Aanschaf Mini Cooper S?

Van alles over de 1ste generatie MINI.
Cooper87
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2018, 01:24

Aanschaf Mini Cooper S?

07 jun 2018, 01:34

Beste Mini liefhebbers,

Ik ben sinds vandaag lid van het forum en heb mij net even voorgesteld in de rubriek "Wie ben je?" In mijn stukje had ik kort beschreven dat ik eigenaar ben van een classic Mini uit 1987 en dat die nog ter restauratie in de garage staat totdat ik iemand heb gevonden die mij verder kan helpen met de restauratie. In de tussentijd wil ik echter ook een New Mini kopen voor dagelijks gebruik.
De reden dat ik lid ben geworden is vanwege het feit dat ik van plan ben om een Mini Cooper S aan te schaffen en het mij leuk lijkt om deel te nemen aan gezamenlijke activiteiten/ritjes.
In de voorbereiding van mijn aanschaf ben ik informatie en ervaringen gaan opzoeken over de new Mini en moet eerlijk zeggen dat ik daar een beetje van geschrokken ben. Ik lees heel veel negatieve en zorgwekkende berichten over de Mini. Ik lees zoveel zorgwekkende en negatieve berichten dat ik zelfs twijfel om een Mini aan te schaffen. Ik wil ontzettend graag een mini maar aangezien ik hem voor dagelijks gebruik (woon/werkverkeer) koop weet ik niet of dat verstandig is.
Ik lees dat de Mini bekend staat om de volgende zwakke punten. Dit zijn ook nog hele belangrijke punten die erg kostbaar zijn als er iets aan is.
- Veel oliegebruik en lekkende/zwetende Motor.
- Ratelgeluiden of tikkende geluiden in de Motor.
- Koppeling/versnellingsbak erg zwak en gaat vaak kapot
- problemen met de distributieriem, kleppen etc.
- Lekkende panoramadaken

Dit zijn toch punten waar ik mij zorgen om maak als die niet in orde zijn en waardoor ik twijfel om een Mini aan te schaffen. Daarbij hoor ik ook veel verschillende meningen waarin wordt aangegeven dat betreffende problemen vooral voorkomen bij de eerste generatie, anderen zeggen juist de tweede generatie. Tevens wordt ook aangegeven dat je beter een Cooper kunt kopen i.p.v een Cooper S of zelfs beter een Mini one kunt kopen met een 1.4 motor, maar hier verschillen de meningen dus over.

Mijn vraag aan jullie is of jullie mij goed advies kunnen geven of ik nu een Mini moet aanschaffen of niet. Aan de ene kant wil ik het heel graag maar aan de andere kant komt het nu op mij over alsof de Mini een hele leuke auto is maar stiekem eigenlijk een probleemauto is en dat je vooral betaald voor de populariteit die de Mini op dit moment geniet.
Ik had graag objectief advies. Ik weet dat dit een forum voor liefhebbers is dus er zal altijd met een rose bril gekeken worden naar de Mini maar ik hoop dat jullie objectief kunnen adviseren. Ikzelf wil namelijk morgen nog een Mini kopen als het even kan maar mijn verstand twijfelt nog.
- Klopt het dat de Mini bekend staat om de kwalen die ik hierboven heb beschreven?
- Zo ja, in hoeverre spelen deze problemen? Is dit sporadisch en komt het af en toe voor of heeft het merendeel van de Mini´s problemen? Kan je het bekijken en bij jezelf denken dat ieder automerk en type zijn zwakheden kent of loopt het bij de Mini echt de spuigaten uit?
- Is het ene model beter dan de andere? Mijn voorkeur gaat uit naar de Cooper S maar ik lees soms dat die juist het meest kwetsbaar is. Klopt dat en kan ik beter kiezen voor een gewone Cooper of een One of maakt dat niet zoveel uit?

Kortom: Is de Mini een auto met een hoog risico op problemen en dure reparaties of valt het allemaal wel mee en kan je heel lang plezier hebben van je mini als je hem maar goed blijft onderhouden, altijd op tijd de beurtjes laat uitvoeren en zelf regelmatig de oliepeil controleert.

