Help! Auto schokt bij gas los

Van alles over de 1ste generatie MINI.
Oscooper
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2019, 17:28

Help! Auto schokt bij gas los

26 nov 2019, 21:01

Beste mede mini rijders.

Ik heb last van het volgende: Zodra ik in zijn tweede versnelling af wil remmen zonder de koppeling in te trappen, lijkt het wel alsof de auto bij ongeveer 20 km/h gas bij geeft. Hierdoor gaat de auto 'schokken'. Erg vervelend, want de auto voelt nu extreem zenuwachtig aan. Ook wanneer je een beetje sportief wilt remmen zonder weer terug te willen naar de eerste versnelling is dit erg vervelend.

Ik heb ongeveer 4 weken of 3000 km geleden de gehele drukgroep incl koppeling en vliegwiel vervangen. Het 2 massa vliegwiel is hierbij vervangen voor een gewoon vliegwiel. De welbekende Valeo kit. Daarnaast zijn ook de bougies, luchtfilter, oliefilter en brandstoffilter vervangen. Ook heb ik gelijk de supercharger een beurtje gegeven. Na al dit te hebben gedaan hoopte ik eigenlijk dat het wel weg zou zijn, maar helaas is het nogsteeds aanwezig. Ik had gedacht dat er misschien te veel speling op het 2 massa vliegwiel zou zitten, maar dat blijkt dus niet zo.

Ik heb op internet gelezen dat het de MAF sensor kan zijn, maar die zie ik nergens te koop staan. Ik heb geen idee waar ik moet beginnen en de prijzen van een garage zit ik ook niet echt op te wachten, terwijl ik alles zelf kan doen. Ik rijd trouwens in een R53 uit 2004 met nu 174xxx op de klok. Erg tevreden over de auto, alleen dit is iets wat ik liever op wil lossen. Ik heb nog wel een paar vragen, maar dit heeft voor mij de meeste prioriteit.

Groetjes,
Oscar
Vinny85
Be Mini
Be Mini
Berichten: 429
Lid geworden op: 29 jun 2016, 20:52

Re: Help! Auto schokt bij gas los

27 nov 2019, 19:47

Hoe zit het met je torsie rubber van je motorblok? Die zit onderin aan je carter vast gekopelt aan je frame. Het kan zijn dat die op is en dan ga je meer beweging voelen in je chassis.
Oscooper
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2019, 17:28

Re: Help! Auto schokt bij gas los

27 nov 2019, 20:46

Toevallig heb ik deze ook tegelijk met de koppeling vervangen omdat het rubber gescheurd was. Daar zou het dus niet aan moeten liggen
nd-photo.nl
Be Mini
Be Mini
Contacteer:
Locatie: Sevenum
Berichten: 464
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:52

Re: Help! Auto schokt bij gas los

24 jul 2020, 10:34

Mini gen1 heeft geen MAF sensor, alleen een MAP sensor (2 stuks in totaal). Yoyo effect komt vaak door de bypass klep die het niet meer doet. Deze zit naast de gasklep, als die nooit vervangen is met die km stand, dan mag je dat best een keertje doen (vervang ook meteen de korte verbindingsslang, die worden keihard en broos na verloop van tijd).

AfbeeldingMini Cooper S R53 JCW Supercharger Service by Andy Ramdin, on Flickr

Terug naar “MINI-talk”