Uitlezen Engelse auto niet mogelijk

Van alles over de 1ste generatie MINI.
Ellemini
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 sep 2015, 17:50

Uitlezen Engelse auto niet mogelijk

14 jan 2016, 18:13

hallo,

Ik heb een mini cooperS uit 2003 en nu is deze ooit omgebouwd van RHD naar LHD.
De auto rijdt fantastisch, alleen zit er een storing in de afstandsbediening/centrale deurvergrendeling.
Deze heeft al vanaf aanschaf niet gewerkt, alleen eerder wel bij de vorige eigenaar bleek bij navraag.
Nu wilde ik het laten maken, alleen de garage kon de auto niet uitlezen volgens hen. (bmw dealer) er werd me verteld dat dit zou komen door dat het een engelse auto is en dat niet gaat, maar is dat zo?
Weet iemand hier meer over, of weten jullie een adresje waar dat in dat geval wel kan. Ik zat nl te bedenken dat deze twee dingen wel eens met elkaar te maken zouden kunnen hebben, geen CDV en niet uitleesbaar.
Heb nog weinig ervaring met mini's vandaar mn vraag hier, zou een andere ECU o.a. dit probleem kunnen verhelpen, en past elke ECU in een LHD als wel in een RHD auto??

veel vragen, hopelijk iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen..
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Uitlezen Engelse auto niet mogelijk

14 jan 2016, 19:35

't Zal denk ik niet komen van een Engelse auto, maar eerder aan de ombouw en wat daarmee 'geraakt' is in die ombouw. Was het alleen een mechanische ombouw, of ook elektronica-componenten. Zijn bijv deursloten ook omgezet naar NL? Hebben ze de ruitenwissers ook NL gemaakt? Is er een andere kabelboom geplaatst? Enzovoort, enz.
De verschillende modules moeten met elkaar kunnen communiceren. Als daar ergens een obstakel zit, dan wordt het al lastig met uitlezen zonder verstoringen.
De auto kan heel goed zonder problemen rondrijden, maar dat je de ECU niet kan uitlezen. Komt wel vaker voor...
Ellemini
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 sep 2015, 17:50

Re: Uitlezen Engelse auto niet mogelijk

21 jan 2016, 17:36

dank voor jullie reacties,
Woon zelf in Eindhoven, dus Zoetermeer is niet echt om de hoek, maar eventueel wel een keer een optie wanneer er geen oplossing komt dichterbij. De ombouw is vooral mechanisch geweest, de ruitenwissers zitten 'verkeerd' om, en de deursloten zijn ook niet omgezet. Voor wat betreft de kabelboom heb ik geen idee, maar ik gok van niet gezien de 'engelse' layout van de diverse componenten.
Ik heb wel zelf een deurgreep met slot gekocht, maar wilde eerst de centrale vergrendeling werkend hebben voor ik die er in ga zetten.
Chasah
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 jan 2014, 16:26

Re: Uitlezen Engelse auto niet mogelijk

21 jan 2016, 19:48

Wij hebben ook een Engelse Mini, alleen nog gewoon met het stuur aan de rechterkant. Hij is een paar keer bij de dealer geweest voor onderhoud en nooit problemen gehad. Aan het feit dat ie engels is zal het dus niet aan liggen.
Gebruikersavatar
Marcel Always Open
Cabrio-King
Locatie: Pijnacker
Berichten: 8529
Lid geworden op: 06 mei 2006, 23:18

Re: Uitlezen Engelse auto niet mogelijk

26 jan 2016, 23:17

Het klinkt mij in de oren dat men er een linksgestuurd dashboard ingezet heeft , maar de OBD poort (te vinden onder het stuur) niet heeft aangesloten. Zit daar wel iets om de OBD stekker aan te sluiten?
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
MINIlimburger
One wheel wonder
One wheel wonder
Berichten: 35
Lid geworden op: 05 nov 2015, 21:22

Re: Uitlezen Engelse auto niet mogelijk

27 jan 2016, 11:17

Volgens mij is klaas de beunhaas hier aan de gang geweest...
Ellemini
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 sep 2015, 17:50

Re: Uitlezen Engelse auto niet mogelijk

01 feb 2016, 09:14

mijn vrouw is vandaag en morgen met de auto weg, maar zal woensdag eens goed kijken of de obd onder het stuur zit en of deze aangesloten is. Het wordt steeds duidelijker, al weet ik niet of ik er vrolijker van wordt..

heel erg bedankt zover voor de reacties allemaal tot zover! Ik hou jullie op de hoogte.
Ellemini
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 sep 2015, 17:50

Re: Uitlezen Engelse auto niet mogelijk

08 apr 2016, 15:18

daar ben ik weer, al duurde het nogal lang.
Onder het stuur zit wel gewoon een obd stekker, dus dat is niet het probleem, alleen kan ik niet checken of deze werkt.
Ik heb nu een bluetooth obd stekker besteld en wanneer deze er is zal ik het eens proberen. Het resultaat zal ik hier weer posten.
Ook heb ik de deurklink van de bestuurderskant vervangen voor een MET sleutelgat, nadat ik het slot eerst compatibel gemaakt had met de sleutel uiteraard. Nu kwam ik er tijdens het inbouwen achter dat het deurmechanisme geen aansluiting heeft aan de bovenkant voor een slot aan deze kant.. Zucht..
Iemand toevallig een deurmechanisme liggen *links* op het verkoop forum zie ik er geen.
Ook op de onderdelenlijn hebben ze deze niet op het moment..
Ellemini
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 sep 2015, 17:50

Re: Uitlezen Engelse auto niet mogelijk

06 mei 2016, 20:04

heb ondertussen een ELM apparaatje gekocht om via de obd uit te lezen, maar er brand wel een lampje in de elm, en ik kan connectie maken tussen mn telefoon en de elm, maar hij kan niet connecten op een of andere manier met de boordcomputer.
ik zal een foto bijvoegen, misschien ziet iemand gelijk dat er iets niet klopt..?
Anders iemand nog een idee???

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Robert
NMC Moderator
NMC Moderator
Berichten: 3180
Lid geworden op: 18 okt 2005, 15:34

Re: Uitlezen Engelse auto niet mogelijk

06 mei 2016, 23:29

Deze stekker en aansluitingen op de foto komen overeen met de elektrische schema's van MINI.
Ellemini
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 sep 2015, 17:50

Re: Uitlezen Engelse auto niet mogelijk

07 mei 2016, 18:33

tnx!
Enig idee waar het dan aan zou kunnen liggen?
ook bij de garage konden ze hem niet uitlezen nl..
marcelclemens
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Hillegom
Berichten: 787
Lid geworden op: 09 jul 2006, 18:01

Re: Uitlezen Engelse auto niet mogelijk

08 mei 2016, 13:45

Zit er niet een soort onderderbreker achter de obd aangesloten tegen diefstal?
MINI Cooper S Checkmate -- MINI Clubman Cooper S Hampton

Terug naar “MINI-talk”