Ik hoor graag van jullie en hoop op goed advies. Alvast bedankt voor de genomen moeite

Groetjes,

Paul
MrBonze
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 05 jun 2018, 21:38

Re: Aanschaf Mini Cooper S?

07 jun 2018, 08:34

Hi Paul,

Ik heb een paar maanden geleden voor hetzelfde dubio. gestaan. Wat ik erover heb gelezen, is dat de problemen vooral waren in de eerste run van de Prince motor. Dit is dus de tweede generatie Mini te herkennen aan o.a. de grote mistlampen. Zie hier het radar filmpje: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... urbomotor/. Er is een call-back geweest maar ik las verschillende ervaringen hiermee.

De door jou herkende problemen zijn (met uitzondering van het dakraam) hieraan toe te kennen. Mijn keuze is daarom gevallen op de R53 omdat deze nog de tritec motor heeft. Deze zijn (uiteraard) wel een klap dorstiger.
Cooper87
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2018, 01:24

Re: Aanschaf Mini Cooper S?

07 jun 2018, 19:54

Hoi MrBonze,

Dank je wel voor je duidelijke en objectieve reactie.

Groet,

Paul
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1968
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Aanschaf Mini Cooper S?

07 jun 2018, 20:17

Hallo Paul

Zelf ben ik (nog steeds) zeer tevreden eigenaar en bestuurder van een r53 (cooper s) uit 2005. Op elk willekeurig forum zal je voornamelijk de probleempunten vinden. Maar vaak ook oplossingen en punten waar je op kunt letten.

Ja de cooper s is dorstig
Ja de cooper s lust wat meer olie dan gemiddeld en
Ja er zijn wat kwaaltjes. Dat geldt voor meerdere merken
Maar de (naar mijn idee ) hoge factor maakt dat meer dan goed!!!

Ik kan je dan ook alleen vanuit het hart aangeven wat ik zou doen .
Afbeelding
Cooper87
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2018, 01:24

Re: Aanschaf Mini Cooper S?

08 jun 2018, 02:01

Hallo?

Je hebt helemaal gelijk. Ik was vanmorgen al mijn eerste testrit gaan maken en na 1 minuut was ik al overtuigd. Ik dacht al bij mijzelf, ook al had ik nog geen enkel advies gelezen: ook al blijkt dat het gern verstandige keuze zou zijn dan zou mij dat niks meer uit maken. Ik had meteen het nostalgisch gevoel van de classic mini weer terug maar dan met veeeel meer vermogen😝.

Gr,
Paul
Gebruikersavatar
louisvdd76
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Molenhoek
Berichten: 6371
Lid geworden op: 28 okt 2016, 23:10
Nederland

Re: Aanschaf Mini Cooper S?

08 jun 2018, 08:09

Dus binnenkort zien we foto's Paul? Ik heb een Cooper S van de 2de Generatie gehad met een N18 blok. Geen bijzondere issues enkel het bekende N18 probleem van het lekkende magneetventiel van de oliepomp maar dat is preventief gefixt. Nu weer een N18 maar dan in een GP2 verpakt.
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1968
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Aanschaf Mini Cooper S?

08 jun 2018, 08:24

Hallo Paul. Leuk om te lezen. Het mini Iris is weer actief geworden.
Hoe moeilijk ook, probeer bij de proefrit natuurlijk wel opletten.

Succes met de zoektocht en veel veilige fun kilometers
Gr
Daniel
Afbeelding
Gebruikersavatar
CasR
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Contacteer:
Locatie: Breda
Berichten: 274
Lid geworden op: 06 nov 2016, 07:15

Re: Aanschaf Mini Cooper S?

08 jun 2018, 13:52

Bij iedere aankoop van een gebruikte auto geldt hetzelfde. Hoe is deze onderhouden EN hoe is deze bereden. Een ingevuld/afgestempeld onderhoudsboekje alleen is niet heilig en ook niet dat deze van een oud e dame is geweest.
Voor een cooper S van 2006 tot 2010 is de ketting met geleiders en spanner het zwakke punt. Als deze hele set is vervangen is dat opgelost en heb je een betrouwbare auto. De manier van hoe de auto is of wordt bereden heeft gevolgen voor andere bijkomende onderhoudspunte en kosten. Een goede indicatie van hoe de auto is bereden kun je vaak aflezen aan het interieur, het motorcompartiment, steenslag sporen, bandenslijtage enz.
Als je twijfelt of je dat zelf kunt regel dan ergens een onafhankelijke keuring. Een uitgebreide 'apk' bij een apk keuringsstation geeft vaak een heel duidelijk beeld en status van een auto.

