Trekhaak

Van alles over de 1ste generatie MINI.
Breezer
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2018, 16:52

Trekhaak

11 feb 2019, 19:30

Toen ik mijn MINI Cooper kocht vroeg ik om een trekhaak. Dat kon onder de voorwaarde dat ik deze alleen zou gebruiken voor het monteren van een fietsendrager. Mijn kentekenbewijs vermeldt een trekgewicht van O. De reden hiervan werd mij niet verteld. Ik ben op onderzoek uit geweest. De RDW stelde dat ik het trekgewicht moest opvragen bij de fabrikant. Dat heb ik gedaan maar zonder resultaat. Alleen met een verklaring van de fabrikant kan ik het trekgewicht laten wijzigen. Dat kost bij de RDW dan wel even max 550 euri. (o.a. kosten voor het circuit vd de RDW in Lelystad). Ekris Veenendaal vertelde mij dat het een financieel verhaal is. De importeur van MINI wil zo weinig mogelijk Bpm betalen. Indien het trekgewicht op 0 staat dan scheelt dat in de Bpm. Dat is alles. Via andere verkopers van gebruikte MINI's heb ik inmiddels begrepen dat het trekgewicht van een vergelijkbare MINI 3 en 5 deurs max 750 kg is. De MINI heeft dus zeker wel trekgewicht. Hij kan wel een aanhanger trekken alleen is dat niet officieel geregeld. De auto gaat hier niet van kapot. De MINI Clubman heeft wel officieel trekgewicht. Bij mij in de buurt zijn meerdere MINI's met een trekhaak die zijn gemonteerd door een Trekhaakcentrum. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.
MINI groeten van Kees uit Winterswijk.
Breezer
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2018, 16:52

Re: Trekhaak

12 feb 2019, 10:08

Afbeelding
Gebruikersavatar
RonaldR56
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Den Haag
Berichten: 124
Lid geworden op: 29 okt 2018, 18:51

Re: Trekhaak

12 feb 2019, 11:57

Op mijn kentekenpapieren staat er ook 750kg geremd (R56)
‘07 Mini Cooper Chili
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Trekhaak

12 feb 2019, 21:43

Kees,

je verhaal klopt, precies wat je aangeeft. Ben er vorig jaar ook bezig mee geweest omdat ik een opvolger wilde voor mijn R56 pre-facelift met trekhaak maar ook met de R56 LCI/facelift model mag je niets met een trekhaak trekken. Toen is MINI al gestopt om goedkeuring te geven voor het plaatsen van een trekhaak onder hun 3 deurs model MINI, vandaar dat ik een R55 Clubman heb aangeschaft.

Helaas wil MINI ook met de 3de generatie 3/5 deurs types daar niet in meewerken maar wat je aangeeft kan onder een F55/56 wel een trekhaak plaatsen maar je mag er officieel niets mee trekken maar alleen gebruiken voor een fietsenrek of zo'n bagagebak erop plaatsen. Doe je het wel en je veroorzaakt of raakt betrokken in een ongeluk dan kan de verzekering wel eens besluiten om alle schade op degene te verhalen met de trekhaak die niet volgens het kenteken enig trekgewicht aangekoppeld mag hebben dus een risico als je dat toch doet. De nieuwe F54 clubman mag het wel en meteen een flink stuk meer, geremd 1300 -1500kg afhankelijk welke motor, ongeremd van 680 - 750 kg. Met een nieuwe CM zit dat 1500 - 1800 kg geremd en 715 - 750 ongeremd.

Jammer dat het op de nieuwe 3de generatie 3/5 deurs niet mogelijk is. Ik heb een bijlage met welke MINI er wat getrokken mag worden. Is een richtlijn want het kenteken bewijs geeft uiteindelijk altijd uitsluitsel omdat bij sommige auto's bij import soms het niet vermeld wordt terwijl het wel kan en dan is het niet altijd vermeld op het kenteken, entries O1 en O2 op je kenteken bewijs geven uitsluitsel. Ben je opzoek naar een andere MINI en je hebt het kentekenplaat nummer dan kun je op RDW.nl raadplegen of er trekgewicht op het kenteken staat.
Bijlagen
Trekgewichten diverse MINI types.xlsx
(11.18 KiB) 568 keer gedownload
atheunis
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 13 mar 2019, 18:52

