TVR

Laat hier je (andere) niet MINI trots zien.
Tvrchimeara
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 aug 2021, 15:38

TVR

15 aug 2021, 22:48

Dit is dan de andere ride, naast de F56 JCW. De TVR Chimaera 4.0 V8. Heb hem nu drie jaar. Een linksgestuurde Chimaera, in Nederland in 1999 geleverd door Nimag, de importeur van onder meer TVR destijds. Hij is origineel, met een maagdelijke kilometerstand. Ik heb de hele historie er bij. Hij heeft zelfs op de AutoRai gestaan in 1999, naar het schijnt, maar daar heb ik helaas geen foto's van. Had Nimag (ofwel tegenwoordig Louwman) evenmin plaatjes van. Hij is ook nog een keer onderwerp geweest van een YouTube-filmpje van AutoVisie: Sjoerds Weetjes. Een filmpje uit 2017, een jaar later kocht ik de wagen en kwam toen het filmpje tegen en dacht: Verrek, dat is de mijne...
Bijlagen
TVR-Chimaera-4.0-6-1170x778.jpg
TVR-Chimaera-4.0-12-1170x778.jpg
TVR-Chimaera-4.0-3-1170x778.jpg
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: TVR

16 aug 2021, 13:31

Gave TVR en dan ook nog LHD :icon_top:
Heb ook wel eens zo'n TVR overwogen maar mijn voorkeur is LHD en dan is er niet zoveel keuze.
Pasvorm van panelen is niet zo perfect maar het lijkt me een geweldige auto met V8 en dakje open.
Tvrchimeara
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 aug 2021, 15:38

Re: TVR

16 aug 2021, 23:49

Dank je. Nou de pasvorm valt wel mee hoor. Of liever gezegd: valt niet tegen voor een auto van Britse handmakelij en van kunststof. Toegegeven: Er wordt natuurlijk ook een en ander verdoezeld, neem alleen al de vorm van de portieren aan de voorkant. Die ronde vorm met fikse 'verdieping' is er vooral om een strakke paslijn te vermijden... En de bijgeluiden zijn ook te verwaarlozen. Maar goed die hoor je ook niet dankzij het prachtige V8-geluid. Dat is echt verslavend. En het rijden is nog echt handarbeid! Geweldig. Maar raak niet overmoedig, doseer, want hij straft je onmiddellijk hard af. De mijne heeft alleen rembekrachtiging, verder niks. Geen stuurbekrachtiging, geen abs, niks toeters en bellen. Wel een sperdifferentieel. En elektrisch bedienbare ramen... :lol: Plus een hardtop van carbon. Toen al. Die hardtop kan in de kofferbak en vervolgens kun je het achterruitje met doek als een cabriokap naar beneden klappen. Maar dat doe je eigenlijk niet, want het openkapgevoel wordt nauwelijks groter. Bovendien: met de achterkap naar beneden zie je niks meer in de achteruitkijkspiegel. Kortom een mooie en heerlijke auto.
Bijlagen
TVR-Chimaera-4.0-15-1170x778.jpg
Tvrchimeara
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 aug 2021, 15:38

Re: TVR

17 aug 2021, 00:10

Wat ik ook nog wel even leuk vind om te melden is, dat er ook allerlei dingen opzitten van gewone huis-tuin-en-keukenauto's uit de jaren 90. Anders werd dit model (en alle andere TVR's) helemaal onbetaalbaar als ze daar in Blackpool dat ook nog eens zelf moest ontwerpen, ontwikkelen en maken. Zo is de binnenspiegel van een Peugeot 205, zijn de zijspijgels van een Citroen CX, is het contactslot van Opel/Vauxhall (ik heb tenminste sleutels met het Opel-embleem erop), zijn de zijclignoteurs van een Ford Fiesta Mk3 en heeft de eerste serie (de Mk1) ook de achterlichten van dat type Fiesta, alleen een stuk donkerder. De mijne heeft eigen TVR-achterlichten. Nou ja, eigen...: acht ronde achterlichten achter twee donkere kappen.
Tvrchimeara
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 aug 2021, 15:38

Re: TVR

17 aug 2021, 00:20

Oh ja, en de asbakjes in de deuren zijn van.... een Mini. De classic uiteraard.
niekcarfreak
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 2214
Lid geworden op: 28 okt 2016, 20:59

Re: TVR

17 aug 2021, 09:54

Leuke detail info. :icon_top:
Van die buitenspiegels heb ik geweten maar was ik vergeten.
Met pasvotm bedoelde ik ook de vrij brede naden tussen de panelen maar misschien zit de ene ook beter in elkaar dan de andere en als er eentje schade heeft gehad dan geldt natuurlijk hetzelfde als bij andere auto's.
Lijkt me geweldige auto om in te rijden!
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: TVR

20 aug 2021, 19:32

Erg vet deze machine, heel wat anders dan al die eenheidsworst met (te)veel electronica vandaag de dag :)
Gebruikersavatar
Rallye
Enthousiast
Enthousiast
Locatie: Achterhoek
Berichten: 82
Lid geworden op: 04 apr 2021, 14:37

Re: TVR

22 aug 2021, 12:18

Leuk hoor! Ik reed donderdagavond achter een groene, van Krabbendijke naar Rotterdam. Helaas trok hij hem onder de viaducten op de A15 niet ff open……
Tvrchimeara
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 13 aug 2021, 15:38

Re: TVR

22 aug 2021, 23:40

Bijzonder dat je er eentje tegenkwam. Daar waar ik woon, in de Oost-Achterhoek, is het aantal TVR's per hoofd van de bevolking aanzienlijk. :) De mijne dus, dan een Chimaera 5.0 V8 (ook linksgestuurd), een superzeldzame rechtsgestuurde 430 SEAC (Wedge, 4,3 V8) en een righthand drive Griffith (ik meen een 5.0). De TVR-rijder die jij zag zal vanwege de huidige benzineprijzen zijn Chim niet extra hebben laten brommen. ;) Ik heb hem zaterdag nog wel een paar keer laten grommen. Want dat doet-ie: grommen. Niks geknetter en geknal, maar diep gegrom. AutoVisie noemde de Chimaera ooit eens de grimmige grommer Dat gegrom en het koppel van de 4.0 V8 zijn echt verslavend. De F56 JCW is ook verslavend, maar op een andere manier.

Terug naar “Bevriende rides, je andere ride”