Gordel alarm

Van alles over de 1ste generatie MINI.
Gebruikersavatar
Harmpieter
Nieuw Lid
Nieuw Lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mei 2020, 14:20

Gordel alarm

29 okt 2020, 00:06

Hi,
Ik ben nieuw hier
Ik ben trotse eigenaar van een mini one seven uit 2005.
Ik had even een vraagje?
Elke keer als ik de auto start zie ik heel even kort het lampje branden van gordel om doen.
Ook doe ik hem niet om gaat hij gewoon uit.
Eerst dacht ik ik heb die functie niet maar ik zie dus wel van het gordel sluitpunt kabels lopen en onder mijn stoelen (de 2 voorstoelen).
Betekent dit nou dat ik de functie wel heb maar het doet het niet of is uit gezet door vorige eigenaar?
Of heb ik het gewoon niet?
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 459
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: Gordel alarm

30 okt 2020, 10:54

Dit verschilt per bouwjaar. Tot bouwdatum (dus niet datum van t kenteken) januari 2005 hebben de R50, R52 en R53 geen enkele mogelijkheid om te herkennen of er iemand op een stoel zit en of deze persoon zijn/haar gordel om heeft. Vanaf januari 2005 heeft ENKEL de bestuurdersstoel een extra stekkertje aan het gordelslot (dus 2 ipv 1), in dat geval gaat de MINI ervan uit dat wanneer je rijd er iemand op de bestuurdersstoel zit (dit is dus aan aanname van de auto want meten kan hij het niet) en wanneer er geen gordel in het slot zit (dit kan gemeten worden) kan het lampje van de gordel aan gaan. maar dit is dus enkel bij auto's geproduceerd na januari 2005 en het moet in de software ingeschakeld zijn (wat 9 van de 10 keer af fabriek niet zo is).

Antwoord op je vraag: Als je auto geproduceerd is na Januari 2005 dan is de kans groot dat je auto het heeft, de kans is echter nog veel groter dat dit af fabriek NIET ingeschakeld is.
Ik hoor de vraag op komen "maar waarom zie ik dan het lampje?" dat heeft ermee te maken dat bij contact aan een controle word uitgevoerd waarbij het grootste deel van alle lampjes ingeschakeld word en na x aantal seconden weer uit.


Ter info je kunt dus (wanneer aanwezig) meerdere stekkers vinden onder je stoel:
Geel = zij airbag
Blauw = gordelspanner
Zwart (3-pin) = stoelverwarming
Zwart (2-pin) = gordelchick (alleen bestuurder)

Terug naar “MINI-talk”