Re: Trekhaak

15 mar 2019, 15:08

Toch bizar hè, dat je met een R50, die ik heb, gewoon 500kg ongeremd en 650kg geremd mag rijden. Ik wil een trekhaak voor een klein aanhangertje om naar het milieupark te rijden. Laat ik aftermarket een trekhaak zetten op de Volvo XC90, kost me dat plm €1500,- en op de mini €260,- vandaar. Maar ja moet wel een klein beetje veilig blijven... :rijden :s
Afbeelding
Gebruikersavatar
Schroefie
NMC Staff
NMC Staff
Contacteer:
Locatie: Veghel
Berichten: 3229
Lid geworden op: 02 jan 2014, 18:12
Nederland

Re: Trekhaak

16 mar 2019, 22:10

Gaat prima,

Ik heb onder de R56 en R55 beide een Westfalia afneembare trekhaak, ideaal. Bij de 2de generatie dus 500kg ongeremd en 750 kg geremd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
deusjevo
4 op een rij!
4 op een rij!
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 aug 2021, 10:20

Re: Trekhaak

05 sep 2021, 15:52

Ik heb een F54 Clubman Cooper 100 kW uit 2016 gekocht.
Heeft een trekgewicht van 1300 kilo geremd.
Afneembare trekhaak komt eronder via de MINI dealer.
Midnight black MINI Clubman Cooper 100kW uit 2016 :icon_top:
BMX
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Locatie: Rosmalen
Berichten: 6531
Lid geworden op: 17 nov 2016, 13:12

Re: Trekhaak

06 sep 2021, 08:43

Ben je er wel van bewust dat als je met 0kg trekgewicht op kenteken en toch een aanhanger gaat verslepen je volledig onverzekerd rond rijdt!
Denk ik zeg het toch even voor degene die denkt; oooh, maar t kan wel...

Een trekhaak kan op verschillende manieren onder gebouwd worden.
Via de dealer. De officiële weg met allerlei regeltjes waar zij zich aan moeten houden blablabla .. maar het kan ook via een trekhakencentrum/beunhaas.
Realiseer je wel; als er ergens een storing ontstaat zeggen ze bij de dealer; niet OEM, geen idee, ga maar terug naar de inbouwer. De inbouwer zal zeggen; nee, ligt aan de auto!
Altijd prettige discussies.
Daarbij is het bij veel modellen tegenwoordig nodig om een ander koelpakket te monteren. Doe je dit niet, dan sta je met een graadje of 30-35 halverwege Frankrijk op de Péage naar je auto te kijken die in vlammen op gaat. En je bent niet de eerste die dacht; maar toch wel €750,- bespaard op de trekhaak!
Want als de verzekeraar/expert navraag doet en er is geen ander koelpakket gemonteerd .. tsja .. dan heb je ineens een hele dure vakantie.

Dit zelfde geld ook voor een geschakelde plus voor je caravan.
De standaard kabelboom van een BMW/MINI is daar niet geschikt voor, vind BMW/MINI zelf. Trekhakencentrum denkt daar anders over...
Jouw auto fikt af. Jij bent niet verzekerd en trekhakencentrum zegt; u heeft er niet naar gevraagd, dat is eigen onderzoeksplicht. Tot ziens!

Moraal van het verhaal;
Trekhaak alleen mogelijk als kenteken het toe laat
Lees je goed in en laat je informeren bij de dealer (ongeacht het merk auto) en vergelijk offertes op de juiste manier (appels met appels enzo)
MINI F57 JCW | middendemper-delete | BC-racing coilovers | 18x8 ET35 wheels | Loading...
MINI R56S | JCW-trim | H&R veren | einddemper delete? | Vriendin editie
Triumph Street Triple R 675cc | Leovince titanium exhaust (no dB-killer >) ) | bar-end mirrors
MINI R57S | FJCW catback | Moeders editie
Gebruikersavatar
innocenti1300
4 op een rij!
4 op een rij!
Locatie: Regio Den Bosch
Berichten: 129
Lid geworden op: 20 jun 2021, 10:07

Re: Trekhaak

07 sep 2021, 19:47

Ik heb m idd besteld met trekhaak op advies van de dealer. Eronder zetten van de trekhaak is prima erna te doen, maar het extra koelpakket is echt nodig en dan is de af fabriek optie een stuk goedkoper als je die mogelijkheid hebt. Meerprijs op een nieuwe Clubman is €800.
Ik weet dat niet iedereen de keuze heeft om nieuw te kopen. Maar heb je die wel is t slim m mee te bestellen.

Terug naar “MINI-talk”