwe aanschaf, maar het rijdt en stuurt gewoon erg mooi. Ik heb niet echt klaverblad-drift-ambities, dus ik vind voorwielaandrijvers nog steeds erg leuk om mee te spelen. Na 5 jaar daarmee hoeken is een exemplaar met sper ineens wel erg gaaf... waar ik voorheen tegen de gripgrens aan liep te duwen met gas en stuur, geef je nu juist nog wat gas bij om de neus verder naar binnen te krijgen.

Terwijl ik even snel bovenstaande foto's had gemaakt, gaf een vriend van me aan in de buurt te zijn voor een fotoshoot. Leuk, meteen ff afgesproken om te assisteren:

Afbeelding

Afbeelding

Tot onze grote verbazing liep de Evora op 70-170 nauwelijks weg bij de Mégane, dus vlot is iig zeker... :df: Vrijdagavond heerlijk hier in de omgeving lopen boenderen met mijn grijnzende vriendin als passagier, heerlijke eerste dag met zo'n auto!

Maarrr.... goede voornemens zijn er om ingelost te worden! Een groepje vrienden zou dit weekend bij de Nürburgring zijn, dus besloten we meteen een hotelletje te boeken en zaterdag ook die kant op te gaan. Hoop drukte en regen onderweg, maar los van het RS-deel is ook het Mégane-deel van de auto best ok. Zaterdagmiddag lekker zitten kletsen en beetje bij de baan gekeken onder een paraplu, ietwat overschaduwd door dat nare ongeluk met die Civic op een Stresi-auto. 's Avonds gezellig met een clubje een steak van een steen gehad, ijs bij de Eisdiele in Adenau en na wat drankjes op een terras lekker in ons tijdelijke Duitse mandje gekropen...

Afbeelding

Zondag was het heerlijk weer, met ook de bijbehorende drukte en baansluitingen. Wederom lekker zitten kletsen en rondgekeken, maar ik was er natuurlijk ook om een rondje te doen. Dat was ook meteen het eerste rondje dat ik zelf ging doen, maar daarover zal ik even mezelf quoten uit het Nordschleife-topic:
MartijnGizmo schreef:[...]

Zondag toch een kaartje voor 1,5 ronde gekocht en de baan op gegaan voor m'n eerste keer. Twee jaar terug een keer meegereden en door de jaren heen al tig filmpjes gezien, maar ik vond het reuze meevallen. De hoogteverschillen en oneindig lijkende hoeveelheid bochten beteken gewoon dat je je een beetje moet beheersen. Ik wist gelukkig al vrij aardig waar de baan heen ging... en bij Adenauer Forst heb ik gewoon tijdig geremd en naar links ingestuurd. :tooth: Goed spiegelen, knipperlichtje aan als je aan de kant kunt en lekker binnen je eigen kunnen een rondje rijden. Ging vlot genoeg om het leuk te maken, en ik had geen moment het gevoel mezelf of anderen in gevaar te brengen. :rijden

Dat betekent ook dat je met je nieuwe 300pk-auto na Karussell even aan de kant gaat voor een eerste generatie Yaris die veel harder rond durft, maar dat is toch juist zo mooi aan die baan?

Beide inzittenden met een vette grijs, dus missie geslaagd:

Afbeelding

Afbeelding
De dag weer met z'n allen afgesloten bij de Pistenklause en daarna huiswaarts gegaan. Nu gelukkig een stuk rustiger en droger, waarbij de Mégane vrij makkelijk doorliep naar 270 op de teller (een dikke 265 op de GPS). Het Cup-onderstel is inderdaad vrij stug, en ik snap dat er mensen zijn die dat too-much vinden, maar ik vind het eigenlijk prima te doen, ook op een rit van 3 uur zonder tussenstops.

Al met al een heerlijk weekend en een super kennismaking met deze auto. Zoals ik vanmorgen tegen een vriend van me zei: ik heb hier in 3 dagen tijd al meer plezier mee gehad dan met de Volvo in 2,5 jaar! (shakeit)

Afbeelding

Is er dan helemaal niks te mekkeren? Nou, toch wel gelukkig! >)
- motorgeluid: of vooral, het gebrek daaraan... gisteren genoeg inspiratie gehoord, dus dat is wel op te lossen
- audio: ondanks de 'dikke' radio kan het in geen velden of wegen tippen aan wat ik in de Volvo had... het is acceptabel, maar er mag tzt wel een subwoofertje bij
- geen hoogteverstelling op de gordels: die snijdt dus in je nek, afhankelijk van wat voor shirt je aanhebt
- stug onderstel: vind ik geen punt, maar als je in het donker hard over de Autobahn rijdt, 'bouncen' de koplampen nogal - in Nederland zijn gelukkig de snelwegen van betere kwaliteit en in de Randstad is toch bijna alles verlicht
- een deel van de Franse ergonomie, je kunt bijv. de Sport-knop (die verstopt zit achter het stuur) alleen bedienen als je eerst op de middentunnel de cruisecontrol uitzet. Maar dat zal ik dan maar karakter noemen…

De plannen op het wensenlijstje beginnen dan ook met "meer geluid" (naast luxe platen)... gevolgd door de rest die vast ook nog komt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
frankie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Berichten: 10008
Lid geworden op: 29 okt 2016, 08:03

Re: Martijn's Renault Mégane RS

25 jul 2016, 16:28

8)
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Martijn's Renault Mégane RS

25 jul 2016, 16:41

Heul het MINI-forum in de Megane RS hoor hahaha

Bram... Rajko... Johan wil er 1...

