R53 p1688

Van alles over de 1ste generatie MINI.
R53chili
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:16

R53 p1688

24 feb 2022, 23:15

Hoi iedereen!

Na lange tijd MINIloos te zijn, heb ik nu een project gekocht....
Gaat helaas de verkoop weer in uiteindelijk, maarrrr eerst ff genieten als hij klaar is!
Een R53 van 2004, kennelijk stage 2 getuned, zo te zoen 15% poelie en andere injectoren, grotere intercooler enz.
Zou 240 pk hebben volgens een aankoopnota die erbij zit.
Wat ik vooral zie is dat er veel nieuwe onderdelen op zitten...
Probleem is dat de MINI stationair bokt en op 3,5 cilinder loopt, en met rijden inhoud, multiriem piept en slipt wat de werking v d compressor natuurlijk ook niet ten goede komt....
Bij uitlezen kwam p1688 naar boven, msl uit.
Krukaspoelie is niet kapot, bypassklepje nieuw, bougies bobine en kabels nieuw zo te zien....
Multiriem lag te slap naar mijn zin, waarsch foute maat erop, maar het schokbrekertje dat erop zit is eht een fietspompje dus die ga ik sowieso vervangen.
Als ik de distributieketting draai blijft de spanner even hangen waardoor de ketting verspringt dus dat is zeker niet ok lijkt mij, misschien is de spanner slecht en is dit vaker gebeurd en is de timing niet ok...
Geleiders en tandwielen zien er redelijk nieuw uit allemaal.

Iemand tips/ervaringen met zo'n klacht/storing?
Ik hoor graag van jullie!

Mvg Martijn
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: R53 p1688

25 feb 2022, 10:58

Hi Martijn,
Vaak duid de code P1688 wel op een defecte krukaspulley maar wanneer je riem erg slipt kan deze code ook optreden dus ik sluit niet uit dat het daardoor is gekomen.
Wat mij wel zorgen baart in jouw verhaal is het verspringen van de ketting..
Als hij werkelijk elke keer verspringt als je hem draait dan heeft hij ondertussen wel kleppen geraakt en is je blok redelijk afgeschreven. Hoe bepaal jij dat de ketting verspringt?

Groet Maik
R53chili
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:16

Re: R53 p1688

01 mar 2022, 23:00

Hoi Maik, de riem slipte bizar dus hopelijk komt daar de storing dan vandaan....
Het verspringen van de ketting zie ik als ik hem rond draai met de ratel op de krukas, distributiedeksel is eraf, vandaar dat ik kon zien dat de spanner bleef hangen. Ik weet dat aan de binnenkant er een rand in de distributiedeksel zit zodat hij niet van het krukastandwiel af kan klapperen, maar missch is de ketting gerekt en versprongen bij het nokkenastandwiel?
Geen kleppen geraakt, maar denk missch 1 of 2 tanden verkeerd....
(Slaat soms over, stationair en tijdens gasgeven.)
Al moet ik nog wel met officieel gereedschap blokkeren, maar ik kan het gereedschap in mijn kennisenkring nergens vinden helaas.

Mvg Martijn
Gebruikersavatar
MaikR53
Be Mini
Be Mini
Locatie: Zaanstad
Berichten: 461
Lid geworden op: 19 feb 2019, 20:26

Re: R53 p1688

02 mar 2022, 18:10

Hi Martijn,
wat ik bedoelde met de vraag over de tandjes verspingen is het volgende:
Zie je echt dat de ketting op het tandwiel "slipt" en dus een tand verspringt of is het zo dat als je hem zelf een compleet rondje draait dat dan de merktekens niet op de zelfde positie terug komen? Als het namelijk dat 2e is kan het kloppen want de merk tekens komen maar eens in de 26 rondes (als ik het mij goed herinner) op de juiste positie.
R53chili
Leerling Mini lid
Leerling Mini lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 aug 2018, 14:16

Re: R53 p1688

02 mar 2022, 21:02

Nee, verspringt echt Maik....
Ik weer wat je bedoeld, bepaalde renault motoren hebben ook een "verloop" in de timing inderdaad!
Maar dat is helaas niet het geval.

Terug naar “MINI-talk”