R53 ipv R55

Van alles over de 1ste generatie MINI.
Gebruikersavatar
Frans.
Enthousiast
Enthousiast
Contacteer:
Locatie: Zuid Limburg
Berichten: 101
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:23

R53 ipv R55

08 mei 2016, 22:06

Hallo iedereen. Ik heb me een tijdje terug aangemeld op het forum op zoek naar info. Wij, mijn vrouw en ik, zijn ons aan het oriënteren naar een gebruikte New Mini. Het gaat om een "tweede" auto als vervanging voor haar huidige Peugeot. Vanaf het begin van deze crusade was ze heel duidelijk dat als het een New Mini word dan word het een Cooper S Clubman, een R55 dus. We hebben er een aantal gezien en een paar gereden maar als tweede auto zijn ze toch erg kostbaar (ik ben en blijf Nederlander)
Nu zijn we tegen R53 aangelopen die ons niet loslaat. Dit is ook een Cooper S maar is dus iets ouder dan een R55. Om precies te zijn is ie van Augustus 2004 en het is dus eentje met de compressor.

Ik wilde een paar vragen op jullie afvuren in de hoop op wat informatie.

* Aangezien hij van na de facelift is zou hij dus al de Getrag versnellingsbak moeten hebben, klopt dit ?
* Is dit blok, in principe, hetzelfde als het blok wat in een R55 gebruikt wordt maw heeft deze ook het "kettingspanner syndroom" ?
* Is het "kettingspanner syndroom" trouwens iets waar per definitie elke Cooper S mee kampt of kun je ook gewoon geluk hebben en rij je 3 ton zonder problemen ?
* Ik lees hier ook over koppelingsproblemen maar dit lijkt mij toch ook aan hoe de vorige eigenaar met wagen omgesprongen is, toch ?

Een R53 "S" is in aanschafprijs een stuk aantrekkelijker dan een R55 "S" maar aangezien deze ook een stukkie ouder is probeer ik natuurlijk te voorkomen een "money pit" te kopen vandaar mijn vraag om info. Alvast bedankt met alle input.

Groet. Frans.
Klik hier voor mijn SYR
Gebruikersavatar
Frans.
Enthousiast
Enthousiast
Contacteer:
Locatie: Zuid Limburg
Berichten: 101
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:23

Re: R53 ipv R55

09 mei 2016, 22:24

Heb na enig zoeken mijn 2de vraag gedeeltelijk beantwoord, de R53S heeft een ander blok dan de R55S (Chrysler tov. Peugeot) Houdt dit dan ook in dat 'n 2004 R53S geen last heeft van het "kettingspanner syndroom" ? Dat is mij nog niet duidelijk.
Klik hier voor mijn SYR
Jer84
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Drachten
Berichten: 854
Lid geworden op: 15 okt 2014, 23:59

Re: R53 ipv R55

09 mei 2016, 22:38

Die kettingspanner kan altijd voorkomen, deze spanner is trouwens zo te vervangen. Ik zou hem daardoor niet laten staan.

De bak is belangrijker. En de koppeling hangt inderdaad af van de vorige eigenaar. Verder is de R53S gewoon een sterke auto en is juist de compressor geweldig! Mooi dat jankend geluidje.

Succes met zoeken!
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frans.
Enthousiast
Enthousiast
Contacteer:
Locatie: Zuid Limburg
Berichten: 101
Lid geworden op: 12 nov 2015, 21:23

Re: R53 ipv R55

10 mei 2016, 18:22

Thanks voor je info Jer84 :icon_top:
Klik hier voor mijn SYR

Terug naar “MINI-talk”