Succes met de zoektocht!


Verstuurd vanaf mijn SM-G925F met Tapatalk

Cooper87
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2018, 01:24

Re: Aanschaf Mini Cooper S?

08 jun 2018, 16:11

Hoi Louisvdd76,

Jazeker kan je binnenkort foto’s verwachten. Kan wel nog even duren vrees ik. Er is zoveel keuze en ik wil natuurlijk de best mogelijke.
Cooper87
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2018, 01:24

Re: Aanschaf Mini Cooper S?

08 jun 2018, 16:15

Hoi Daniel,

Je hebt helemaal gelijk. Dat was inderdaad lastig om tijdens de proefrit op te letten. Ik zat gewoon lekker te rijden en vergat eigenlijk waar ik mee bezig was haha. Ik was gewoon aan het genieten.

Gr,

Paul
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1968
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Aanschaf Mini Cooper S?

08 jun 2018, 16:41

Als er een boordcomputer op zit kan je aan bijvoorbeeld gemiddeld gebruik ook wel een indicatie maken van rijstijl. Met relaxed rijden is 1 op 12 prima haalbaar (r53). Met een zware rechtervoet .... bij lange na niet .
Afbeelding
Gebruikersavatar
Daniel_S
NMC Moderator
NMC Moderator
Contacteer:
Locatie: Odijk
Berichten: 1968
Lid geworden op: 08 aug 2013, 23:26

Re: Aanschaf Mini Cooper S?

08 jun 2018, 16:42

Cooper87 schreef:Hoi Daniel,

Je hebt helemaal gelijk. Dat was inderdaad lastig om tijdens de proefrit op te letten. Ik zat gewoon lekker te rijden en vergat eigenlijk waar ik mee bezig was haha. Ik was gewoon aan het genieten.

Gr,

Paul
Als je er van geniet doe je het goed!
Afbeelding
Cooper87
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2018, 01:24

Re: Aanschaf Mini Cooper S?

08 jun 2018, 17:51

Hoi Daniel , wat een slimme tip om te kijken naar het gemiddeld verbruik. Daar was ik nooit opgekomen. Dank je wel.
Gr. Paul
Cooper87
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 06 jun 2018, 01:24

Re: Aanschaf Mini Cooper S?

08 jun 2018, 18:34

Hallo allemaal,

Bij deze wil ik graag een oproep doen. Ik wil vragen of er mensen bereid zijn en het leuk zouden vinden om mij te helpen bij de aankoop van mijn Mini. Dat komt erop neer dat als ik een mini ergens in Nederland op het oog zie, of er dan iemand is die toevallig in de buurt woont waar de betreffende Mini staat, mij wil helpen tijdens de proefrit en de beoordeling van de Mini. Ik heb er zelf namelijk te weinig verstand van. Natuurlijk tegen een vergoeding van de benzinekosten en de moeite.

Groetjes,

Paul
Gebruikersavatar
Markos
Mod virus alert!
Mod virus alert!
Locatie: Enschede
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 feb 2013, 10:03

Re: Aanschaf Mini Cooper S?

08 jun 2018, 20:41

Ter aanvulling op de N14:
Niet alleen de distributieketting kan voor problemen zorgen door uit te rekken, er zijn meer zwakke punten. De hogedruk brandstofpomp heeft niet het eeuwige leven (450 euro materiaalkosten, de Peugeot pomp), carbon buildup moet elke 50.000 km verwijderd worden (220 euro) en er zijn er bij die veel olie verbruiken (1 liter op 1000km of erger).
Ik heb zelf een N14, maar zou echt een N18 aanraden als die binnen je budget valt. Of regel een goede garantie bij de koop.
Succes!
Groeten, Mark

2008 Mini Clubman Cooper S

Terug naar “MINI-talk”