Maar geniet ervan. Ik durf die van Rajko of Bram niet te lenen, want gaat me te veel geld kosten zoiets...
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Re: Martijn's Renault Mégane RS

25 jul 2016, 16:43

Deze was ik nog vergeten...

Afbeelding
Klatsie
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: omg. Utrecht
Berichten: 2007
Lid geworden op: 10 sep 2013, 19:33

Re: Martijn's Renault Mégane RS

25 jul 2016, 17:50

Dikke wagen Martijn!
Peugeot 205 GTI, Audi 80 Coupe 2.3L V6, Renault Clio 2.0 16V, Peugeot 306 GTI, Opel Astra 1.6, Audi 80 Coupe 2.8L V6, Renault Megane Coupé 2.0 16V, Audi A8 4.2 V8, Mini Cooper S
Gebruikersavatar
Manick
Sponsor
Berichten: 1029
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:42

Re: Martijn's Renault Mégane RS

25 jul 2016, 18:59

Dikke kar Martijn, binnekort maar een keer in het echt bekijken
speedy
NMC Legend
NMC Legend
Locatie: Deventer
Berichten: 25020
Lid geworden op: 28 dec 2006, 17:48

Re: Martijn's Renault Mégane RS

25 jul 2016, 19:18

gaaf hoor


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding
GreyCooperS
Forum Junky
Locatie: Rijswijk
Berichten: 17047
Lid geworden op: 01 aug 2009, 00:25

Re: Martijn's Renault Mégane RS

25 jul 2016, 20:28

Sweet..leuk speel en smijt ding en mooie tekst weer...enjoy! 8)
AfbeeldingAfbeelding

2008 | R56 Cooper S | Chili Red

Beek Stage 1 | Forge Dump Valve | 17" Intra 7,5J 225-45-17 | Custom Red Recaro CS | GP Gordels | Scangauge II | Aero | Navi | Xenon | Pano | Antracite Hemel | Keyless Go


2002 | e39 540i Touring | Messing Metallic

2000 | e53 X5 4.4i | Tiag
Gebruikersavatar
MCS Floris
Be Mini
Be Mini
Locatie: Noord Holland
Berichten: 457
Lid geworden op: 11 apr 2015, 11:32

Re: Martijn's Renault Mégane RS

25 jul 2016, 22:49

Poeh, leuk apparaat hoor Martijn! En een goede uitvoering idd.
Daar is best de nodige lol aan te beleven met die sper en 300pk's...!
Afbeelding it's nor Black, nor white.
Durf buiten de lijntjeS te kleuren...
Ward
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede / Zutphen
Berichten: 2314
Lid geworden op: 21 nov 2011, 20:05

Re: Martijn's Renault Mégane RS

26 jul 2016, 02:06

Mooi verhaal en gefeliciteerd met de aankoop! Er zijn maar weinig auto's die de kleur geel zo goed kunnen hebben, dus goed dat je de kans gepakt hebt
biermagnaat
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Enschede
Berichten: 3151
Lid geworden op: 01 feb 2007, 16:11

Re: Martijn's Renault Mégane RS

26 jul 2016, 08:23

Ik zat er laatst ook al en met een schuin oog naar te kijken. Wel hilarisch dat Rajko en jij praktisch tegelijk een bijna zelfde auto kopen. :D

In Duitsland zijn ze stukken beter betaalbaar dan een Golf GTI van een vergelijkbaar bouwjaar. Veel geluk ermee Martijn! :D
Brightness
NMC Legend
NMC Legend
Berichten: 1681
Lid geworden op: 28 okt 2016, 07:17

Re: Martijn's Renault Mégane RS

26 jul 2016, 08:46

Megane RS is super! Zo'n beetje de enige (betaalbare) auto die ik als serieus alternatief van de R53 zie. Njoy!

Ik ben trouwens wel benieuwd naar een side-to-side review ten opzichte van je R53 als je deze een tijdje hebt..


Sent from my iPad using Tapatalk
klik hier voor mijn Show Your Ride

Afbeelding
MartijnGizmo
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Locatie: Almere
Berichten: 5707
Lid geworden op: 08 mar 2011, 11:48

Re: Martijn's Renault Mégane RS

26 jul 2016, 08:49

De pure sensaties van een R53 ga je hier niet mee ervaren, maar dat is ook niet wat ik zoek. Dan zou je misschien een Mégane 2 R26.R kunnen overwegen, die is nog een stukje puurder qua rijden.
Lars Temmink schreef:Mooie bak man! Ben erg benieuwd hoe zo'n ding nou stuurt!
Je zou het een beetje kunnen zien als een XL-uitvoering van een flink gemodificeerd R56! :rijden

Terug naar “Bevriende rides, je andere ride”