De andere vierwielers

Laat hier je (andere) niet MINI trots zien.
RobPt
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Locatie: Portugal
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 dec 2018, 20:34

De andere vierwielers

27 dec 2018, 19:48

Afbeelding
Afbeelding

De Defender nog met NL kenteken voordat we hem geïmporteerd hadden. Zo'n Defender is hier overigens wel vreselijk duur in de motorrijtuigenbelasting: € 58 per jaar! :lol: :lol:

Dit mogen we graag doen met de Defender. Oud filmpje al overigens en opgenomen met een Sony Hi8 Handycam.



Ik had geloof ik al geschreven dat beide op de nominatie staan om verkocht te worden.

En omdat dit óók een vierwieler is mag hij natuurlijk niet ontbreken ..........

Afbeelding

Rob
Laatst gewijzigd door RobPt op 12 jan 2019, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Typefouten of grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens het verzenden van het bericht!
Gebruikersavatar
Markos
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Enschede
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:03

Re: De andere vierwielers

28 dec 2018, 01:04

Leuk wagenpark!
58 euro belasting per jaar voor een Defender? Ik wou dat hier zo was, haalde ik er gelijk een op! Al was het maar als opritversiering...
Groeten, Mark

2008 Mini Clubman Cooper S
RobPt
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Locatie: Portugal
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 dec 2018, 20:34

Re: De andere vierwielers

12 jan 2019, 01:24

Markos schreef:
28 dec 2018, 01:04
58 euro belasting per jaar voor een Defender?
Ach voor de Mini betaal ik € 238,66 p/j dus dat valt ook reuze mee. Resp. voor de cil.inhoud € 117.47 + € 90.06 voor de CO2 uitstoot.
De Jaguar valt wat duurder uit n.l.: € 627,49 p/j. Resp. voor de cil.inhoud € 402.02 + € 195.59 voor de CO2 uitstoot.

M.i.v. 2019 wordt er ook gekeken naar de wijze waarop de CO2 uitstoot is vastgesteld: voertuigen met een productiedatum in 2017 of 2018 mogen nog gekeurd zijn volgens de NEDC methode. Maar voor voertuigen met een fabricagedatum én gekentekend in 2018 of 2019 die al gekeurd zijn volgens de nieuwe WLTP methode betaal je meer voor de CO2 uitstoot omdat die wijze van meten een hogere CO2 uitstoot aangeeft.

Het 'geheim' van de Defender is dat de datum eerste afgifte Portugees kenteken ligt vóór 310707 en hij een bedrijfswagen ('grijs') kenteken heeft. Alle kentekenplichtige voertuigen van vóór die datum betalen nog het oude, zeer lage tarief. Daarna zijn de tarieven behoorlijk gestegen en wordt er ook geen onderscheid meer gemaakt tussen 'gele' of 'grijze' kentekens. Voor vrachtwagens > 7.5 ton gelden andere tarieven. Overigens is aan een Portugees kenteken niet te zien of het al of niet een bedrijfswagen betreft. Het staat wel op het kentekenbewijs en uiteraard kun je het zien aan het type auto. Maar bedrijfswagens (óók vrachtwagens) krijgen hier gewoon een kenteken uit de lopende serie. Was in het begin natuurlijk wel even wennen. Als ik NL achter zo'n grote auto reed dan keek ik altijd naar het kenteken en dan wist ik meteen dat het een vrachtwagen betrof maar hier kan ik dat dus niet aan het kenteken zien en als ik dan ging inhalen dan kwam daar geen einde aan en dan liet ik mijn vrouw altijd kijken wat het was en dan kwamen we via monoloog en discussie meestal tot de conclusie: "Het is een vrachtwagen, een truck met oplegger!" :s
Men kent hier ook nog steeds (zoals lang geleden ook in NL) personenwagens op 'grijs' kenteken. Altijd 2-deurs en uiteraard geen zitplaatsen achterin. Denk hierbij vooral aan 'Peugeot 205-achtige' auto's. Ná 310707 niet meer interessant omdat er geen verschil meer is in de motorrijtuigenbelasting. O ja, je kunt hier alleen maar per jaar betalen en restitutie kent men ook niet.

Zo, weer wat geleerd over de Portugese autowereld. :wink:

Rob
Typefouten of grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens het verzenden van het bericht!
Gebruikersavatar
Markos
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Enschede
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:03

Re: De andere vierwielers

12 jan 2019, 11:38

Thanks voor je uitleg!
Ik vond het vooral een opmerkelijk verschil met Nederland voor de Defender. Hier kost eentje op diesel meer dan 2k aan belasting per jaar... Tenzij hij 40 jaar oud is dan.
Maar een moderne Defender "voor de heb" is hier dus waarzinnig duur.
Voor de particulier dan. Op grijs kenteken zijn hier trouwens wel trucjes om goedkoper zoiets te rijden, maar dan moet je dus wel een bedrijfje hebben...
Groeten, Mark

2008 Mini Clubman Cooper S
RobPt
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Locatie: Portugal
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 dec 2018, 20:34

Re: De andere vierwielers

12 jan 2019, 18:25

Markos schreef:
12 jan 2019, 11:38
Thanks voor je uitleg!
Geen dank, graag gedaan :wink:
Markos schreef:
12 jan 2019, 11:38

Ik vond het vooral een opmerkelijk verschil met Nederland voor de Defender.
Kan ik me voorstellen. Wij hebben de auto als particulier in 2002 nieuw gekocht en waren net op tijd weg (febr. 2005) want toen was het afgelopen met de pret voor particulieren die een auto op 'grijs' kenteken wilden kopen. Denk hierbij aan BPM en 'gele' motorrijtuigenbelasting.
Overigens zouden we nu, indien de Defender een Portugees kenteken zou hebben van ná 310707, € 805,93 p/j (cil.inhoud € 402,02, CO2-uitstoot € 335,06 plus een extra dieseltoeslag van € 68,85) moeten betalen. Natuurlijk nog altijd een schijntje vergeleken met Nederland. Maar het is voor héél veel Portugezen héél veel geld!

Overigens zijn er legio immigranten uit Nederland die het niet snapten dat ze plotseling hier zoveel motorrijtuigenbelasting moesten gaan betalen met hun 'bedrijfswagen'. "Hoe kan dat nou, de auto is van 2003!?" ; "Ja, dat kan wel zo zijn maar het criterium is de datum eerste afgifte van het PORTUGESE kenteken en als die gelegen is ná 310707 dan ....... vul verder zelf in en kleur de plaatjes :wink:

Rob
Typefouten of grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens het verzenden van het bericht!
RobPt
One wheel wonder
One wheel wonder
Contacteer:
Locatie: Portugal
Berichten: 44
Lid geworden op: 19 dec 2018, 20:34

Re: De andere vierwielers

19 jan 2019, 20:31

Vanaf morgen één vierwieler minder. Héél, héél erg jammer en ik zal hem met lede ogen zien vertrekken maar ik heb er een goede, rationele, reden voor.

Afbeelding

Rob
Typefouten of grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens het verzenden van het bericht!

Terug naar “Bevriende rides, je andere ride”